Gå til innhold

Røyking - og repekt

Anbefalte innlegg

Gjest minnia
Skrevet

Vår sønn på 1 172 år har fått konstatert astma.

Mine foreldre avtalte å komme på besøk nylig. De røyker begge tett. Tenner nesten neste sigarett med den de har røkt ferdig! Hver gang jeg besøker dem, må jeg vaske alle klærne mine og håret for å bli kvitt røyklukta.

Jeg "advarte" dem da om at sønnen vår har fått konstatert astma, og at røyking inne hos oss derfor ikke var aktuelt. Jeg forsøkte å holde en hyggelig tone.

Stor ble derfor min forbauselse da mamma sa at det bare ikke gikk an å vise slik mangel på respekt! At jeg ba dem om å ikke røyke hos meg! skulle det være sånn, kom de ikke! Min bror hadde da også hatt astma, og han hadde da vokst opp greit hjemme hos dem! For noe sludder å skylde på astmaen til sønnen vår!

Og der står saken nå.

Hva skal jeg gjøre?

Avskjære min sønn fra å være sammen med besteforeldrene eller la dem røyke i mitt hjem, og gi ham ekstra medisiner? Pluss vaske og lufte og rydde etter at de er dradd igjen?

Jeg vurderer å heretter bare besøke dem, men ikke invitere dem hit - og bare besøke om sommeren - så vi er mest mulig ute av huset.

Hva mener dere andre? Er det mangel på respekt å nekte andre å røyke inne hos oss - og vår asmatiske sønn?

Gjest minnia
Skrevet

Skal være at sønnen vår er 1 1/2 år, selvsagt. Skrivefeil.

Skrevet

Jeg nekter andre å røyke inne hos meg, og jeg har ikke engang barn. Jeg har aldri fått noen sure miner av den grunn - tvert imot er det vanlig folkeskikk å gå ut for å røyke hos folk som ikke røyker selv (eller ikke røyker inne selv) - uansett om de har barn eller ikke.

Skrevet

Her er det foreldrene dine som viser total mangel på respekt!

Har du mulighet for å la legen skrive et eller annet om at barnet ikke må utsettes for røyk e.l.? Kanskje foreldrene dine "våkner" da?

Ahrrrg, kjenner jeg blir rimelig irritert på sånne dumskaller!!!!

Skrevet

Nei, det er ikke mangel på respekt men da må du også respektere at de ikke kommer på besøk. Alle bestemmer i sitt eget hjem og ingen bestemmer borte hos andre. Og så kan man velge hva man vil gjøre :o)

Skrevet

Jøje meg, er det noen som mangler respekt, så er det dine foreldre!

Når de er i ditt hus, må de følge dine regler.

Og når i tillegg din sønn blir syk av det er det jo direkte egoisme å ikke ta hensyn!

Foreldre er vanskelige, for ikke å si umulige, å oppdra, men hold på dine grenser og dine regler i ditt hus.

Gjest hos oss
Skrevet

Vær så hyggelig som mulig, ta kontakt selv om de er sure i telefonen, inviter dem hjem ofte, men ikke gi deg på prinsippet om at deres hjem er 100% røykfritt. Få gjerne noe skriftlig fra legen hans, som sier at hjem, barnehage / dagmamma og andre steder barnet oppholder seg skal være røykfritt. Slik at de ikke kan ha det for seg at dette er noe du dikter opp.

Men utover dette ville jeg jobbet for å holde et godt forhold til foreldrene, ikke minst for barnets skyld.

Skrevet

Jeg er helt enig med citoyen. Og jeg er sjokkert over hvor respektløse og trangsynte foreldra dine er i dette tilfellet.

Nå er jeg en smule fanatisk ikke-røyker, men jeg hadde ikke lagt skjul på dette overfor foreldra mine. Du skal selvfølgelig ikke medisinere gutten mer enn vanlig, vaske og lufte som en gal for at de skal komme på besøk.

Gjest mor i juni
Skrevet

Gud hjelpe meg, er det mulig å være så respektløs mot sin datter og barnebarn??

At de prioriter røyken sin høyere enn dine regler i ditt hus, og aller viktigst - din sønns astma .... det sier en del. Pur egoisme, det er det eneste man kan si om slikt.

Kjenner jeg blir skikkelig provosert!!

Skrevet

Du avskjærer i grunnen ikke gutten din fra kontakt med sine besteforeldre, det er de selv som velger bort muligheten.

Jeg røyker selv, men aldri inne, og ikke på tale om at noen andre skal gjøre det heller. Hender på en fest at det røykes her, men da er ungene borte og blir borte til det er godt luftet ut her!

Forøvrig når jeg er på besøk hos ikke-røykere er det den naturligste ting i verden å gå ut for å ta en sigarett, dersom ikke de jeg er på besøk hos setter frem et askebeger og sier at jeg får lov til å røyke inne.

