Gå til innhold

Innsovningsproblemer - angst?

Anbefalte innlegg

Gjest wiggum

Har av og til problem med at jeg bråvåkner akkurat i det jeg skal til å sovne. Rett før jeg går inn i søvnen hogger det plutselig til i brystet, det kjennes ut som om jeg ikke får puste, og jeg reiser meg automatisk halveis opp. I tillegg banker hjertet veldig fort, og noen ganger kjennes det ut som om jeg skal kaste opp (men er ikke kvalm). Etter bare 10-15 sekunder har det roet seg ned igjen. Noen ganger skjer dette 2-3 ganger før jeg får sove, andre ganger må jeg ta en halv Valium for å klare å sovne.

Har vært plaget med dette i perioder i årevis (siden jeg var 12-13 år), men det skjer oftere etter at jeg begynte med antidepressiva.

Er dette angst-relatert? Hvorfor ble det værre etter at jeg begynte med AD?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145349-innsovningsproblemer-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest eval

Symptomene kan minne om anfall av panikkangst. Men panikkanfall på 10-15 sek høres veldig kort ut.

Drikker du veldig mye kaffe, cola eller te? Noen tåler koffein dårligere enn andre.

Er det noe stressende i livet ditt for tiden, og dette er angst, så kan angstanfall gå bort hvis du får tatt tak i det som stresser.

AD skal hjelpe mot panikkangst, men man kan bli verre før man blir bedre. Har du gått på AD lenge?

Bugge1365380662

Dette kjenner jeg godt igjen.Leste en "seriøs" bok om drømmepsykologi,og de beskrev innsovningsfasen med ordet hypnagog fase.Denne fasen varer egentlig ikke så lenge.(i følge dem 0 til 7 min) hvis jeg ikke husker feil.Et par år siden jeg leste dette. I denne innsovingsfasen gir vi opp kontrollen av den vanlige bevisstheten, og møter (for mange av oss som sliter med vanskelige ting) dypere lag i oss. Og der kan det være mye skremmende konfliktstoff.Det er derfor vanlig å få angstanfall eller tilløp til det i løpet av den hypnagoge fasen. Jeg var veldig plaget med dette selv når jeg hadde panikkanfall. Jeg tror terapi på sikt kan hjelpe mot dette. Vennlig hilsen bugge.

Gjest wiggum

Symptomene kan minne om anfall av panikkangst. Men panikkanfall på 10-15 sek høres veldig kort ut.

Drikker du veldig mye kaffe, cola eller te? Noen tåler koffein dårligere enn andre.

Er det noe stressende i livet ditt for tiden, og dette er angst, så kan angstanfall gå bort hvis du får tatt tak i det som stresser.

AD skal hjelpe mot panikkangst, men man kan bli verre før man blir bedre. Har du gått på AD lenge?

>Drikker du veldig mye kaffe, cola eller te?

*

Ja, drikker relativt mye cola og te. Har prøvd å kutte ned på dette, uten at jeg kan si at det gjorde noen forskjell.

>AD skal hjelpe mot panikkangst, men man kan bli verre før man blir bedre. Har du gått på AD lenge?

*

En drøy måned.

Gjest er bare sånn

Dette kjenner jeg godt igjen.Leste en "seriøs" bok om drømmepsykologi,og de beskrev innsovningsfasen med ordet hypnagog fase.Denne fasen varer egentlig ikke så lenge.(i følge dem 0 til 7 min) hvis jeg ikke husker feil.Et par år siden jeg leste dette. I denne innsovingsfasen gir vi opp kontrollen av den vanlige bevisstheten, og møter (for mange av oss som sliter med vanskelige ting) dypere lag i oss. Og der kan det være mye skremmende konfliktstoff.Det er derfor vanlig å få angstanfall eller tilløp til det i løpet av den hypnagoge fasen. Jeg var veldig plaget med dette selv når jeg hadde panikkanfall. Jeg tror terapi på sikt kan hjelpe mot dette. Vennlig hilsen bugge.

Jeg har det sånn i denn fasen og at jeg rykker til like før innsovning. Føler at "sjelen er på vei ut av kroppen..glir ut mot føttene, blir litt redd og "våkner".

Har det også sånn at jeg begynner å drømme før jeg sovner. Altså tankene fantaserer uten min dømmekraft til å styre dem. Dette obeserverer jeg før jeg da sovner orntlig.

Men dette er noe jeg er vant til fra barn av og gir meg ingen angstfølelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...