Gå til innhold

NHD:Videre behandlig mot tvangstanker...?

Anbefalte innlegg

Jake1365380469

Har tidligere skrevet om de uønskede, eksistensielle tids-

tankene mine. (tavangstanker?)

De sitter i hele tiden, mer eller mindre. Alt som har med årstall, alder, aldring, tilbakeblikk, fremtidstenking osv å gjøre, setter tankene igang, hvis jeg en stund ikke tenker på det...

De er jo ikke skadelige/farlige i seg selv, men slitsomme for meg.

Depresjonen er ubetydelig for tiden.Den har virkelig bedret seg! Føler meg stabil på efexor + litt zoloft. Men tankene er like mye til stede.

Mitt sp.mpl er: Hva mener du er den beste videre behandling av dette? Kognitivt, medisinsk eller begge deler?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145272-nhdvidere-behandlig-mot-tvangstanker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette er mitt nick

Skal ikke risperdal være et alternativ ved tvangstanker? Mener og ha lest det flere steder..Det er jo en helt annen type medisin (antipsykotisk) enn de du går på nå. Kanskje det er det du trenger mot disse tankene (antipsykotisk medisin virker jo mot tankekjør), noe helt "nytt"?

Jake1365380469

Skal ikke risperdal være et alternativ ved tvangstanker? Mener og ha lest det flere steder..Det er jo en helt annen type medisin (antipsykotisk) enn de du går på nå. Kanskje det er det du trenger mot disse tankene (antipsykotisk medisin virker jo mot tankekjør), noe helt "nytt"?

Takk for ditt svar!!

Jo, jeg har hørt snakk om dette preparatet, men i fellekatalogen står det at det brukes mot "..akutte og kroniske psykoser..."

Jeg er IKKE psykotisk, på lengt nær...

Brukes det likevel mot uønskede tanker, mener du?

Med vennlig hilsen

dette er mitt nick

Takk for ditt svar!!

Jo, jeg har hørt snakk om dette preparatet, men i fellekatalogen står det at det brukes mot "..akutte og kroniske psykoser..."

Med vennlig hilsen

Ja, det kan brukes til mye annet enn psykoser. Jeg var ikke psykotisk når jeg fikk det, men hadde problemer med angst og mye negativt tankekaos (som grenser til tvangstanker). Det er mange medisiner som virker på flere ting enn det de fra "starten" av var meningen å skulle virke på. Mange blir nok litt skremt av ordet antipsykotika, men dette sier jo ofte bare noe om hva de først ble benyttet som. Den har lite bivirkninger synes jeg. Hør med legen din om dere kan forsøke noe helt nytt, for det virker som om du har slitt mye med dette.

Jake1365380469

Ja, det kan brukes til mye annet enn psykoser. Jeg var ikke psykotisk når jeg fikk det, men hadde problemer med angst og mye negativt tankekaos (som grenser til tvangstanker). Det er mange medisiner som virker på flere ting enn det de fra "starten" av var meningen å skulle virke på. Mange blir nok litt skremt av ordet antipsykotika, men dette sier jo ofte bare noe om hva de først ble benyttet som. Den har lite bivirkninger synes jeg. Hør med legen din om dere kan forsøke noe helt nytt, for det virker som om du har slitt mye med dette.

Det skal jeg gjøre!

Takk igjen for svar!

Kan jeg spørre hva slgs tanker du var plaget med?

med vennlig hilsen

Gjest haldol

Takk for ditt svar!!

Med vennlig hilsen

Det er vanlig å bruke medisiner mot ulike symptomer. Brukt haldol mot uro f.eks.(det er mot psykoser egentlig).

En medisin kan brukes mot mer enn bare en ting, da regulert av dose etter hva den skal brukes mot.

Annonse

dette er mitt nick

Det skal jeg gjøre!

Takk igjen for svar!

Kan jeg spørre hva slgs tanker du var plaget med?

med vennlig hilsen

Det var mye forskjellige tanker egentlig, men mest gikk det på tanker rundt døden og "overnaturlige" ting som igjen gjorde meg veldig redd. I tillegg hadde jeg mye vonde tanker og følelser ang venninner og mennesker rundt meg..ting jeg hadde sagt og ikke sagt, og jeg grublet meg gal på dette. Høres sikkert ikke så alvorlig ut, men det var veldig slitsomt.

Jake1365380469

Utvilsomt kombinasjonen av et SSRI og kognitiv terapi.

Evt kan et tillegg av Risperdal 1-2 mg være til betydelig nytte.

Tusen Takk, NHD!

Jeg har vært skeptisk til risperdal, fordi jeg leste at det var mot "kroniske og akutte psykoser og schizofreni"...Kjente meg ikke igjen der.

Men jeg forstår at det også kan brukes i mindre alvorlige tilfeller.

Så tusen takk for hjelpen!

Jake1365380469

Det var mye forskjellige tanker egentlig, men mest gikk det på tanker rundt døden og "overnaturlige" ting som igjen gjorde meg veldig redd. I tillegg hadde jeg mye vonde tanker og følelser ang venninner og mennesker rundt meg..ting jeg hadde sagt og ikke sagt, og jeg grublet meg gal på dette. Høres sikkert ikke så alvorlig ut, men det var veldig slitsomt.

Joda, jeg tror deg! Det hørtes dessverre svært slitsomt ut.

takk for dine svar, og lykke til videre!

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...