Gå til innhold

Får ikke bort de siste kiloene... argh!

Gjest bortmeddem

Anbefalte innlegg

Gjest bortmeddem

Hallo alle sammen! Har et lite spørsmål til dere...

Har i det siste 1 1/2 året gått ganske mye ned i vekt, mye basert på viljestyrke, trening, og endret kostholdt..

Er en gutt på 22 år som veide 102 kg i januar 2003. 10 måneder senere veide jeg 79! Jeg var i utgangspunktet ganske kraftig, mye å "ta i" både på mage/rompe/bryst osv..

Folk trodde faktisk at jeg hadde tatt operasjoner og sånn, fordi dem kunne ikke kjenne meg igjen (bla. ansiktet ble tynnere)... Jeg gikk jo tross alt fra en BMI på 31 og ned til 25!

Du vil ikke tro hvilken selvtillitt dette gav meg!

Grunnen til den raske nedgangen, skyldes veldig mye at jeg endret kostholdet totalt.. Jeg spiste MYE proteinrik mat (samt egge-proteinpulver), og trente kondisjonstrening 3-5 dager i uka... Sluttet med ALT som het brus (som jeg forøvrig ikke har SMAKT siden sommeren 2003 - tro det eller ei!), sjokolade/potetgull og junkfood...

Vel, tilbake til spørsmålet mitt.. Gikk et par kilo opp igjen, og har nå ligget stabilt på ca. 82 kg i snart et halvt år.. Trives helt greit med det forøvrig, men jeg har bittelitt fett igjen på magen som jeg vil bli kvitt.. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hva som står på vekta, det kan godt stå 90 for min del, men da skal det være pga. muskler.. Uansett, har mistet voldsomt mye fett på magen, men det er -bittelitt- fett igjen som jeg overhodet ikke blir kvitt!!! Jeg trener nå ca. 3-4 ganger i uka, hvor jeg sykler først ca. en halv mil, og så jogger jeg 3-4 km. med en puls på ca. 165-170.. (min makspuls er 198).. Hva er det jeg gjør galt?? Jeg blir ikke kvitt de siste 3-4 kiloene... Spiser variert og sunt, mye proteiner, spiser ofte (5 ganger daglig) - men ikke så jeg blir stappmett... Ser sjeldent på vekta, men speilet viser at jeg står bom stille!!

De 10 første kiloene gikk vanvittig fort, de 10 neste brukte jeg litt lenger tid på, men de 3-4 _siste_ kiloene går rett og slett ikke bort! Selv om jeg spiser og trener likt som jeg har gjort hele veien! Svetter og står i med høy puls!

Noen som har tips å komme med? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bortmeddem

Å, forresten, jeg spiser endel 4-korn.. Bla. til frokost og som mellommåltid etter jeg har trent (sammen med proteinpulver da).. Gir denne kornblandingen for mye karbohydrater kanskje?? Trodde kanskje 4-korn var ideelt for å fylle opp energi-lagrene etter trening.. Veit ikke jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips her, så får du se hva du kan gjøre ut av dem:

1. Øke fettinnholdet(sunt fett) i maten. Spiser du lite fett holder kroppen bedre på fettet du har. Spiser du mye fett er ikke kroppen så "redd" for å gi slipp på det. Men, må huske på å redusere andre kalorier så du ikke øker totalkonsumet for mye.

2. Trene vekter. Vekttrening gir en høy hvileforbrenning, samt økt muskelmasse også gir økt hvileforbrenning.

3. Trene kondisjon før frokost. Her benyttes fettlagrene bedre enn senere på dagen.

4. Trene intensivt på kvelden. For økt hvileforbrenning mens du sover.

5. Senke/høyne kaloriene. Kanskje du må senke ytterligere for å tilpasse nye vekten. Eller kanskje du har senket kaloriene for mye så kroppen holder for godt på det siste du har, i tilfelle "nød".

6. Spise karbohydrater med bare lav GI. Dette for å ha et jevnt blodsukker som hjelper fettforbrenningen.

Ihvertfall noen tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Candyman1365380678

Å, forresten, jeg spiser endel 4-korn.. Bla. til frokost og som mellommåltid etter jeg har trent (sammen med proteinpulver da).. Gir denne kornblandingen for mye karbohydrater kanskje?? Trodde kanskje 4-korn var ideelt for å fylle opp energi-lagrene etter trening.. Veit ikke jeg..

jeg ser ikke helt problemet her.. du gikk fra 102 kg til 79kg eller nå hva det var. Imponerende. Glem de 3-4 kiloene. Bare forsøk å hold formen slik du har den nå du. Det er nok det viktigste?

var selv ca. 100 kg og gikk ned til ca. 75 kg på ca. mnd eller noe. trente meget mye og spiste sunnere mat. gikk så opp til 78 kg og slik har jeg vært i noen år. Har selv ett kilo for mye på magen men det bryr jeg meg ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikker på at det er fett og ikke overflødig hud?

Er imponert over hva du har greid. :)

Er ganske sikker på at det ikke er overflødig hud ja.. Det virker ganske "tjukt" og solid liksom hvis du skjønner hva jeg mener... Og til deg Synch: Hvordan får jeg enklest i meg mer sunt fett?? Spiser vel normale mengder fisk.. Tran? Holder det, eller hva bør jeg dytte i meg av sunt fett? Og jeg trener stort sett bare om morgenen - før frokost.. Er nøye med å få i meg riktig næring etter trening, først karbohydrater (dog ikke så alt for mye) for å fylle energilagrene, deretter proteiner.. Dette tar jeg rett etter treningsøkta.. Så passer jeg på å ta et moderat mellommåltid til ca. 1 time senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ganske sikker på at det ikke er overflødig hud ja.. Det virker ganske "tjukt" og solid liksom hvis du skjønner hva jeg mener... Og til deg Synch: Hvordan får jeg enklest i meg mer sunt fett?? Spiser vel normale mengder fisk.. Tran? Holder det, eller hva bør jeg dytte i meg av sunt fett? Og jeg trener stort sett bare om morgenen - før frokost.. Er nøye med å få i meg riktig næring etter trening, først karbohydrater (dog ikke så alt for mye) for å fylle energilagrene, deretter proteiner.. Dette tar jeg rett etter treningsøkta.. Så passer jeg på å ta et moderat mellommåltid til ca. 1 time senere...

Linfrøolje og olivenolje er gode alternativer.

Jeg tar de som 2 og 4cl shotter... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...