Gå til innhold

middag i dåp

Gjest mammaen til dåpsbarnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart ha dåp og i den forbindelsen skal vi jo spise middag med de totalt 10 gjestene.

Vi har to alternativer:

1.) Vi lager noe selv og spiser hjemme.

Men hva kan vi lage? Noe som er ganske lett og lage men likevel ikke det som du spiser til middag daglig. Kom med tips!

2.) Vi går til en restaurang.Vi får en egen sal for selskapet. På restaurangen har de sagt at de lager det vi ønsker. Men jeg blir så forvirret når jeg skal prøve å komme frem til menyen. Hjelp oss!

Gjest what the...
Skrevet

Biff stroganof

700 g mørnet biff (ytrefilet eller mørnet flatbiff) 1 ts salt 2 ss smør 1 ts pepper 200 g sopp (steinsopp/sjampinjong) 3 ss tomatpure 1 1/2 dl kraft (vann+buljongterning) 1 ss sitronsaft 1 ts søt sennep 3 dl seterrømme

Kjøttet skjæres i strimler som brunes raskt i smør. Ta dem opp og dryss dem med slat og pepper. Rens og del store sopper og brun dem. Rør inn tomatpure og la den frese i et par sekunder. Spe på med kraft, rør inn sitronsaft, sennep og rømme og la sausen surre i et par minutter så den tykner. Legg kjøttet i sausen og gi det hele et raskt oppkok. Det er viktig at kjøttet ikke koker for lenge. Det skal være rosa inni. Server ris og loff med smør til.

Denne gryten kan du lage lang tid i forveien da du kan fryse den ned.

God apetitt!

Skrevet

Vi hadde vel mer lunsj enn middag. Men vi hadde spekemat. Vi kunne derfor gjøre det aller meste ferdig kvelden før - skjærte opp og la på fat, stekte eggehakk etc. Vi dekket bordet også.

Neste morgen hadde vi jo mer enn nok med å få stelt oss og få på oss finstasen før vi dro til kirka, og etterpå var det meste klart.

serendipity
Skrevet

Ha det hjemme!

Stek en kalkun dagen i forveien, og lag Waldorf og saus til kalkunen.Skrell poteter og ordene med grønnsakene dagen i forveien, så nåpr dere komemr fra dåpen er det bare å koke poteter (evt. ris og varme kalkunen( eller spise den kald) og sausen.

Gjest hilsen en adoptant
Skrevet

Vi hadde bestilt snitter fra et firma, de var veldig gode. Etterpå hadde vi bløtkake og flere andre kaker (noe tatt med fra gjestene). SÅ vi hadde altså mer en lunsj. Selve dåpen var jo fra 11-12.

Lykke til!

skorpionfisken
Skrevet

Ha det hjemme!

Stek en kalkun dagen i forveien, og lag Waldorf og saus til kalkunen.Skrell poteter og ordene med grønnsakene dagen i forveien, så nåpr dere komemr fra dåpen er det bare å koke poteter (evt. ris og varme kalkunen( eller spise den kald) og sausen.

Det går også fint med potetsalat ved siden av waldorfsalaten til kalkunen. Ha evt noe skinke eller spekeskinke også om du har mange gjester, og rundstykker. Pynt med friske grønnsaker.

Synes koltbord er best til slike anledninger. Man trenger ikke stresse for å holde maten varm, evt få noen til å varme den mens man er i kirka.

Skrevet

Vi serverte bacalao. Kjempegodt, og kan lages dagen i forveien.

serendipity
Skrevet

Det går også fint med potetsalat ved siden av waldorfsalaten til kalkunen. Ha evt noe skinke eller spekeskinke også om du har mange gjester, og rundstykker. Pynt med friske grønnsaker.

Synes koltbord er best til slike anledninger. Man trenger ikke stresse for å holde maten varm, evt få noen til å varme den mens man er i kirka.

