Gå til innhold

Kan blåseinstrumenter gi lungebetennelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Korpsgutt.
Skrevet

Lurer bare på dette, da sønnen vår har hatt lungebetennelse 3 ganger siden Januar.

Da gikk han over fra Barriton til Tuba.

Har begynt å misstenke Tubaen.

At den enten er for stor og tung eller full av bakterier.

Noen som har hørt om noe lignende eller er det bare tull?

Hvordan desinfisere en Tuba?

Har ikke plass i fryseren.

Synd hvis han må slutte. Han gledet seg så veldig til å få Tuba.

Skrevet

Er dette tulleinnlegg? hvis ja; ja da er jeg lettlurt. Hvis ikke; her er min slutning: Det er ikke tubaen i seg selv om gir lungebetennelse, men kaldt /vekslende vær, anstrengte lunger etter mye hard inn- og utpust i tillegg til at han kanskje går uten skjerf, ja da ligger hvertfall forholdene til rette for at en forkjølelse får utvikle seg....

Gjest strandhai
Skrevet

Hei!

Synd å høre om sønnen din, men jeg tror neppe at det er tubaens skyld...Men 3 ganger siden januar hørtes da voldsomt ut? Hva for en lege har dere da, som ikke skjønner at det er noe galt?

Har spilt i korps i 12 år, og har aldri, aldri hørt om noe lignende....

Skrevet

Jeg har ikke greie på dette - men mener faktisk å ha lest en gang for mange år siden at dette kan være tilfelle - at blåseinstrumenter kan være "lagringsplass" for bakterier som kan gi opphav til lungesykdom. Om sønnen deres opprinnelig har fått smitten annet sted fra - og den så er blitt "lagret" i tubaen slik at han får det igjen, eller om den var i tuabaen da han fikk den, kan vi vel ikke vite, men det spiller neppe så stor rolle.

Har ingen råd - har du sjekket om Korpsforbundet (eller hva det heter) har noen nettside med mulighet til å stille sprøsmål?

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Jeg har vært korpsmusiker i et par tiår, og har aldri hørt om noen som har fått lungebetennelse av instumentet sitt.

Overgangen fra baryton til tuba krever større luftvolum, men mindre lufttrykk.

Alle messinginstrumenter bør rengjøres skikkelig et par ganger i året. Munnstykket kan du kjøre i oppvaskmaskinen, eller rengjøre for hånd.

På instrumentet skrur du ut de tre eller 4 ventilene. Du drar også hovedstemmebøylen + de 3 eller 4 stemmebøylene til hver ventil. Disse legges en time i lunkent Zalo-vann. Deretter bruker en en spesialbørste (lang flaskebørste), korpset har dette, som en rengjør bøylene med. Det samme gjør en med røret som går fra munnstykket til hovedstemmebøylen.

Lykke til :-)

Gjest Korpsgutt.
Skrevet

Er dette tulleinnlegg? hvis ja; ja da er jeg lettlurt. Hvis ikke; her er min slutning: Det er ikke tubaen i seg selv om gir lungebetennelse, men kaldt /vekslende vær, anstrengte lunger etter mye hard inn- og utpust i tillegg til at han kanskje går uten skjerf, ja da ligger hvertfall forholdene til rette for at en forkjølelse får utvikle seg....

Nei dette er ikke noe tulleinnlegg, men det gjelder en gutt som har vært mye syk,når det gjelder hals,ører,nese helt siden han var baby,og nå kommer altså lungebetennelse på toppen.

Er det så rart da at man prøver å tenke ut alle muligheter som kan gjøre han syk.

Til opplysning: Han bruker lue og skjerf ja.

Gjest Korpsgutt.
Skrevet

Jeg har vært korpsmusiker i et par tiår, og har aldri hørt om noen som har fått lungebetennelse av instumentet sitt.

Alle messinginstrumenter bør rengjøres skikkelig et par ganger i året. Munnstykket kan du kjøre i oppvaskmaskinen, eller rengjøre for hånd.

På instrumentet skrur du ut de tre eller 4 ventilene. Du drar også hovedstemmebøylen + de 3 eller 4 stemmebøylene til hver ventil. Disse legges en time i lunkent Zalo-vann. Deretter bruker en en spesialbørste (lang flaskebørste), korpset har dette, som en rengjør bøylene med. Det samme gjør en med røret som går fra munnstykket til hovedstemmebøylen.

