Gå til innhold

Puls og fettforbrenning

Speak

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å gå ned litt i vekt. Treningen utføres hovedsaklig på spinningsykkel.

Det er lurer på er hvilken puls som er den optimale for å få optimal fettforbrenning.

Dersom det har noe å si så har jeg relativt høy hvilepuls. Den ligger tett oppunder 70 da jeg slapper av i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En liten kommentar bare: Hvilepuls skal måles enten når du våkner om morgenen (det blir mest nøyaktig), eller du kan på dag-/kveldstid legge deg på sofaen/sengen/gulvet med øynene igjen, fullstendig avslappet i 15 minutter, og så måle. Først da vil hvilepulsen være mer eller mindre korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta en makspuls test dersom du vil være helt nøyaktig. Treningssonene blir delt inn i % ut i fra makspulsen. Dette er jo fordi selv om 150 i puls kanskje er rolig trening for en, er det kanskje intensiv trening for en annen, avhengig av makspulsen. Generelt sier man at rolig og langvarig trening forbrenner større prosentandel med fett enn f.eks intervalltrening. Men jeg ville egentlig anbefale å variere litt, da blir treningen morsommere og du blir i god form!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta en makspuls test dersom du vil være helt nøyaktig. Treningssonene blir delt inn i % ut i fra makspulsen. Dette er jo fordi selv om 150 i puls kanskje er rolig trening for en, er det kanskje intensiv trening for en annen, avhengig av makspulsen. Generelt sier man at rolig og langvarig trening forbrenner større prosentandel med fett enn f.eks intervalltrening. Men jeg ville egentlig anbefale å variere litt, da blir treningen morsommere og du blir i god form!

Lykke til!

Joda, jeg varierer jo litt for å ikke kjede meg ihjel:-) Men jeg lurer på om jeg er litt "for lat" (sykler med for lav puls). Derfor hadde det vært greit med en liten pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den prosentvise fordelingen med hensyn til forbrenning av fett vil variere med hvor tungt du arbeider. Ved høy intensitet (puls) vil f.eks 30% av energien bli tatt fra fett, mens ved lavere intensitet vil f.eks 70% av energien bli tatt fra fett. MEN: ved høyere intensitet vil du totalt sett forbrenne mer pr.minutt, det totale energiforbruket vil bli større. Så dersom du trener like lenge med høy som med lav intensitet, så er det best å trene med høy. I tillegg vil en ved å trene med høy intensitet får et forhøyet stoffskifte med opptil 20% i inntil 24 timer i etterkant, hvis en trener i 40 minutt med høy intensitet. Men intensiteten må ikke bli så høy at en dropper å trene, da er det bedre å ta det litt mer med ro.. :-)

hilsen en fysioterapeut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den prosentvise fordelingen med hensyn til forbrenning av fett vil variere med hvor tungt du arbeider. Ved høy intensitet (puls) vil f.eks 30% av energien bli tatt fra fett, mens ved lavere intensitet vil f.eks 70% av energien bli tatt fra fett. MEN: ved høyere intensitet vil du totalt sett forbrenne mer pr.minutt, det totale energiforbruket vil bli større. Så dersom du trener like lenge med høy som med lav intensitet, så er det best å trene med høy. I tillegg vil en ved å trene med høy intensitet får et forhøyet stoffskifte med opptil 20% i inntil 24 timer i etterkant, hvis en trener i 40 minutt med høy intensitet. Men intensiteten må ikke bli så høy at en dropper å trene, da er det bedre å ta det litt mer med ro.. :-)

hilsen en fysioterapeut

Dette hjalp jo litt:-) Visste ikke det med forhøyet stoffskifte, og det blir jo også vesentlig i sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...