Gå til innhold

Hva gjør vi med pengene?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva gjør vi?
Skrevet

Vi har fått 400 000,- (etter skatt) og diskuterer nå hvordan vi skal disponere disse. Er gift, har ett barn, ca en million i gjeld. Hva lønner seg? Bør vi betale alt ned på lånet? Putte hele beløpet på bok og betale ned på lånet når renta har gått opp? "Gå amok" med deler av beløpet og unne oss det vi aldri har kunnet unne oss før? Hadde ikke innbilt meg at disse pengene skulle skape sånn hodebry... Takknemlig for fornuftige svar. Noen med utdannelse innen økonomisk rådgivning her?

Gjest litt greit å vite
Skrevet

Er det penger dere har vunnet? Arvet? Eller noe annet?

Skrevet

Hva med å betale ned litt på lånet nå, og så spandere litt på seg selv?

Skrevet

Har ikke økonomisk utdanning, men jeg ville gjort følgende: unnet meg den _ene_ tingen vi som familie alltid har drømt om, men aldri fått til pga penger. For oss ville det vært to ting, det ene ville vært en relativt ny bil, det andre ville vært en tur til Australia.

Så ville jeg jeg satt av noen titusenlapper på bok- sånn i tilfelle vaskemaskin eller lign ryker (hvis ikke dere har det fra før da....).

Så ville jeg gitt til min søster m mann, til min manss bror + hustru som alle er studenter/ nyutdannet, et beløp på bsu.

Til slutt ville jeg betalt ned huslånet, det ville bli en lettere hverdag med lavere avdrag. Muligens ville jeg satt et beløp i fond også til våre "gamle dager".

Bente831365380491
Skrevet

Har ikke økonomisk utdanning, men jeg ville gjort følgende: unnet meg den _ene_ tingen vi som familie alltid har drømt om, men aldri fått til pga penger. For oss ville det vært to ting, det ene ville vært en relativt ny bil, det andre ville vært en tur til Australia.

Så ville jeg jeg satt av noen titusenlapper på bok- sånn i tilfelle vaskemaskin eller lign ryker (hvis ikke dere har det fra før da....).

Så ville jeg gitt til min søster m mann, til min manss bror + hustru som alle er studenter/ nyutdannet, et beløp på bsu.

Til slutt ville jeg betalt ned huslånet, det ville bli en lettere hverdag med lavere avdrag. Muligens ville jeg satt et beløp i fond også til våre "gamle dager".

Tror ikke at det er så mye igjen av pengene når du skulle gjort alt det!!!!

skorpionfisken
Skrevet

Jeg har høy utdannelse innen økonomi. Det vil ikke si at jeg er fornuftig i min privatøkonmi.

Hvis dere i dag klarer huslånet bra ville jeg ikke satt alt inn der. Jeg ville satt 250.000,- inn på lånet. Resten ville jeg satt på en konto og vurdert om jeg trengte dem etterhvert.

Det er deilig å ha litt i bakhånd. Man trenger av og til nye ting. Deilig for eksempel om man må bytte bil noe man vel må en gang eller flere i livet, å kunne gjøre dette uten å ta lån/evt med å ta et lavere lån. Hvis man trenger å pusse opp deler av huset er jo det deilig å bare kunne gjøre det uten å ta lån opp til det også.

Gjest what the...
Skrevet

Jeg hadde brukt alt på lånet.Får da mindre utgifter hver mnd og da hadde vi fått mer å leve for i hverdagen.

Lengre turer og større investeringer hadde vi måttet spart til,men det hadde vi kunnet da.Nå går all inntekt med,står i null hver mnd omtrent.

Skrevet

Jeg er heller ikke økonomisk utdannet... Men har jo forslag til hva JEG ville ha gjort dersom jeg fikk en slik sum penger "i hendene":

- Ville ha satt av en sum (minst 3 ganger månedsinntekt) på bok, som en buffer for eventuelle oppdukkende ting som måtte komme i etterkant.

- Ville unnet familien og meg en fin tur (1-2 uker) i Syden enten nå på våren eller høsten.

- Satt av litt penger til barnet på sperret konto eller BSU (vet ikke alder på barnet, men BSU kan åpnes i alderen 18-32 år).

- Investere i nye ting/oppgradere i hjemmet (ny vaskemaskin, tørketrommel, tv, oppvaskmaskin, noe man har interesse av).

- Betale noe ned på lånet, men VIKTIG å ha lån (slik at man ikke har masse penger på bok og må drive å betale formuesskatt osv....)

