Gå til innhold

Innsig av væske etter bukplastikk.


Paris2004

Anbefalte innlegg

Jeg fikk utført en bukplastikk pga fettforkle på et lokalt sykehus for 4 uker siden. Skinnet ble løsnet til over navlen og det ble laget ny åpning. Selve operasjonssnittet går fra hoftekam til hoftekam og ser ut til å gro greit. I tillegg har jeg et vertikalt arr etter lukking av "gammel navle". Drenet ble fjernet på hjemreisedagen, 3 dager etter operasjonen. Da hadde det stort sett vært ca 80-90 ml/døgn i drenposen. Nå fire uker etter operasjonen har jeg fortsatt mye væske i den innvendige sårflaten. Trykker jeg på magen "skvulper" det, og jeg har vært inne på sykehuset og tappet væske 4-5 ganger. Mengde væske måles ikke ved tapping, men jeg kan ikke se at det minker. (Fargen på væsken er friskt blodrød)Kirurgen som opererte meg sier at han ikke tidligere har opplevd at væskeansamling har blitt et problem etter denne type inngrep, men at det er lymfevæske som siver ut i vevet pga den store sårflaten og at komplikasjoner som dette kan oppstå. Tidsaspektet på hvor lang tid det kan ta før væsken tørker opp er satt til "uker". Det kan også nevnes at jeg ikke har hatt noen form for "body" på etter inngrepet. Det anses ifølge min kirurg som unødvendig og noe man har gått bort fra.

Jeg begynner etterhvert å bekymre meg for hvorvidt inngrepet har vært vellykket og om kroppen vil kunne klare å drenere bort væsken selv. Jeg er fortsatt veldig sår innvendig i området over navlen (trykkøm) og synes nå også det virker som om jeg er øm over nyrene. (har bare 9% funksjon på ene nyret, men det andre fungerer 100% - eller har i allefall gjort det frem til nå.) Kan du hjelpe meg med litt informasjon om hva som egentlig skjer ved innsig av væske etter denne type operasjon, hvor vanlig dette er (og hvor lenge det kan vedvare...) samt hva som eventuelt kan gjøres for å få tømt såret slik at det får gro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kan nok ikke svare deg på selve spørsmålet, ville bare si at jeg fikk utført bukplastikk for 8 dager siden, uten flytting av navlen. Du har kanskje lest innlegget mitt før her på forum om hvordan det gikk. Fikk komplikasjoner.

Jeg fikk ikke dren etter min operasjon, noe legen på sykehuset (jeg ble operert privat) syns var litt rart siden jeg hadde så stor sårflate (også fra hofte til hofte).

Jeg fikk innvendig blødning, og ble lagt inn på sykehuset i 3 dager, men ble ikke tappet.

Fikk blodoverføring og full pakke.

Magen er stor som en ballong, og jeg lurer fælt på om det er væske inni der.

Kan imidlertid ikke se at det "skvulper".

"Min" plastikkirurg sa jeg måtte bruke panty, det samme sa legen på sykehuset, så jeg har ikke hørt noe om at det er noe man har gått bort fra...

Følger spent med på svaret du får fra plastikkirurgen her...

(vet du hvor mye hud og fett de tok bort forresten? Hos meg tok de 170 g hud og 400 g fett, vet ikke om det er mye eller lite....)

Lykke til videre!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr med Morten R Kveim, Plastisk Kirurg

Ansamling av væske etter bukplatikk er ikke helt uvanlig og er vel kjent. Behandlingen er tapping slik det gjøres, og body. Bare man følger med, leier dette å gå fint. Dette skal ikke ha noe med nyrene å gjøre. Skulle du få infeksjon (feber og frysninger etc), er det viktig å drenere og behandle med antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan nok ikke svare deg på selve spørsmålet, ville bare si at jeg fikk utført bukplastikk for 8 dager siden, uten flytting av navlen. Du har kanskje lest innlegget mitt før her på forum om hvordan det gikk. Fikk komplikasjoner.

Jeg fikk ikke dren etter min operasjon, noe legen på sykehuset (jeg ble operert privat) syns var litt rart siden jeg hadde så stor sårflate (også fra hofte til hofte).

Jeg fikk innvendig blødning, og ble lagt inn på sykehuset i 3 dager, men ble ikke tappet.

Fikk blodoverføring og full pakke.

Magen er stor som en ballong, og jeg lurer fælt på om det er væske inni der.

Kan imidlertid ikke se at det "skvulper".

"Min" plastikkirurg sa jeg måtte bruke panty, det samme sa legen på sykehuset, så jeg har ikke hørt noe om at det er noe man har gått bort fra...

Følger spent med på svaret du får fra plastikkirurgen her...

(vet du hvor mye hud og fett de tok bort forresten? Hos meg tok de 170 g hud og 400 g fett, vet ikke om det er mye eller lite....)

Lykke til videre!

Hilsen

Hei igjen!

Nå "skvulper" magen min også. Det er 14 dager sidne operasjonen, men jeg er fremdeles6-7 cm større rundt magen enn operasjonsdagen. Jeg har ikke gått ned så mye som 1 cm den siste uken, og når jeg går er det akkurat som om det skvulper på høyre side....

Klemmer jeg på magen på den ene siden, beveger det seg masse på den andre siden...

Skal til legen på kontroll i dag, og han sa for 1 uke siden at han skulle vurdere tapping i dag, så jeg er spent....

Lykke til!!!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Nå "skvulper" magen min også. Det er 14 dager sidne operasjonen, men jeg er fremdeles6-7 cm større rundt magen enn operasjonsdagen. Jeg har ikke gått ned så mye som 1 cm den siste uken, og når jeg går er det akkurat som om det skvulper på høyre side....

Klemmer jeg på magen på den ene siden, beveger det seg masse på den andre siden...

Skal til legen på kontroll i dag, og han sa for 1 uke siden at han skulle vurdere tapping i dag, så jeg er spent....

Lykke til!!!

Hilsen

Hei igjen...

Var hos legen i går, og jeg sa jeg trodde det var væske der, og det slo han fast med èn gang at var riktig.

Så blei jeg lagt inn på ei operasjonsstue og der bedøvde de meg med lokalbedøvelse i magen og satte inn en tjukk kanyle, festet til et fettsugingsapparat.

Det kom hele 800(!!!!!!) ml, altså nesten 1 liter!!!

Magen ble jo MYE mindre...var 2-3 cm mindre rundt hoftene i dag i forhold til i går :)

Ulempen var at jeg måtte gå med komresjonsbandasje i en hel uke, samt panty/body i tillegg, og får derfor ikke dusjet...men men....bare reusltatet blir bra, så....

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest 000i000

Hei igjen...

Var hos legen i går, og jeg sa jeg trodde det var væske der, og det slo han fast med èn gang at var riktig.

Så blei jeg lagt inn på ei operasjonsstue og der bedøvde de meg med lokalbedøvelse i magen og satte inn en tjukk kanyle, festet til et fettsugingsapparat.

Det kom hele 800(!!!!!!) ml, altså nesten 1 liter!!!

Magen ble jo MYE mindre...var 2-3 cm mindre rundt hoftene i dag i forhold til i går :)

Ulempen var at jeg måtte gå med komresjonsbandasje i en hel uke, samt panty/body i tillegg, og får derfor ikke dusjet...men men....bare reusltatet blir bra, så....

Hilsen

Kan du fortelle hvordan det gikk med deg etter dette innlegget?

Vurderer selv denne operasjonen, derfor er det fint å høre om andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...