Gå til innhold

Dagens eldre

Anbefalte innlegg

skorpionfisken

Ble inspirert av en tråd under her om dagens ungdom. Jeg er en plass mellom 30 og 40 og for dagens ungdom allerede en fossil, men for dagens eldre er jeg en håpløs case.

Det er utrolig hva eldre mennesker kan lire av seg, og som vi andre bare respektfullt må godta.

Jeg er lettere overvektig, kjøper stilige klær og går lange turer så jeg holder meg i form. Mine jevnaldrende kan kommentere dette på en pen måte, men er du gammel nok kan du gjerne si: Nei nå er du blitt utrolig feit, hva er det du spiser egentlig? Beveger du deg aldri? Har du aldri hørt om den og den slankekuren? Du skjønner du må gjøre sånn eller slik, da blir du tynnere da.

Min mann gikk fra meg etter flere års ekteskap. Mine jevnaldrende hørte på meg og trøstet meg så godt de kunne. De eldre jeg kjenner: Du passet ikke godt nok på ham, du lot ham fare rundt med sine egne interesser, du var ikke streng nok. Dessuten, hadde du slanka deg så hadde han sikkert blitt hos deg.

Da jeg fikk ny kjæreste og samboer så ble mine jevngamle (og mine barn) glade på mine vegne. Men gamlingene: Finne en mann så fort, du burde skamme deg. Tenker du ikke på barna dine, så fælt det vil bli for dem å få en stefar. Du burde leve alene til barna ble store og bare konsentrere deg om dem framover, det er jo så synd i dem stakkars. (Han er 11 år eldre enn meg) Hvordan kunne du finne på å rote deg borti en så gammel mann, ogsåvidere i all negativitet. På den ene siden er det galt at vi ble sammen, på den andre siden er det galt at vi er samboere og ikke gift.

Jeg er en "karrierekvinne", noe de fleste ikke har problemer med. De eldre: Du tenker bare på deg selv, det hadde vært mye bedre for barna dine om du var mer hjemme (og ikke tjente penger, vi klarte oss jo så godt på lite før, dere unge er så storforlangende). Det er sikkert derfor din mann ikke ville ha deg (det har ikke noe å si at hans nåværende samboer jobber mer enn jeg gjør).

Og så inderlig syke og puslete de er. Ingen er så syke som dem, de er jo gamle må vite. Og det er ingen som tar hensyn til dem. Da jeg var sengeliggende etter en operasjon i ryggen var det bare syt, kom deg på bena jente. Når jeg har mine perioder hvor jeg har vondt og halter litt (heldigvis bare etpar ganger i året) så er det selvfølgelig min egen feil for jeg er jo tykk. At tynne folk kan få prolaps vil de ikke høre på.

Også syter og klager de på høye skatter og dårlige tv-program, sur betjening på butikkene og utakknemlige barn og barnebarn og dagens unge. Deres venner er bare vanskelige, og til for å baksnakkes mest mulig og er de et par så skal det hakkes og mases på hverandre i ett. Det er noe galt med alle naboene også.

Tru meg, jeg kjenner en del gamlinger. Jeg vet om to-tre søte gamle damer som er unntaket som bekrefter regelen. De er blide og positive og glade, sånn at man ikke helt mister troen eldrestanden. Det er lengre mellom de positive mennene....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144750-dagens-eldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)

huff, står det sååå fdårlig til med de eldre.. Jeg måtte le... "Det er noe galt med alle naboene også." Bor disse gamle i ei trang bygd, eller er det byfolk? Høres jo helt forhistorisk ut, å være så intolerant.

Hurra for deg som fikk ny mann inn i heimen, bare en kjempefordel for ungene dersom de liker ham og det går greit. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144750-dagens-eldre/#findComment-915670
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Hhhmm.. det var da fælt da! : ) Noen eldre er nok litt krasse ja.. De er vant til at ting er på den gamle måten og har vanskligheter med å akseptere at ting er annerledes i dag. De eldre jeg kjenner er ikke sånn. Mormor er 79 og veldig sprek, kler seg stilig og er med på det meste. : ) Hun sier det er flott at kvinner utdanner seg og ikke er avhengig av en mann. Hun jobbet selv som ung.

har da møtt på en del eldre damer i butikken som sniker i køen, blir sure hvis jeg sier noe og kremter "dagens ungdom". Også den typen som presser seg på først på trikken eller bussen. Lar ikke folk komme seg ut først engang. men hvis noen andre prøver seg med det samme får de høre. Opplevde en gang at en eldre dame ble sur rett og slett fordi jeg spurte om hun ville ha plassen min på en overfylt trikk. "jeg er da ikke så gammal at ejg ikke kan stå!" fikk ejg slengt tilbake.. javel ja.. :)

Men ellers synes jeg eldre stort sett er søte og blide, og lar ikke noen grinete bitre mennesker stoppe meg til å hjelpe en gammel skrott hvis de trenger det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144750-dagens-eldre/#findComment-915682
Del på andre sider

jeg også kjenner mange eldre.

Og ja, noen av dem er slik som du forteller. Men har inntrykk av at det egentlig er flere som er noenlunde fornuftig fremdeles.

Det der med karriære for dagens kvinner, faller kanskje de eldre litt tungt for brystet- har jo merket det.Ja,ja, mann og barn i fremste rekke, vet du. Eller er det nærmest en slags - galt å kalle det misunnelse kanskje -. men noe i den dur. De fikk jo ikke muligheten. Det henger noe igjen der.Gode pensjonspoeng får vi også¨.

På dette området er jeg ganske enig med deg.

Når det gjelder køsniking og slikt, ja, det har vi vel sett.

Og så er det noen som liksom har "lov til å si hva som helst"

Jo, du har rett. Det er enkelte ting som er noe utidig, Men det gjelder da ikke alle- langt i fra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144750-dagens-eldre/#findComment-915994
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg er spesielt imponert over at enkelte gamle ser ut til å gape rett over at de "har bygget landet" hver gang Hagen sier at de har det jeg..;) Uansett hva de nå enn faktisk har bedrevet her i livet.

Og at de har dårlig råd. For det har Hagen også sagt. Uansett hvor mye de har på bok.

Dessuten er jeg svært imponert over de som mener at gamle vet best, rett og slett fordi de er gamle...Hmmmm.;)

Men selvom det altså ser ut tilat enkelte tror at det med å oppføre seg som folk, og å faktisk tenke over hva en sier, er noe du kan få slippe unna å tenke på etter å ha blitt X antall år, kjenner jeg nå flere søte gamle damer enn tre..

Men skal man først peke ut en aldersgruppering som mere svinske enn andre må jeg innrømme at jeg også synes dagens gamle damer er mye skumlere enn dagens ungdom. ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144750-dagens-eldre/#findComment-916181
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...