Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går man frem når man skal søke om attføring ? var hoss legen min i går og spurte om det men fikk liksom ikke helt klare svar.Hvet at man skal søke på trygdekontoret og at man må ha legeerklering men han snakket om hvilken jobb jeg kunne ha tenkt meg, men det som er saken er at jeg plages av angst har gjort det en 10 års periode,har vært hoss psykolog,(som ikke hjalp) har prøvd en god del medisiner som ikke hjelper og når jeg akkurat bare fungerer så vidt hjemme i det daglige så klarer jeg ikke en jobb heller,så lenge har jeg vært plaget at det hvet jeg.Er man da pliktig til å ta jobb for å få attføring. Hilsen en fortvilet person.

Fortsetter under...

Sykemeldt husmor
Skrevet

Hei

Det jeg vet, er at du ikke trenger å ha hatt jobb for å få attføring.

Jeg har vært hjemmeværende med barn i 10 år, har nå rehabiliteringspenger, og skal etter hvert søke om yrkesrettet attføring. Kan legge til at jeg har slitt med depresjoner i 5 år, og enkelt forklart er dette grunnen til at jeg nå har rehabiliteringspenger.

Snakk med trygdekontoret du, jeg fikk bedre svar av dem, enn av legen.

Gjest Saigon
Skrevet

Hele poenget med attføring er at du skal ut i arbeid. Det kan hende aetat gir deg tilbud om en utdannelse først. Men hvis du får innvillget attføring er det fordi du skal tilbake til arbeid.

anita21365380398
Skrevet

Hei.

Du kan få medisinsk attføring med utsikt til bedring, dvs at du vil/må ha utsikt til bedring med tanke på sykdommen du måtte ha.

Deretter kan du gå over på yrkesrettet attføring, hvor du kan få tilbud om utdanning om ikke Aetat finner et høvelig arbeid til deg. Aetat kan også plassere attføringsbrukere i ulike IA bedrifter. IA= inkluderende arbeid, slik at man kan få arbeidstrening/erfaring.

Vil tro det første kanskje ville passe deg i første omgang.

Den første betingelsen før du søker er at du har en legeerklæring som tilsier at du trenger medisinsk attføring for å kunne klare å komme tilbake til arbeidslivet. Deretter kan du søke om dette på trygdekontoret.

Eller kontakt ditt lokale trygdekontor i første omgang, de vil hjelpe deg med å sette opp en eventuell søknad og fortelle hva du trenger av legeerklæringer/dokumentasjon for at du skal kunne få et slikt tiltak igjennom.

P.S dette er absolutt noe legen bør vite en del om. Er for dårlig av legen å sende en pasient ut døren igjen uten å gi et skikkelig svar på et slikt vesentlig spørsmål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...