Gå til innhold

Seponering av SSRI-preparat

Anbefalte innlegg

Gjest under nedtrapping

NHD skriver at Fluoxetin/Fontex har så lang halveringstid at virkestoffet forsvinner _gradvis_ ut av kroppen, selv ved bråseponering.Vil det si at det egentlig ikke har noen hensikt å trappe ned over tid? Gjelder dette også de andre medikamenta i SSRI-gruppa?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145365-seponering-av-ssri-preparat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jake1365380469

Tror nok ABSOLUTT du bør trappe gradvis ned.

Det at noen medisiner har lengre nedbrytningstid enn andre, betyr IKKE at du kan slutte bråere med dem.

Husk at autoreseptorene i hjernen MÅ venne seg gradvis til endringer i dose, selv om medisinene er ute av blodet....

Tror dette stemmer... uansett sikker på at nedtrapping alltid skal skje veldig forsiktig.

med vennlig hilsen

dette er mitt nick

Hvor stor dose går du på? Da jeg be innlagt for mani en gang bråseponerte de fluoxetin som jeg gikk på da. De sa dette ikke var noe farlig nettopp av de grunnene nhd nevnte her. Jeg merket ingen bivirkninger. Jeg gikk på 20 mg, men de har også kuttet den på 40 mg på meg en gang tidligere. Men hør med legen din for sikkerhets skyld..

Gjest eval

Hentet fra

www.legemiddelhandboka.no, under

terapikapitler->psykiske lidelser->depresjon:

"Seponering:

Seponering av antidepressiva, inklusive SSRI, kan være ledsaget av ubehag. Symptomene kan være i form av økt angst og uro, søvnproblemer, svimmelhet, koordineringsforstyrrelser, hodepine, irritabilitet, kvalme eller parestesier (ofte som følelse av elektriske støt). Kortvarig desorientering er beskrevet i enkelttilfeller. Dette ubehaget kan vedvare opp til flere uker; i alle fall tre. Det er svært sjeldent lengrevarende, og seponeringen bør derfor skje svært langsomt; i alle fall over fire uker. Spesielt kan dette være påkrevet ved bruk av SSRI med relativ kort halveringstid. Generelt gjelder at jo kortere halveringstid, jo mer uttalt kan seponeringsproblemene bli. Dette gir seg utslag i at det kan se ut til å være mest seponeringsproblemer med paroxetin (Seroxat) og minst for fluoksetin (Fluoxetin, Fontex) pga. lang halveringstid hos den sistnevnte. Legemidler med ikke-lineær kinetikk som fluvoksamin (Fevarin) og sannsynligvis paroxetin (Seroxat) kan dessuten få et ujevnt fall i serumkonsentrasjon som kan gi en del plager. Som en enkel regel kan man derfor si at en bør seponere over minst fire uker; gjerne lenger.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Seponering av SSRI skal helst skje med 25% av utgangsdosen per måned dvs at seponeringsperioden blir 3 mnd.

Skulle en imidlertid være så uheldig/dum eller uvitende at en bråseponerte, er dette mindre farlig med fluoxetin/Fontex enn med de andre SSRI-ene som alle har langt kortere halveringstid.

Gjest under nedtrapping

Seponering av SSRI skal helst skje med 25% av utgangsdosen per måned dvs at seponeringsperioden blir 3 mnd.

Skulle en imidlertid være så uheldig/dum eller uvitende at en bråseponerte, er dette mindre farlig med fluoxetin/Fontex enn med de andre SSRI-ene som alle har langt kortere halveringstid.

Min lege foreslo å trappe ned med femti prosent i gangen på Citalopram, og jeg holder på å følge hans råd. Kan det gå bra?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...