Gå til innhold

Hva gjør vi med pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er heller ikke økonomisk utdannet... Men har jo forslag til hva JEG ville ha gjort dersom jeg fikk en slik sum penger "i hendene":

- Ville ha satt av en sum (minst 3 ganger månedsinntekt) på bok, som en buffer for eventuelle oppdukkende ting som måtte komme i etterkant.

- Ville unnet familien og meg en fin tur (1-2 uker) i Syden enten nå på våren eller høsten.

- Satt av litt penger til barnet på sperret konto eller BSU (vet ikke alder på barnet, men BSU kan åpnes i alderen 18-32 år).

- Investere i nye ting/oppgradere i hjemmet (ny vaskemaskin, tørketrommel, tv, oppvaskmaskin, noe man har interesse av).

- Betale noe ned på lånet, men VIKTIG å ha lån (slik at man ikke har masse penger på bok og må drive å betale formuesskatt osv....)

Lykke til! :)

Hadde nok ikke kalt å kjøpe forbruksting en investering, nei.

Jeg så at du satte en skråstrek der, men jeg måtte bare pirke likevel.

Oppussing derimot er en investering, for det høyner verdien av boligen.

Skrevet

Som mange andre under her skriver, så hadde jeg fordelt pengene litt.

Ca 275.000 på nedbetaling av lån. Det blir da mindre renter og avdrag pr måned og raskere gjeldsfri.

Ca 25.000 på ferie, dere er glade i å reise, så har dere nå full anledning til å nyte livet og få noen late dager fri.

Ca 25.000 til innkjøp av fornyelse av garderobe, ny sofa, ny vaskemaskin osv. Dvs bruksting dere ønsker dere, enten luksus eller for å dekke behov. Til og med f.eks 1500,- for å kjøpe masse fin sminke for. Eller 1500,- for å kjøpe de cd-ene dere alltid har ønsket men som dere aldri kjøpte.

Ca 75.000 rett inn på bank. Da er dere sikret i tilfelle krise en gang i fremtiden. Trenger dere etter hvert å bytte ut bilen, da er dere allerede langt på vei.

Det skulle bli sånn ca 400.000 det.

Gjest økonom
Skrevet

Om dere skal bruke pengene eller spare dem, det er en personlig vurdering som ikke står svar på i noen lærebok. Der er det hjertet som rår!

(I praksis er det selvfølgelig også et valg mellom nå og siden: god råd nå, eller god råd noen år tidligere enn ventet, når lånet evt. er nedbetalt noen år før tiden.)

Det som skal spares bør gå dit det gir best rente/avkastning. Aller best er BSU hvis det er aktuelt for noen, deretter nedbetaling av lånet. (Ser bort fra aksjer her.)

Lånerenten er alltid høyere enn innskuddsrenten! Så store bankinnskudd, når man har lån, er ikke lønnsomt! Hvis dere har en noenlunde fornuftig bank, kan dere alltid øke boliglånet om noe skulle skje. Buffer utover ca en månedslønn skulle derfor ikke være nødvendig.

(Hvis dere er usikre på dette: ring banken og spør om det ikke stemmer at dere vil kunne øke boliglånet igjen om noe skulle skje.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...