Gjest Studentinne20 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Jeg er så innmari trett for tiden. Sover omtrent hele dagen, er sikkert ikke våken mer enn 8t per døgn. Og når jeg er våken sitter jeg bare forran tv'n, eller på PC'n, orker ikke gå ut, trimme eller lese (har eksamen om to uker). Hjelp, hva kan feile meg, og hva kan jeg gjøre for å få mer energi? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Hva spiser du på en normal dag, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leela Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Hva spiser du på en normal dag, da? Jah, det spørsmålet håpet jeg ikke ville komme....vet at kostholdet mitt ikke akkurat er noe prakteeksempel... De dagene jeg er full av energi drikker jeg masse kafffe og te, og så spiser jeg vanlig middag eller kvelds. Dette gjør jeg som regel 1-3 dager i uken. De andre dagene går det i youghurt, ostesmørbrød, pommes frites, pizza og lasagne. Litt usunt, med andre ord. Disse dagene er jeg kjempedaff. Men jeg kan nesten ikke kun spsie kvelds de neste to ukene for å få energi, for jeg vet jo at det er maten som gir meg energi i lengden... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leela Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Hva spiser du på en normal dag, da? Jah, det spørsmålet håpet jeg ikke ville komme....vet at kostholdet mitt ikke akkurat er noe prakteksemplar... De dagene jeg er full av energi drikker jeg masse kafffe og te, og så spiser jeg vanlig middag eller kvelds. Dette gjør jeg som regel 1-3 dager i uken. De andre dagene går det i youghurt, ostesmørbrød, pommes frites, pizza og lasagne. Litt usunt, med andre ord. Disse dagene er jeg kjempedaff. Men jeg kan nesten ikke kun spsie kvelds de neste to ukene for å få energi, for jeg vet jo at det er maten som gir meg energi i lengden... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Jah, det spørsmålet håpet jeg ikke ville komme....vet at kostholdet mitt ikke akkurat er noe prakteeksempel... De dagene jeg er full av energi drikker jeg masse kafffe og te, og så spiser jeg vanlig middag eller kvelds. Dette gjør jeg som regel 1-3 dager i uken. De andre dagene går det i youghurt, ostesmørbrød, pommes frites, pizza og lasagne. Litt usunt, med andre ord. Disse dagene er jeg kjempedaff. Men jeg kan nesten ikke kun spsie kvelds de neste to ukene for å få energi, for jeg vet jo at det er maten som gir meg energi i lengden... Du har helt rett, du må spise mer enn bare middag og kvelds for å holde deg gående. Det som umiddelbart slår meg er at de dagene du er daff og uten energi spiser du veldig mye mat som inneholder stort sett enkle karbohydrater. Dvs. hvitt brød (pizza), potet (pommes frites) og pasta (lasagne). Disse matvarene gjør at blodsukkeret ditt først stiger ganske høyt, for så å synke veldig fort. Så sitter du tilbake med lite energi. Jeg tror du bør se på hva du spiser generelt og lage en fornuftig plan som kan fungere i din situasjon. Du bør spise frokost hver dag - det starter kroppen! Spis gjerne en yoghurt, men spis i tillegg f.eks 1 kokt egg og en gulrot. Og drikk gjerne litt juice til (ikke nektar!). Til lunsj bør du spise en salat med kylling, reker, tunfisk el.l. Drikk vann til og ta litt usukret te eller kaffe. Et lite mellommåltid før middagen er lurt. Da kan du f.eks. spise en liten yoghurt, 1 gulrot og en liten neve mandler. Til middag passer du på å spise noe rent kjøtt, fisk eller kylling, massevis av grønnsaker og bare bittelitt potet, ris eller pasta. Til kvelds kan du spise 1 grovt knekkebrød med makrell i tomat eller noe annet proteinrikt pålegg (kjøtt, fisk, kylling, egg). I tillegg noe frukt eller grønnsaker. Hvis du prøver å spise omtrent slik, og samtidig tar et multivitamineral-tilskudd, omega-3 tilskudd og et bredspektret antioksydant-tilskudd så skal i hvertfall ikke ernæringssituasjonen din være forklaringen på at du har lite energi. Husk også på at sukker er en energityv! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motisaz Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 kanskje b12 mangel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Studentinne20 Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 Du har helt rett, du må spise mer enn bare middag og kvelds for å holde deg gående. Det som umiddelbart slår meg er at de dagene du er daff og uten energi spiser du veldig mye mat som inneholder stort sett enkle karbohydrater. Dvs. hvitt brød (pizza), potet (pommes frites) og pasta (lasagne). Disse matvarene gjør at blodsukkeret ditt først stiger ganske høyt, for så å synke veldig fort. Så sitter du tilbake med lite energi. Jeg tror du bør se på hva du spiser generelt og lage en fornuftig plan som kan fungere i din situasjon. Du bør spise frokost hver dag - det starter kroppen! Spis gjerne en yoghurt, men spis i tillegg f.eks 1 kokt egg og en gulrot. Og drikk gjerne litt juice til (ikke nektar!). Til lunsj bør du spise en salat med kylling, reker, tunfisk el.l. Drikk vann til og ta litt usukret te eller kaffe. Et lite mellommåltid før middagen er lurt. Da kan du f.eks. spise en liten yoghurt, 1 gulrot og en liten neve mandler. Til middag passer du på å spise noe rent kjøtt, fisk eller kylling, massevis av grønnsaker og bare bittelitt potet, ris eller pasta. Til kvelds kan du spise 1 grovt knekkebrød med makrell i tomat eller noe annet proteinrikt pålegg (kjøtt, fisk, kylling, egg). I tillegg noe frukt eller grønnsaker. Hvis du prøver å spise omtrent slik, og samtidig tar et multivitamineral-tilskudd, omega-3 tilskudd og et bredspektret antioksydant-tilskudd så skal i hvertfall ikke ernæringssituasjonen din være forklaringen på at du har lite energi. Husk også på at sukker er en energityv! Tusen takk for kjempesvar! Matplanen din virker veldig god, så jeg lover at jeg skal prøve den f.o.m. i dag, så får vi se... Thanks!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Studentinne20 Skrevet 28. april 2004 Del Skrevet 28. april 2004 kanskje b12 mangel? Takk for svar! Hvilke matvarer finner man b12 i da? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest frøkensunn Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Takk for svar! Hvilke matvarer finner man b12 i da? Mvh Kjøp B-kompleks på apoteket, samt en eske med multivitaminer og ekstra C-vitamin, ta dette hver dag, spis sunt, og du vil føle deg mye bedre etter få måneder. Det er utrolig viktig å ta vare på helsa!! Fy skamme deg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motisaz Skrevet 1. mai 2004 Del Skrevet 1. mai 2004 Takk for svar! Hvilke matvarer finner man b12 i da? Mvh i det fleste animalske produkter. Så spiser du det, er egentlig mangel sjelden. Med mindre kroppen din ikke kan ta opp B12et, da må du ta det intramuskulært med spøyte 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.