Gå til innhold

PENDLER MED DOPROBLEMER

emerson

Anbefalte innlegg

PENDLER MED DOPROBLEMER

Jeg la nedenforstående innlegg inn på diskusjonssidene under "allmennmedisin".

Der har jeg etter kort tid fått flere råd-bl. a. å bytte lege. En annen anbefalte å legge inn spørsmålet mitt under "mat og ernæring". Det er herved gjort!

Undertegnede er en mann i begynnelsen av 40-årene med alminnelig god helse og i normal fysisk form. jeg feiler ikke noe som helst.

Jeg har helt alminnelig norsk kosthold. Liker brød med litt grove kornsorter (vi baker selv "Ingers rugbrød".) Ut over dette har jeg i alle år drukket endel (svart) te-med melk, må vite.

Jeg har i 25 år vært pendler, har reist en times tid hver vei til og fra jobb uten at dette har vært noe problem.

I de senere år har jeg fått et stort problem: Ett par timer etter at jeg står opp må jeg så fryktelig på do. Dette er svært ubeleilig, ettersom jeg da sitter på bussen. Foran meg ligger hver dag en to timers bussreise (uten WC) til jobb-hver vei.

Dette har jeg løst ved å stå opp to timer før bussen min går. Dette går som regel greit, men det er imidlertid plagsomt å måtte stå opp kl. 04 45!

Nå skal jeg skifte jobb, og må ta en buss kl. 06 00-følgelig må jeg stå opp kl 04 00!

Fastlegen min sier at "problemet ligger i hodet ditt", underforstått: det er angsten for å ikke få gå på do før reisen starter som er problemet.

Han skrev følgelig ut en resept på medisinen Zoloft, som etter det han fortalte er en "lykkepille". Dette for at jeg skulle "gi blaffen", som han uttrykte det.

Jeg prøvde èn pille i to dager og ble fryktelig dårlig (hodepine og diarè) av denne.

Jeg var lettere sjokkert og følte meg dum da jeg kom ut av legens kontor med resept på narkotika!

Mitt problem oppleves høyst reelt.

UTFORDRING: Hvordan kan jeg få til å gå på do 30-45 minutter etter at jeg står opp? Medisiner?, alternativ medisin, meditasjon, andre ting?

ALTERNATIVT: Hvordan kan man "holde seg" til ut på formiddagen?

Legen sier jeg bør forsøke å få til èn tarmtømming pr. døgn, ikke to, som nå.

Hvordan får man det til?

En ny lykkepille?

- Emerson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jubalong70

Jeg tror nok du har kommet inn i en vane, og at du aktivt må prøve å bryte denne.

Hvis jeg forstår riktig så er avføringen din normal, og kostholdet normalt. Du har to avføringer daglig - når er den andre?

Hva om du prøver å utsette første avføring gradvis. Start en helg - eller i ferien. Følg med på klokka slik at du enten går på do før eller etter at det har gått 2 timer. Bare ikke hold deg så lenge at du blir forstoppet!

Så øker du tidsintervallet gradvis.

De fleste med god tarmfunksjon har avføring til nogenlunde fast tid hver dag. Når det er varierer. Noen har på morgenen, noen på formiddagen, andre på ettermiddagen osv.

JEg tror du må prøve å ta litt styring på avføringen, men du må regne med å bruke litt tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør deg litt før du går hjemmefra. For meg kommer tarmen i gang bare jeg går litt rundt i leiligheten om morran om den er litt treg.

Prøv noe annet enn rugbrød kanskje? Selv blir jeg veldig full av luft når jeg spiser brød med rug i, men det er kanskje ikke problemet ditt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Du har vel misforstått litt når du kaller Zoloft for narkotika....?

Høres ut som du trenger det spør du meg! Det hjelper mot angst - og angst har du jo!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dotider med døgnrytme, hehe. Tror ikke det er så uvanlig?

Jeg kan forandre det ved å spise til andre tider eller sove til andre tider .. ev. fremskynde det med å drikke kaffe eller spise kiwi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...