Lykke til! :)

Skrevet

Tror ikke at det er så mye igjen av pengene når du skulle gjort alt det!!!!

Neida, ikke så mye. Men nok til å være fornøyd. Må jo leve nå da. Nok av dem som utsetter det ene og det andre og aldri får gjort det. En relativt ny bil kan jo bety så mye, vår er nå straks 20 år. En tur til Australia- slipper stort sett unna ved å betale flybillett. Gi-bort beløp, ca 10 lapper pr par. Det blir masse igjen da!

Gjest hmmmmmmmmm
Skrevet

det var ikke 4 mill det var snakk om da ......

Skrevet

det var ikke 4 mill det var snakk om da ......

Nei, leste det. Men man får gjort mye med 400 lapper også.

Ny bil: 80000

Australia: 30 000

Gibort: 20 000

Sette av til ting som ryker: 20 000

Fond/ annen langsiktig sparing:

75000

Betale ned på lån: 175 000.

Ser greit ut for meg det.

Gjest hmmmmmmmm
Skrevet

Nei, leste det. Men man får gjort mye med 400 lapper også.

Australia: 30 000

Gibort: 20 000

Sette av til ting som ryker: 20 000

Fond/ annen langsiktig sparing:

75000

Betale ned på lån: 175 000.

Ser greit ut for meg det.

Nå er jeg spent på å høre hvor du får en ny bil til 80.000 :o)

den butikken vil jeg ha navn på

Skrevet

Nå er jeg spent på å høre hvor du får en ny bil til 80.000 :o)

den butikken vil jeg ha navn på

Jeg skrev 1: en RELATIVT nye bil. tatt i betraktning at vår nå er 20- TYVE år. Så er det helt ok for oss å klare oss med en bil til 80 000 som vi har sett på og tenkt på.

Så hold spydighetene for deg selv og les det jeg skrive først. dust.

Skrevet

Jeg ville unnet meg noe ekstra for noe av pengene, og satt noe til side. Og betalt ned på lånet med resten.

Gjest hilsen dusten som kan lese
Skrevet

Jeg skrev 1: en RELATIVT nye bil. tatt i betraktning at vår nå er 20- TYVE år. Så er det helt ok for oss å klare oss med en bil til 80 000 som vi har sett på og tenkt på.

Så hold spydighetene for deg selv og les det jeg skrive først. dust.

i innlegget ditt over her skriver du

Gjest det er min mening!
Skrevet

Ny bil kan være så mangt!

Ny bil eller nybil! En vesentlig forskjell!

En ny bil er en bil som er ny for eieren.

En nybil er en fabrikkny bil!

Skrevet

Ny bil- for OSS ja!

Skrevet

Jeg er heller ikke økonomisk utdannet... Men har jo forslag til hva JEG ville ha gjort dersom jeg fikk en slik sum penger "i hendene":

- Ville ha satt av en sum (minst 3 ganger månedsinntekt) på bok, som en buffer for eventuelle oppdukkende ting som måtte komme i etterkant.

- Ville unnet familien og meg en fin tur (1-2 uker) i Syden enten nå på våren eller høsten.

- Satt av litt penger til barnet på sperret konto eller BSU (vet ikke alder på barnet, men BSU kan åpnes i alderen 18-32 år).

- Investere i nye ting/oppgradere i hjemmet (ny vaskemaskin, tørketrommel, tv, oppvaskmaskin, noe man har interesse av).

- Betale noe ned på lånet, men VIKTIG å ha lån (slik at man ikke har masse penger på bok og må drive å betale formuesskatt osv....)

Lykke til! :)

Jeg ville nok satset på noe av det samme som deg.

Men jeg har ikke høy økonomisk utdanning.

Skrevet

Jeg hadde betalt alt ned på lånet for det hadde gitt meg mindre utgifter i mnd. Jeg har ikke noe glede av noe skattefradrag da for jeg betaler nesten ingenting i skatt.

Skrevet

Neida, ikke så mye. Men nok til å være fornøyd. Må jo leve nå da. Nok av dem som utsetter det ene og det andre og aldri får gjort det. En relativt ny bil kan jo bety så mye, vår er nå straks 20 år. En tur til Australia- slipper stort sett unna ved å betale flybillett. Gi-bort beløp, ca 10 lapper pr par. Det blir masse igjen da!

Trodde Australia var et skikkelig dyrt turistland, jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...