Takk for svar. Godt å høre.

Koker munnstykket, og vasker selve instrumenet med zalo, men tenke kanskje det ikke var nok til å drepe bakteriene.

Grunnen til at jeg tenkte at instrumentet kunne være årsaken var at han igjen fikklungebetennelse like etter et helgeseminar + store munnsår. (Han har atopisk eksem)og generelt nedasatt immunforsvar ser det ut til.

Har alltid vært mye plaget med ører, nese, hals.Satt inn dren 6 ganger osv.

Skrevet

Nei dette er ikke noe tulleinnlegg, men det gjelder en gutt som har vært mye syk,når det gjelder hals,ører,nese helt siden han var baby,og nå kommer altså lungebetennelse på toppen.

Er det så rart da at man prøver å tenke ut alle muligheter som kan gjøre han syk.

Til opplysning: Han bruker lue og skjerf ja.

Spurte ikke for å være spydig. Men det hender at folk stiller rare spørsmål bare for å se om folk biter på. Men jeg svarte så seriøst jeg kunne jeg!

:o)

Gjest Korpsgutt.
Skrevet

Vel jeg er ikke født i går, så det var vel derfor jeg ikke syntes anbefalingen din om å bruke skjerf virket så veldig seriøs.

Spørsmålet kan sikkert virke snålt for andre som ikke har en så ofte syk gutt som det vi har. Enig i det.

Gjest mor i juni
Skrevet

Allsidig kar du! :-)

Tut-tut fra treblås-berta..

Skrevet

Nå var det vel ikke direkte en anbefaling om å gå med skjerf, var det det da? Det var vel mer en antagelse, for etter det jeg ser er det mange barn som ikke kler seg/ blir kledd med noe så enkelt som lue og skjerf selvom kalenderen tilsier det.

Men nok flisespikkeri. Jeg mistenker at du egentlig skjønte meningen med det første innlegget mitt. Nå begynner det å ta litt av her...

Pappa Bjørn
Skrevet

Hehe, du slutter aldri å overraske du. Nå forventer jeg mange gode råd fra deg under båtpussen også.

Gjest Korpsgutt
Skrevet

Nå var det vel ikke direkte en anbefaling om å gå med skjerf, var det det da? Det var vel mer en antagelse, for etter det jeg ser er det mange barn som ikke kler seg/ blir kledd med noe så enkelt som lue og skjerf selvom kalenderen tilsier det.

Men nok flisespikkeri. Jeg mistenker at du egentlig skjønte meningen med det første innlegget mitt. Nå begynner det å ta litt av her...

Huffda,det var ihvertfall ikke

meningen.

Gjest et godt råd
Skrevet

Gi ham Sambucol som kosttilskudd. Det er svarthyllebær, og virker mot både bakterier og virus. Kan taes som kur eller som kosttilskudd daglig.

Har selv en sønn som har vært mye syk siden fødselen, men siden vi begynte med Sambucol har han faktisk vært frisk.

Sambucol finnes i både fast og flytende form og fra flere leverandører. Fåes på helsekostbutikker og på apoteket.

Gjest Korpsgutt
Skrevet

Gi ham Sambucol som kosttilskudd. Det er svarthyllebær, og virker mot både bakterier og virus. Kan taes som kur eller som kosttilskudd daglig.

Har selv en sønn som har vært mye syk siden fødselen, men siden vi begynte med Sambucol har han faktisk vært frisk.

Sambucol finnes i både fast og flytende form og fra flere leverandører. Fåes på helsekostbutikker og på apoteket.

Takk for tips.

Skrevet

Nei, nei nei! :-)

Man får da ikke lungebetennelse av å spille tuba!

Få hjelp av spillelæreren til å vaske instrumentet hvis det er møkkete.

Blåseinstrumenter er tvertimot bra for bl.a lungekapasiteten.

La ungen spille masse tuba, la ham spille masse hjemme mens dere oppmuntrer ham og skryter av ham. Kjøp notebøker med CD-komp og kos dere med tubaen...

Hilsen musiker og blåser,

Gjest Korpsgutt
Skrevet

Nei, nei nei! :-)

Man får da ikke lungebetennelse av å spille tuba!

Få hjelp av spillelæreren til å vaske instrumentet hvis det er møkkete.

Blåseinstrumenter er tvertimot bra for bl.a lungekapasiteten.

