Gå til innhold

Legetime ang. psykiske problemer


bravura

Anbefalte innlegg

Jeg har en del problemer med å takle hverdagen nå for tiden og tror jeg har behov for terapi. Jeg gikk til psykolog i seks-syv måneder for et år siden, men da dette bare var akutt-tiltak, ble samtalene avsluttet da jeg var mer stabil.

Neste uke skal jeg til fastlegen min og det er ikke noe problem. Hun er fornuftig og snill. Det jeg lurer på er om jeg skal lufte mistanker jeg har om hva som er galt. Jeg er klar over at man ikke kan diagnosere seg selv, men jeg har god kunnskap om psykologi og tror jeg muligens har BPD. Jeg sjekket kjennetegnene bare for å være helt sikker og det høres ut som en direkte beskrivelse av min personlighet og mine problemer. Skal jeg nevne denne mistanken, for å beskrive situasjonen, eller skal jeg bare gi henne symptomene og la henne vurdere selv, uten innspill fra meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rettelse: "...god kunnskap om _psykiatri_ (ikke psykologi)".

Ville også nevne at under tidligere behandling ble kun PTSD nevnt, ikke noen nøyaktig diagnose. Det var, som sagt, kun en akuttbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør være åpen og si at du selv mistenker BPD. Ikke vent at allmenpraktikere veit så mye om dette, en slik diagnose bør stilles av psykologspesialist eller psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør være åpen og si at du selv mistenker BPD. Ikke vent at allmenpraktikere veit så mye om dette, en slik diagnose bør stilles av psykologspesialist eller psykiater.

Takk for svar.

Jeg er klar over at diagnosen ikke blir gitt av henne, men tenkte kanskje det er lettere om hun kan "slå opp" hva slags problemer jeg har, enn å sitte og forklare alt for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Du skriver at legen din er ok. Og da går det sikkert bra uansett hva du gjør. Men enkelte leger hater at pasientene selvdiagnostiserer seg selv.Så jeg har kommet frem til at jeg forteller om symptomene. Legen kommer med sine innspill,og hvis ikke de er sammenfallende med min mistanke om rett diagnose (Vi kan jo ta feil om oss selv vi og)så forteller jeg at jeg har lest om.... at jeg kjenner meg igjen i det.. hva tror hun om det osv.Uansett lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippielt synes jeg det er helt borti veggene idiotisk at en pasient ikke skal kunne si navnet på den sykdommen vedkommende tror h*n har. Det må da bare lette jobben for legen. Det sier i hvert fall en hel del om pasientes opplevelse av sine plager. Det viser også at vedkommende har tatt seg bryet med å tenke over situasjonen før h*n oppsøker lege. Stemmer pasientens misstanke går konsultasjonen smidigere. Stemmer ikke det pasienten tror, har legen et godt utgangspunkt for å forklare både hva det er og ikke er og hvorfor. Så unngår en at pasienten går hjem med masse ubesvarte spørsmål og bekymringer.

Dessverre er det som Bugge påpeker sant: En del leger blir barnslig fornærmet om man kommer med forslag til diagnose. Støtter derfor fullt ut Bugges forslag til å pakke inn det man skal si. En nyttig forhåndsregel.

Heldigvis er det også stadig flere leger som setter pris på at pasientene bruker hjernen uten å legge skjul på det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har svart på dette før, og jeg svarer igjen:

I 2004 må gode leger ha tatt inn over seg at befolkningen søker informasjon bl a på internett. Det gjør de selvsagt også om det som er aller viktigst - ens egen og familiens helse.

Derfor mener jeg at en godt kan nevne hva en selv tror vedr. sine egne plager og evt diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart på dette før, og jeg svarer igjen:

I 2004 må gode leger ha tatt inn over seg at befolkningen søker informasjon bl a på internett. Det gjør de selvsagt også om det som er aller viktigst - ens egen og familiens helse.

Derfor mener jeg at en godt kan nevne hva en selv tror vedr. sine egne plager og evt diagnose.

Helt enig, de burde ha tatt det inn over seg. Men i praksiss er det en hel del leger som ennå ikke har gjort det.

Hvis man da ikke med sikkerhet vet hvilket kaliber av lege man har å gjøre med, bør man veie sine ord på gullvekt.

Ideal og virkelighet er et stykke fra hverandre fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Jeg har svart på dette før, og jeg svarer igjen:

I 2004 må gode leger ha tatt inn over seg at befolkningen søker informasjon bl a på internett. Det gjør de selvsagt også om det som er aller viktigst - ens egen og familiens helse.

Derfor mener jeg at en godt kan nevne hva en selv tror vedr. sine egne plager og evt diagnose.

Ha! Og det tror du, det! hehe... Det er vel det legekollegaer sier til hveradnre da. Ingen vil vel innrømme at de blir fornærmet hvis pasienten overprøver kunnskapene deres.

Legen min blir skikkelig sur og kort i kommentarene (eller rettere sagt han begynner å prate om noe annet) hvis jeg sier at jeg har lest at det er ny forskning på det eller det nå, og jeg har lest at den pillen er anbefalt, jeg har lest at... osv osv.

Kan han ikke bare innrømme at HAN ikke kan lese alt om alle sykdommer, men jeg kan lese meg til ekspert på akkurat min sykdom? Men, nei da. Føler meg som en uskikkelig oppkjeftig skole-elev der jeg sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Jeg er 200% enig med N.H.D!

Faktisk tror jeg det er direkte viktig at man kan si til legen sin hvilken sykdom en frykter en måtte ha, det være seg diabetes eller BPD! En lege burde jo se på slikt som en fordel; det må jo klart være lettere å hjelpe en pasient som har en ide om hva h*n måtte feile! Dessuten er en viktig legeoppgave å berolige pasienter ved å finne ut om de frykter noe reelt eller ikke!

Hvis en lege i det hele tatt henger med leppa over at pasienter mistenker at de har en eller annen sykdom, så er mitt råd LØP OG BYTT FASTLEGE OMGÅENDE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 200% enig med N.H.D!

Faktisk tror jeg det er direkte viktig at man kan si til legen sin hvilken sykdom en frykter en måtte ha, det være seg diabetes eller BPD! En lege burde jo se på slikt som en fordel; det må jo klart være lettere å hjelpe en pasient som har en ide om hva h*n måtte feile! Dessuten er en viktig legeoppgave å berolige pasienter ved å finne ut om de frykter noe reelt eller ikke!

Hvis en lege i det hele tatt henger med leppa over at pasienter mistenker at de har en eller annen sykdom, så er mitt råd LØP OG BYTT FASTLEGE OMGÅENDE!

Da blir det ganske mange som må bytte lege ganske så ofte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill :)

Jeg tror jeg snakker litt med henne om problemene mine først, og så ser jeg om det er nødvendig å nevne mistanken min for at hun skal få klarhet i hvordan jeg har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...