Gå til innhold

livsvarig medikamentell behandling for sosial angst?

Anbefalte innlegg

I forhold til depresjon ser jeg at du mener endel trenger medikamentell behandling resten av livet. Hvordan stiller dette seg ved sosial angst? Jeg har selv (hatt) sosial angst og dystymi (selvdiagnostisert). Akkurat for øyeblikket vil jeg ikke si at jeg er deprimert eller at angsten hemmer meg betydelig. Har gått mange år i terapi og har de siste 3 år brukt Nefadar i 1 år og Aurorix i 1/2 år. Har en hovedfagsutdannelse innenfor et yrke hvor man arbeider med andre mennesker og deres problemer, ofte i team. Det å jobbe i team er spesielt vanskelig for meg pga. sosial angst. Synes jeg har mange av trekkene til en person med sosial fobi. Dette blir ekstra tydelig ut fra yrkessituasjon - det hadde kanskje ikke vært så åpenbart ellers. Er akkurat nå hjemme med et lite barn nr. 2. Føler jeg klarer meg bra i mange situasjoner, men jobbsituasjoner som også på grunn av yrkets art er sosialt krevende "trigger" lett både sosial angst og påfølgende følelse av å mislykkes. Jeg er litt redd for å gå tilbake i arbeidslivet, vil da uansett søke en ny jobb. Medisiner har hjulpet meg meget godt. Jeg har 40 år og har arbeidet i vel 10 år. Jeg brukte heller ikke medisiner før etter ca. 8 år i arbeidslivet, men syntes det ofte gikk i motbakke. Er usikker på om jeg burde omskolere meg til et annet yrke. Hvor langvarig behandling med medikamenter er aktuelt å tenke seg for en som meg? Spesielt Nefadar hadde jeg veldig god effekt av. Men jeg synes også Aurorix dempet min sosiale overfølsomhet.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For noen er absolutt dette aktuelt.

Det er intet rasjonale for å se på sosial angst som en episodisk sykdom.

Med store forbehold om tallet, vil jeg anta at minst 25% av de med generell sosial angst vil trenge livslang behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...