Gå til innhold

Svake sider...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært med på å intervjue jobbkandidater og ble _drit_ lei alle som svarte at de ble for opphengt i jobben, tok på seg for mye, var altfor perfeksjonistiske osv. Ikke si sånt.

Røp en av de "ordentlige" svake sidene dine, kombinert med en latter - typen "Bortsett fra at jeg er B-menneske? Men jeg kommer tidsnok på jobb allikevel, altså!" Og så blir du alvorlig igjen, og sier med overbevisning at "nei, det synes jeg du skal spørre referansene mine om."

Da viser du at du ikke er det minste engstelig for at noen av dine egenskaper skal komme fram i dagen. Og at du ikke har forlest deg på sånne "slik får du drømmejobben"-artikler.

Det var et veldig godt tips!

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg lurte på om jeg skulle våge å innrømme at jeg kan bli litt distrè av og til - særlig hvis jeg er sliten - for det høres jo så søtt ut (og er i høy grad sant). Så kan jeg jo legge til at jeg henter meg fort inn igjen..

Men, ja, sikkert lurt å si at det er vanskelig å bedømme seg selv slik, og at det derfor er så finfint med konstruktiv kritikk.

Håper kjemien stemmer mellom intervjueren og meg, da..

*skjelve*

Jeg er på ingen måte kvalifisert til å svare på dette, da jeg kun har hatt deltidsjobber og aldri intervjuet noen selv. Men jeg synes det med distre kan være bra.

Skrevet

Kanskje jeg bare skal peke ut vinduet og si "Se - en fugl!"

;)

*lol*

Kanskje det faktisk er bra? Neida...

Skrevet

Jeg har vært til stede på en del jobbintervjuer (ikke som jobbsøker). Dette spørsmålet pleier å dukke opp, men det er veldig få som har noe skikkelig svar på det.

Selv legger jeg ikke så stor vekt på hva deres svake sider er, men jeg synes selvinnsikt er en positiv egenskap. I denne forbindelse: Evnen til å se at man har svake sider.

Selv har jeg en tendens til å starte flere prosjekter enn jeg fullfører, og dette legger jeg ikke skjul på.

petter smart
Skrevet

Nei, nei. Er hjemme jeg nå.. student vet du.

Jo da, men du er hektet nå. Du tror vel ikke du klarer å slutte med DOL bare fordi du får en jobb?

Gjest Terakotta
Skrevet

MAN BLIR STUM OG LETER I HODET OG OG OG DRITER SEG UT... :-) hehe - been there, done that...

Annonse

Skrevet

Det er vel meningen man skal si noen svake sider, men kunne "bruke dem" til noe positivt...

som : jeg har det med å gire meg opp en del i hektiske tider, men det gjør jo også at jeg får unnagjort en god del...

ol. :)

Skrevet

Jeg pleier å si at jeg er litt sta og egenrådig, for det er tilfelle.

Dette er positivt for noen arbedsgivere og negativt for andre. Liker de ikke at jeg har en sterk vilje, får de heller la være å ansette meg :)

Skrevet

Hm... *tenke, tenke*

Husker ikke hva jeg har sagt, selv. Men perfeksjonist, som ble nevnt under her, er jo et godt forslag. Tror jeg sa noe sånt som at jeg blir veldig opptatt av den ene tingen jeg driver med der og da. Eller noe sånt. Og det er jo både positivt og negativt.

Tror faktisk at jeg har sagt at jeg er litt distre også, men at det gjelder mest privat. (fikk faktisk jobben)

Sa også at jeg syntes det var veldig vanskelig å svare på, for man ser jo ikke seg selv utenfra. (og nettopp derfor er det fint med konstruktiv kritikk)

Men til syvende og sist tror jeg det går på kjemi mellom deg og arbeidsgiver, personlighet, erfaring og utdanning mer enn hva du svarer på dette spørsmålet.

Der innrømmer du jo nesten at du ikke makter å se helheten selv om du jobber med detaljer. Dersom en vrir litt på det da.

Slike ting bør en ikke si, tror jeg. Da er det heller bedre å innrømme at en er B-menneske og at en ikke er er i sprudlehumør den første arbeidstimen.

Bugge1365380662
Skrevet

*lol*

Kanskje det faktisk er bra? Neida...

Ofte har de sterke sidene våre en tendens til å bli vår svakhet,(og omvendt)og hvis det er slik med deg også,kan du kanskje si noe om det slik at du virker som et oppegående og reflektert menneske. (forutsetter at du kan formidle at du er et fornuftig menneske med dyyyp innsikt i deg selv.) Også har det kanskje litt å si hva slags jobb du søker.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Jo, men hvis det ikke kommer fra hjertet, tror jeg intervjueren (spes hvis h*n er dreven) gjennomskuer det...

