Gjest Hva gjør vi? Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Vi har fått 400 000,- (etter skatt) og diskuterer nå hvordan vi skal disponere disse. Er gift, har ett barn, ca en million i gjeld. Hva lønner seg? Bør vi betale alt ned på lånet? Putte hele beløpet på bok og betale ned på lånet når renta har gått opp? "Gå amok" med deler av beløpet og unne oss det vi aldri har kunnet unne oss før? Hadde ikke innbilt meg at disse pengene skulle skape sånn hodebry... Takknemlig for fornuftige svar. Noen med utdannelse innen økonomisk rådgivning her? 0 Siter
Gjest litt greit å vite Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Er det penger dere har vunnet? Arvet? Eller noe annet? 0 Siter
tiliti Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Hva med å betale ned litt på lånet nå, og så spandere litt på seg selv? 0 Siter
nynne Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Har ikke økonomisk utdanning, men jeg ville gjort følgende: unnet meg den _ene_ tingen vi som familie alltid har drømt om, men aldri fått til pga penger. For oss ville det vært to ting, det ene ville vært en relativt ny bil, det andre ville vært en tur til Australia. Så ville jeg jeg satt av noen titusenlapper på bok- sånn i tilfelle vaskemaskin eller lign ryker (hvis ikke dere har det fra før da....). Så ville jeg gitt til min søster m mann, til min manss bror + hustru som alle er studenter/ nyutdannet, et beløp på bsu. Til slutt ville jeg betalt ned huslånet, det ville bli en lettere hverdag med lavere avdrag. Muligens ville jeg satt et beløp i fond også til våre "gamle dager". 0 Siter
Bente831365380491 Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Har ikke økonomisk utdanning, men jeg ville gjort følgende: unnet meg den _ene_ tingen vi som familie alltid har drømt om, men aldri fått til pga penger. For oss ville det vært to ting, det ene ville vært en relativt ny bil, det andre ville vært en tur til Australia. Så ville jeg jeg satt av noen titusenlapper på bok- sånn i tilfelle vaskemaskin eller lign ryker (hvis ikke dere har det fra før da....). Så ville jeg gitt til min søster m mann, til min manss bror + hustru som alle er studenter/ nyutdannet, et beløp på bsu. Til slutt ville jeg betalt ned huslånet, det ville bli en lettere hverdag med lavere avdrag. Muligens ville jeg satt et beløp i fond også til våre "gamle dager". Tror ikke at det er så mye igjen av pengene når du skulle gjort alt det!!!! 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Jeg har høy utdannelse innen økonomi. Det vil ikke si at jeg er fornuftig i min privatøkonmi. Hvis dere i dag klarer huslånet bra ville jeg ikke satt alt inn der. Jeg ville satt 250.000,- inn på lånet. Resten ville jeg satt på en konto og vurdert om jeg trengte dem etterhvert. Det er deilig å ha litt i bakhånd. Man trenger av og til nye ting. Deilig for eksempel om man må bytte bil noe man vel må en gang eller flere i livet, å kunne gjøre dette uten å ta lån/evt med å ta et lavere lån. Hvis man trenger å pusse opp deler av huset er jo det deilig å bare kunne gjøre det uten å ta lån opp til det også. 0 Siter
Gjest what the... Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Jeg hadde brukt alt på lånet.Får da mindre utgifter hver mnd og da hadde vi fått mer å leve for i hverdagen. Lengre turer og større investeringer hadde vi måttet spart til,men det hadde vi kunnet da.Nå går all inntekt med,står i null hver mnd omtrent. 0 Siter
civsec Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Jeg er heller ikke økonomisk utdannet... Men har jo forslag til hva JEG ville ha gjort dersom jeg fikk en slik sum penger "i hendene": - Ville ha satt av en sum (minst 3 ganger månedsinntekt) på bok, som en buffer for eventuelle oppdukkende ting som måtte komme i etterkant. - Ville unnet familien og meg en fin tur (1-2 uker) i Syden enten nå på våren eller høsten. - Satt av litt penger til barnet på sperret konto eller BSU (vet ikke alder på barnet, men BSU kan åpnes i alderen 18-32 år). - Investere i nye ting/oppgradere i hjemmet (ny vaskemaskin, tørketrommel, tv, oppvaskmaskin, noe man har interesse av). - Betale noe ned på lånet, men VIKTIG å ha lån (slik at man ikke har masse penger på bok og må drive å betale formuesskatt osv....) Lykke til! 0 Siter
nynne Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Tror ikke at det er så mye igjen av pengene når du skulle gjort alt det!!!! Neida, ikke så mye. Men nok til å være fornøyd. Må jo leve nå da. Nok av dem som utsetter det ene og det andre og aldri får gjort det. En relativt ny bil kan jo bety så mye, vår er nå straks 20 år. En tur til Australia- slipper stort sett unna ved å betale flybillett. Gi-bort beløp, ca 10 lapper pr par. Det blir masse igjen da! 0 Siter
