Gå til innhold

pustevansker og angst! noen råd?

Anbefalte innlegg

Gjest pusten76

Jeg sliter med noen diffuse angstreaksjoner som ikke er situasjonbetinget og kommer ut av det "blå". Har aldri vært plaget med angst tidligere men "møtte veggen" i høst etter mye stress og belastninger. Har også blitt deprimert over situasjonen, for ønsker så indelig å bli meg selv igjen. Men har skjønt at dette er noe som kan ta tid. Begynte på efexor (75 mg) for et par uker siden for å få det bedre med angsten og depresjonen. Noen få bivirkninger (kvalme, hodepine og uro) men lite virkning (særlig på angsten) enda. Er vel litt tidlig å håpe på det enda eller? Angsten gir seg uttrykk i at det snører seg sammen i halsen og magen blir "hard" og det kjennes vanskelig å puste. Kan noen ganger være slik en halv dag, noen ganger bare korte perioder. Men det hindrer meg i å gjøre masse av de tingene jeg pleier (og som jeg elsker å gjøre, er en veldig sosial person så har iallefall ikke sosial angst :). Jeg får liksom angst for angsten. Skal til psykiater om et par uker, så håper på noen forklaringer der. Men har problemer med å skjønne sammenhengen med når jeg får slike pusteprblemer osv og de situasjonene jeg er i da/ hva jeg tenker på. vet at masse kan være ubevisste tanker/bekymringer men føler at jeg har mer kontroll på dette nå etter som jeg har godtatt at det er angst jeg føler og at alle mine fysiske symptomer ikke er farlige. Får oftere pusteproblemer/angst når jeg er sliten (har lite energi for tiden så skal lite til for at jeg blir sliten). Er det noen som kjenner seg igjen?? Føler at jeg greier å puste med magen osv men det snører seg like mye likvel og er vanskelig å stanse pusteprblemene/angsten når den først er kommet. Noen ganger blir jeg i tvil om det er angst for får virkelig problemer med å puste (kjennes ut som om jeg har røyka 40 sig på en kveld eller noe, men røyker ikke). har sjekka for astma, har ikke det. Vel, sliter litt med dette, så hvis noen har noen råd så har det vært fint. Håper efexoren virker snart så jeg kan gjøre de sosiale aktivitetene jeg pleier å gjøre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145406-pustevansker-og-angst-noen-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugge1365380662

Kjære deg! Det er tøft å ha det slik du har det nå. Nå er det noen år siden jeg hadde det slik,men jeg husker godt hvordan det var.Du må nok være tålmodig i forhold til virkningen av efexor en stund til,og du skal sikkert opp til 150 mg også. 75mg er ikke noen høy dose i forhold til de plagene du har.(har selv gått på efexor) Men man må begynne litt rolig.Psykiateren min sier imidlertid at man ofte kan få den angstdempende effekten raskere enn effekten mot depresjon når det gjelder bruken av AD, så kanskje er det ikke så lenge til du får det bedre med angsten.Hvis du er blitt sjekket opp i forhold til eventuelle fysiske hjertelidelser m.mer og prøvene er normale,høres det i hvertfall ut for meg som at du lider av angst.Det høres veldig klassisk ut.

Psykiateren min sier at bak angst ligger det uløste konflikter av et eller annet slag,og det tror jeg på.Så på den ene siden dreier det seg mye om å mestre angsten i hverdagen,samtidig som man jobber med ting i terapirommet og får medisinsk hjelp.Tro meg når jeg sier at det går an å få det mye bedre,men ta imot profesjonell hjelp(eller krev det) slik at du får jobbet med det på en hensiktsmessig måte. Med vennlig hilsen bugge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...