Men takk, lell!

du svarer best selv.. : "Jo, men hvis det ikke kommer fra hjertet, tror jeg intervjueren (spes hvis h*n er dreven) gjennomskuer det... "

Du spør OSS hva som er lurt å si om DINE svake sider. Du må ta utgangspunkt i noe ho sdeg selv, og så tygge litt på ulike måter å formulere dette på. Det var en her som sa noe om..."bla-bla: Slik er jeg, take it or leave it" Det høres veldig bra ut, man er klar over sine feil, men behøver ikke krype av den grunn! Ingen er feilfrie. Og du har sikkert masse positive egenskaper og kvalifikasjoner, som er mye viktigere å få frem.

(Ellers ville vel jeg for min del sagt fx at jeg føler litt for mye ansvar, også for ting jeg ikke rår over, men at jeg jobber med saken... Og at det beste er det godes fiende fx. (blabla))

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

hihi... jeg ville i hvertfall ikke svart helt ærlig på et sånt spørsmål. Hadde i hvertfall moderert masse. :) Og det bør intervjuer vite egentlig, og dermed ikke spørre i det hele tatt. Men men... Kan jo ikke svare det heller....

arbeidgivern din hadde jo bare sagt deg opp, hvis du ikke oppfylte forventingene. Det er ikke så dumt med litt selvinnsikt, eller litt ærlighet.

Skrevet

Tja, jeg sa at jeg kunne bli litt for sosial innimellom :o)

Annonse

Skrevet

Jo da, men du er hektet nå. Du tror vel ikke du klarer å slutte med DOL bare fordi du får en jobb?

Nei, det spørs nå på det...

Skrevet

Man kan jo formulere noe sånt som at: "En ting jeg kan bli bedre på er..."

"Jeg jobber med å bli flinkere til..."

"En utfordring for meg er.."

"Jeg kan bli bedre på å.."

Da viser en at en er klar over at en ikke er perfekt, samtidig som en sier at en er villig til å gjøre en innsats for å endre seg, bli flinkere eller fungere bedre.

Skrevet

Det gjelder kanskje ikke deg, men kanskje andre...jeg er en som rep. arb.giver og vi søker etter personell.

Det første jeg setter som nr. 1 er at man har lest annonsen og ikke spør om hva som allerede står der! Skvises ut med en gang av meg og gir inntrykk av desperat! Idag har jeg fått en mengde henv. både via e-post og tlf. Jeg har ingenting imot våre "nye" landsmenn, men når det står om norsk-kunnskaper må være godt..da betyr det godt og at ikke jeg må spørre "hva sa du nå" for 5 gang! Flere henv. i dag av alle "slag"...og søknader som man bare ser er "vane".

Jeg forstår at man blir lei av å søke jobb som man kanskje ikke får svar på eller blir innkalt til intervju, men glem det når du søker en ny jobb, prøv å gjøre søknaden din personlig og rettet mot firmaet som leser søknaden. Omstill deg litt, og "lat" som, for deg selv i hvertfall, at det er den første du søker. La det ikke bli en "kopi-søknad", men se på hver enkelt jobbsøknad som noe personlig og nytt. Glem alle andre som ikke har svart el har hatt en negativ tilbakemelding!

Idag er det mange som kjemper både om store og små jobber, så du må fokusere på at du søker en jobb, og glemmer alle andre opplevelser vedr søknader...Se på enhver søknad som spennende og mist ikke motet! Sett deg inn i bedriften og hva de gjør, vær ærlig når du er på intervju..Det lønner seg alltid:). Om du er B el C menneske, so what, hvem er ikke det:) så lenge du gjør jobben din!

Svake sider...Vi er alle mennesker og er dermed utstyrt med både svake og sterke sider..kanskje disse sidene må modifiseres litt..men det finner du egentlig ikke ut av før du har erfart!

Jeg har egentlig bare et godt råd..Vær deg selv på godt og vondt uansett hva spørmålene er...vær forberedt på hva du søker og hva du kan bidra/hjelpe til med i bedriften/er god på uansett om det er relevant til stillingen el ikke!

Som et eks kan jeg si, at vi primært trenger en til vår stilling, men vi trenger også i hektiske tider, noen som har andre kompetanser enn hva stillingen går ut på. La meg si...du kan hva du søker på men har også andre erfaringer/kompetanse..Du kan kjøre bil, du har truck-kjørekort, du kan pc, du kan mangt annet enn hva du akkurat søker på. Det kan ligge mange hemmeligheter innunder en annonse:-)

Skrevet

Tja, jeg sa at jeg kunne bli litt for sosial innimellom :o)

Du er ansatt:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...