Gjest hmmmmmmmmm Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Har ikke økonomisk utdanning, men jeg ville gjort følgende: unnet meg den _ene_ tingen vi som familie alltid har drømt om, men aldri fått til pga penger. For oss ville det vært to ting, det ene ville vært en relativt ny bil, det andre ville vært en tur til Australia. Så ville jeg jeg satt av noen titusenlapper på bok- sånn i tilfelle vaskemaskin eller lign ryker (hvis ikke dere har det fra før da....). Så ville jeg gitt til min søster m mann, til min manss bror + hustru som alle er studenter/ nyutdannet, et beløp på bsu. Til slutt ville jeg betalt ned huslånet, det ville bli en lettere hverdag med lavere avdrag. Muligens ville jeg satt et beløp i fond også til våre "gamle dager". det var ikke 4 mill det var snakk om da ...... 0 Siter
nynne Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 det var ikke 4 mill det var snakk om da ...... Nei, leste det. Men man får gjort mye med 400 lapper også. Ny bil: 80000 Australia: 30 000 Gibort: 20 000 Sette av til ting som ryker: 20 000 Fond/ annen langsiktig sparing: 75000 Betale ned på lån: 175 000. Ser greit ut for meg det. 0 Siter
Gjest hmmmmmmmm Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Nei, leste det. Men man får gjort mye med 400 lapper også. Ny bil: 80000 Australia: 30 000 Gibort: 20 000 Sette av til ting som ryker: 20 000 Fond/ annen langsiktig sparing: 75000 Betale ned på lån: 175 000. Ser greit ut for meg det. Nå er jeg spent på å høre hvor du får en ny bil til 80.000 ) den butikken vil jeg ha navn på 0 Siter
nynne Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Nå er jeg spent på å høre hvor du får en ny bil til 80.000 ) den butikken vil jeg ha navn på Jeg skrev 1: en RELATIVT nye bil. tatt i betraktning at vår nå er 20- TYVE år. Så er det helt ok for oss å klare oss med en bil til 80 000 som vi har sett på og tenkt på. Så hold spydighetene for deg selv og les det jeg skrive først. dust. 0 Siter
Soria Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Jeg ville unnet meg noe ekstra for noe av pengene, og satt noe til side. Og betalt ned på lånet med resten. 0 Siter
Gjest hilsen dusten som kan lese Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Jeg skrev 1: en RELATIVT nye bil. tatt i betraktning at vår nå er 20- TYVE år. Så er det helt ok for oss å klare oss med en bil til 80 000 som vi har sett på og tenkt på. Så hold spydighetene for deg selv og les det jeg skrive først. dust. i innlegget ditt over her skriver du Ny bil: 80000 0 Siter
Gjest det er min mening! Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 i innlegget ditt over her skriver du Ny bil: 80000 Ny bil kan være så mangt! Ny bil eller nybil! En vesentlig forskjell! En ny bil er en bil som er ny for eieren. En nybil er en fabrikkny bil! 0 Siter
nynne Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 i innlegget ditt over her skriver du Ny bil: 80000 Ny bil- for OSS ja! 0 Siter
Gjest malun Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Jeg er heller ikke økonomisk utdannet... Men har jo forslag til hva JEG ville ha gjort dersom jeg fikk en slik sum penger "i hendene": - Ville ha satt av en sum (minst 3 ganger månedsinntekt) på bok, som en buffer for eventuelle oppdukkende ting som måtte komme i etterkant. - Ville unnet familien og meg en fin tur (1-2 uker) i Syden enten nå på våren eller høsten. - Satt av litt penger til barnet på sperret konto eller BSU (vet ikke alder på barnet, men BSU kan åpnes i alderen 18-32 år). - Investere i nye ting/oppgradere i hjemmet (ny vaskemaskin, tørketrommel, tv, oppvaskmaskin, noe man har interesse av). - Betale noe ned på lånet, men VIKTIG å ha lån (slik at man ikke har masse penger på bok og må drive å betale formuesskatt osv....) Lykke til! Jeg ville nok satset på noe av det samme som deg. Men jeg har ikke høy økonomisk utdanning. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Jeg hadde betalt alt ned på lånet for det hadde gitt meg mindre utgifter i mnd. Jeg har ikke noe glede av noe skattefradrag da for jeg betaler nesten ingenting i skatt. 0 Siter
cecily Skrevet 21. april 2004 Skrevet 21. april 2004 Neida, ikke så mye. Men nok til å være fornøyd. Må jo leve nå da. Nok av dem som utsetter det ene og det andre og aldri får gjort det. En relativt ny bil kan jo bety så mye, vår er nå straks 20 år. En tur til Australia- slipper stort sett unna ved å betale flybillett. Gi-bort beløp, ca 10 lapper pr par. Det blir masse igjen da! Trodde Australia var et skikkelig dyrt turistland, jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.