Skrevet

Skaff frem noe informasjonsmateriale om astma-barn og røyking. Forsøk å forklar at med dagens kunnskap om astma-barn og røyking, så er det urimelig å ikke ta hensyn til barna. Det var annerledes da broren din var liten.

Skrevet

Selvsagt ikke!

Du behøver da slett ikke skylde på astma, heller.

Du er i din fulle rett til å si nei til alkohol, bråk, rulleskøyter, hunder, hva som helst. Det er ditt hjem.

Hvis din mor ikke forstår det så får hun heller la vær å komme. Punktum.

Vennlig hilsen

en røykende

Skrevet

Jeg fikk så lyst å legge til dette fordi jeg ser at flere anbefaler deg å legge fram legeerklæring.

Det er, i mine øyne, totalt unødvendig! Og dessuten ser det faktisk ut til å provosere en del uopplyste mennesker. Jeg tipper de ser på det som en slags nødløgn.

Stå på ditt hvis du ikke vil ha røyk i huset. Men legg gjerne til at det er hyggelig på verandaen, i hagen osv. Da har du gjort det klart at hun er ønsket, selv om røyking inne ikke er det.

Vennlig hilsen

Skrevet

Det er mangel på respekt å kreve å røyke inne hos andre som ikke røyker! Atsma eller ikke! Men enda mer dersom sønnen din har atsma!

*rister på hodet*

At du en gang kan spørre om det?!

Skrevet

Dette er en fullstendig uakseptabel oppførsel fra din mors side. Stå på ditt, og la henne bruke den tiden hun trenger på å oppdage hvor dum hun er.

Vær bare forberedt på at det kan ta sin tid. Har et skrekkeksempel på det i nær familie. Hun har ikke sett sine to barnebarn på fire år, fordi hun "nekter å tro" at det ene barnebarnet (nå åtte år) har astma. Hun nekter å måtte la være å røyke når de er på besøk. Hun nekter også å måtte gå ut og røyke når hun er på besøk hos dem. Og der slutter historien antageligvis. Som sagt; det har gått fire år. Noen folk skulle hatt seg et godt gammeldags "nakkadrag"..

Gjest hmmmmmmmmm
Skrevet

"Vår sønn på 1 172 år har fått konstatert astma"

Er det vanlig å få astma i den alderen der da ??

1 172 år gammel ......

Gjest sandex
Skrevet

DER hadde jeg virkelig eksplodert! Din mor må jo ha et stort problem. Du har et sykt barn som lider av astma, og dine foreldre kan da vel for pokker gå UT og røyke.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gitt min mor et par sannhetsord, og kastet henne på dør til hun kom til vettet. Absolutt INGEN får røyke inne i vårt hus, selv om ingen lider av astma.

Tror det at din mor mangler respekt for andre mennesker!

Skrevet

Selvfølgelig har du rett. Det er jo direkte groteskt at foreldrene dine ikke tar hensyn til at du har et barn som blir syk av røyk. Og uansett så bestemmer jo du jo selv om du vil ha røyking inne i huset eller ei.

Men jeg skjønner jo ditt dillemma også, for hvis de er alle tiders foreldre/besteforeldre ellers, så er det sikkert ikke så greit.

Har du ikke ET rom de kan sitte å røyke i f.eks - mens de er på besøk. De røyker vel ikke konstant heller.

Ikke gi ungen mer medisin iallefall - regner med han har preparater som inneholder kortison, og det er ikke noe man pøser på med unødvendig.

Godtar de ikke dine meninger her, så får du bare la dem furte seg ferdig. Er de glad i deg og ungen, så tar de nok til vettet etter hvert. Ingen velger vel en røyk fremfor sitt eget barnebarn. Da er det noe riv ruskende galt.

Gjest Terakotta
Skrevet

Som flere her i tråden sier, -astma eller ikke - dere bestemmer selv at dere vil ha et røykfritt hjem.

Da vi røykte selv, for 5 år siden, gikk vi ut, -eller til nød under kjøkkenvifta. Så klarte vi å slutte, og NØT følelsen det var å ikke ha røyklukt inne i huset,- det var VÅRT VALG. Pappa var nede med dampvaskeren sin (hehe, -han har så mye rart) og så dampet vi og vasket tak og vegger for å få det skikkelig reint.

Så kom en venninne av oss på besøk og gikk på kjøkkenet vårt for å fyre opp en røyk,JEG turte ikke si noe, -men gubben sa bestemt: "nei, nå har vi klart å å slutte å røyke og vil ha et røykfritt hjem, så du må nok gå ut, -men du kan få stol!" - - HUN BLE DRITSUR!

Siden har hun ikke villet kommet inn - men vil at vi skal sitte ute med henne og drikke kaffe - det sier seg vel selv at kontakten er liten nå...

Folk er rare, hårsåre og litt teite, gitt!

Skrevet

Har man oppnådd en alder av 1172 år, så er neppe røyken noe problem.

;^)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...