jolam Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Hei Jeg er en kvinne på 26 år. For ca 11 år siden fikk jeg påvist prolaps i ryggen. Smertene varte kun i ca 2 måneder og jeg har ikke hatt problemer før inntil ca et år siden. Første gang hadde jeg primært smerter nedover i benet og ikke i selve ryggen. Jeg hadde da smerter når jeg satt og noe når jeg lå, men ikke så mye når jeg stod oppreist. Jeg hadde ikke problemer med å gå. For litt over et år siden fikk jeg problemer igjen. Jeg gikk gjennom en ny CT undersøkelse og fikk igjen påvist prolaps. Men det som er rart er at smertene er på en helt annen måte nå. Problemet ligger nå i hoftene. Nå har jeg ikke vondt når jeg sitter eller ligger, men når jeg står og spesielt når jeg går. Dersom jeg går i mer enn ca 15 min, merket jeg at hoftene blir helt skjev, dette ser jeg når jeg ser meg selv i speilet. Det ser ut som at venstre hofte ligger noen cm over høyre hofte. Jeg har også noe smerter nedover i benet. Smertene var verst i ca 3 måneder forrige vår. Så ble jeg bedre og bedre og trodde at jeg skulle bli helt bra, inntil det stagnerte på høsten. Nå har jeg blitt verre igjen og nesten på nivå som når det var verst. Tiltak jeg har gjort for å bli bra er blant annet: Kiropraktor jevnlig, korsett, rygg og hofte øvelser hver dag, skiftet seng to ganger og spesial-stol på jobben. ( jeg sitter hele dagen). Jeg trener 2-3 ganger i uken (sykler), men har som oftest smerter når treningen er over. Når jeg er hos kiropraktor blir jeg som oftest bra den dagen, men dagen etter er det tilbake til vanlig. Nå håper jeg at dere kan komme med noen råd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144745-vond-rygg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Smertene dine nå er ikke helt typisk prolaps. Siden de er værst ved gange, kanskje generelt når du svaier ryggen, så må det vurderes om selve ryggmargskanalen er litt trang. MR av ryggen er den beste undersøkelsen. Videre vil jeg kanskje anbefale at du en periode prøver å trene, samt få en undersøkelse hos en manuell terapeut. Disse har en annen tilnærming enn kiropraktorer, er bl.a bedre til å vise øvelser som du selv kan gjennomføre jevnlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/144745-vond-rygg/#findComment-916658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.