La ungen spille masse tuba, la ham spille masse hjemme mens dere oppmuntrer ham og skryter av ham. Kjøp notebøker med CD-komp og kos dere med tubaen...

Hilsen musiker og blåser,

Vet du dette med stor sikkerhet?

Jeg håper virkelig det er slik du sier,for både han og søsteren elsker å spille i korps.Jeg synes også det er morro.

Masse ros og oppmuntring får de ja.

Mener også jeg har hørt noe om det Luise skriver skjønner du,og det er jo ikke så ulogisk at instrumenter kan være lagringsplass for bakterier.

Men håper du har rett.Vil så gjerne at han skal få fortsette.

Jeg vet hvordan man skal rengjøre instrumenter (er med i styret),men tror du det er bra nok?

Er så sliten og lei,føler jeg har prøvd alt. Er lei av løpe til leger,louisenberg,akupunktør,homopati og gud vet hva.Redd er jeg også. Hva om han blir immun mot antibiotika? Hva kan da skje?

Så tenkte jeg kanskje at det kunne være instrumentet da,har tenkt på det meste.

Skjønner at du er en ivrig musiker. Vil heller ikke at han skal slutte,men helsen er jo det viktigste.

Har tenkt på at tubaen kanskje er for slitsom og blåse i også.Han er en svært spinkel gutt på 10 år.

Men jeg skal gi det en sjangse til.

Skrevet

Jeg håper virkelig det er slik du sier,for både han og søsteren elsker å spille i korps.Jeg synes også det er morro.

Mener også jeg har hørt noe om det Luise skriver skjønner du,og det er jo ikke så ulogisk at instrumenter kan være lagringsplass for bakterier.

Jeg vet hvordan man skal rengjøre instrumenter (er med i styret),men tror du det er bra nok?

Er så sliten og lei,føler jeg har prøvd alt. Er lei av løpe til leger,louisenberg,akupunktør,homopati og gud vet hva.Redd er jeg også. Hva om han blir immun mot antibiotika? Hva kan da skje?

Skjønner at du er en ivrig musiker. Vil heller ikke at han skal slutte,men helsen er jo det viktigste.

Har tenkt på at tubaen kanskje er for slitsom og blåse i også.Han er en svært spinkel gutt på 10 år.

Vel, etter at jeg hadde svart deg og så at ingen andre hadde hørt om dette, gjorde jeg en del søk på google. Og jeg klarte ikke å finne et eneste treff med antydning om dette. til tross for at jeg er temmelig dreven på å søke. Antagelig har jeg lest en typisk "tabloid-artikkel" eller noe slikt for en del år tilbake - tipper ganske mange av dagens skremsels-artikler er totalt utdatert om noen år også.

Skrevet

Jeg har hørt om folk som har nikkeallergi som har reagert på munnstykket, og måttet bytte til et av glass eller kunststoff.

-og det er jo mulig at en dårlig reingjort tuba kan inneholde litt guff, men jeg har aldri hørt om noen som har blitt syke av det.

Da burde jo alle musikere være konstant forkjøla fordi de smitter seg sjøl kontinuerlig? Og det er vi jo ikke!? Synes det høres usannsynlig ut.

-han har vel en tuba som er tilpasset str hans?

Det finnes også gode pusteøvelser som hjelper både barn med astma og blåsere til å utvikle god lungekapasitet.

Gjest Korpsgutt
Skrevet

Jeg har hørt om folk som har nikkeallergi som har reagert på munnstykket, og måttet bytte til et av glass eller kunststoff.

-og det er jo mulig at en dårlig reingjort tuba kan inneholde litt guff, men jeg har aldri hørt om noen som har blitt syke av det.

Da burde jo alle musikere være konstant forkjøla fordi de smitter seg sjøl kontinuerlig? Og det er vi jo ikke!? Synes det høres usannsynlig ut.

-han har vel en tuba som er tilpasset str hans?

Det finnes også gode pusteøvelser som hjelper både barn med astma og blåsere til å utvikle god lungekapasitet.

Du har sikkert rett i det at da burde flere ha fått problemer,selv om det ser ut til at han har et dårligere immunforsvar enn folk flest.

Han har enn B-tuba. Egentlig er den alt for stor til han.

Kan ikke bruke den i 17-mai toget. Da skal han bruke baryton isteden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...