Gå til innhold

oppgradere gammel pc-eller kjøpe ny ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lønner det seg å oppgradere en snart 4 år gammel pc og eventuelt hvor mye vil det sånn ca koste?

Fortsetter under...

Skrevet

Det kommer an på hvilke spesifikasjoner den har nå og hvor mye du ønsker å oppgradere den - vil du ha en PC som er på linje med dagens standard, eller holder det å kunne jobbe med flere/tyngre programmer samtidig uten at harddisken knirker i ett kjør?

Å sette inn mer minne og større harddisk er en enkel operasjon, og kan gjøres ganske rimelig. Men dersom du vil ha raskere prosessor må du høyst sannsynlig bytte ut hovedkortet også, og da bør du kjøpe et hovedkort som støtter nyere, raskere typer RAM, slik at du må skifte ut RAMen du allerede har, og da kan det ofte være like greit å kjøpe alt nytt, for å få grafikk-kort etc. som henger med i svingene.

Skrevet

Det kommer an på hvilke spesifikasjoner den har nå og hvor mye du ønsker å oppgradere den - vil du ha en PC som er på linje med dagens standard, eller holder det å kunne jobbe med flere/tyngre programmer samtidig uten at harddisken knirker i ett kjør?

Å sette inn mer minne og større harddisk er en enkel operasjon, og kan gjøres ganske rimelig. Men dersom du vil ha raskere prosessor må du høyst sannsynlig bytte ut hovedkortet også, og da bør du kjøpe et hovedkort som støtter nyere, raskere typer RAM, slik at du må skifte ut RAMen du allerede har, og da kan det ofte være like greit å kjøpe alt nytt, for å få grafikk-kort etc. som henger med i svingene.

det er en nabo av meg som har tenker å oppgradere pc, jeg mener han burde kjøpe ny. Han har 128 mb ram, har ikke 3d skjermkort, må skifte prossessor og hardisk. jeg mener det ikke lønner seg.

men han er lite lydhør.

Skrevet

det er en nabo av meg som har tenker å oppgradere pc, jeg mener han burde kjøpe ny. Han har 128 mb ram, har ikke 3d skjermkort, må skifte prossessor og hardisk. jeg mener det ikke lønner seg.

men han er lite lydhør.

Hvis han må skifte prosessor, harddisk og grafikkort må han også skifte hovedkort og ram. Da er det bare kassa igjen - og med ny og raskere prosessor må han ha ny, kraftigere vifte. Da er det ikke stort å vinne på å oppgradere, han vil antakelig ende opp med et bedre og mer stabilt system om han skifter ut hele greia.

petter smart
Skrevet

På en såpass gammel pc er det ikke mye en bør samle på.

Det en kan bruke om igjen er diskettstasjon, evt kabinett om dette har stor nok strømforsyning og tilstrekkelig vifte, mus/tastatur, skjerm, evt lydkort dersom kravene til lyd ikke er de store.

Prisen på disse tingene (med unntak av skjermen) er lave så man sparer lite.

Resten av pc'en bør nok byttes ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...