Tja... fint og fint ;-) JEG vil iallefall ha waldorf ved siden av kalkun!!!

skorpionfisken
Skrevet

Tja... fint og fint ;-) JEG vil iallefall ha waldorf ved siden av kalkun!!!

Ja jeg også. Men jeg tenkte som alternativ til kokte kalde poteter eller ris.

Skrevet

1) en god kjøttsuppe med flatbrød

eller lapskaus er jo også undervurdert i våre dager.

Biff Stroganoff er litt 80-talls....

Du kan jo bestille snitter som det så flott heter, og få levert hjem. Smørbrød altså.

2) vil tro dette blir mye dyrere, men flott for gjestene da... Her får du hjelp av restaturanten å snekre sammen en grei 2 eller 3 retters meny. Og de som f.eks ikke spiser kjøtt, kan ha fisk som alternativ e.l.

Skrevet

Vi serverte bacalao. Kjempegodt, og kan lages dagen i forveien.

Tenkte på det jeg også, men kan virke litt komplisert om man ikke har laget det før. Og det er mange barn som ikke liker det.

Gjest malun
Skrevet

Jeg lagde snitter til barnedåpen til guttungen.

Hadde masse deilig pålegg: karbonade, tunfisksalat & tomat, cambozola & bringebær, laks & eggerøre, roastbeef, brie, små kjøttboller.

Ellers lager jeg ofte en tapas-anretning til større sammenkomster. Da kan nesten alt lages på forhånd og man slipper bryet med servering, ettersom gjestene forsyner seg selv.

serendipity
Skrevet

Ja jeg også. Men jeg tenkte som alternativ til kokte kalde poteter eller ris.

kokte kalde poteter???? Til Kalkun?? det har jeg ikke hørt om ;-)

Bente831365380491
Skrevet

Jeg var i en dåp der det ble servert lapskaus. Men det var ganske mange til middag, og de laget maten selv, så det var for å gjøre det enklere.

Skrevet

Ha det hjemme!

Det hørtes ikke dumt ut!

Men hva slags saus skal det være til kalkun, og hvordan lager jeg den?

Her i huset går det i toro-saus til vanlig så jeg kan ikke lage saus...

serendipity
Skrevet

Det hørtes ikke dumt ut!

Hjemmelaget saus er jo "halve kalkunen". Du koker det som har vært inni kalkunen (ligger som regel samlet i pose inni kalkunen (dette har fabrikaten ordnet). Når du steker kalkunen så pleier jeg å helle over en balnding av smeltet mør m/grillkrdder ca. hver halvtime. Dette sammen med kraften av det som renner av kalkunen, og det som jeg har kokt i "posen" dannen basisen for kraften. Så lager jeg jevning (mel og vann) og koker opp det hele på svak varme og tilsetter fløte og rømme (ikke lett rømme) Dette er den beste sausen i varden !!!

Tror de fleste lager sausen omtrent slik, men om du søker på nettet finner du kanskhje nøyaktige mål og en bedre beskrivelse :-)

Rosenkål og asparges er gode grønnsaker ved siden av.

Skrevet

Tenkte på det jeg også, men kan virke litt komplisert om man ikke har laget det før. Og det er mange barn som ikke liker det.

...og mange voksne også! ;-) (asjameg...)

Gjest mange muligheter
Skrevet

Det hørtes ikke dumt ut!

- synes jeg er godt, bruker kalkunkraften i stedet for vann.

Gjest mange muligheter
Skrevet

Hva med catering, levert hjemme? Evt. koldtbord. Koselig, og billigere enn restaurant.

Skrevet

Jeg lagde biff stroganoff både ved dåp og konfirmasjon. Men rekecoctail til forrett, den ene gangen og avokado og spekeskinke andre gangen. Dessert is eller multekrem.

Biff stroganofen kan du lage dagen i forveien og få slakteren til å skjære kjøttet opp i biter. Jeg kjøpte halalflatbiff til 129 kr pr kg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...