Gå til innhold

Kan man hanskes med alvorlig depresjon alene?

Anbefalte innlegg

Fikk konstantert alvorlig depresjon av psykiater. Har levd i et ustabilt forhold noen år. Samboeren flytta ut igår. Føler meg i litt bedre humør idag (er letta). Nå skal jeg ut å gå en lang tur med hunden min i det fine været. Burde jeg vente med å starte med efexor for å se om humøret blir bedre av seg selv nå som samboeren har flytta, eller greier man ikke å hanskes med en alvorlig depresjon(med mye anst) alene?

Fortsetter under...

Bugge1365380662

Hei berbix.Nå vet jeg etterhvert litt av hvem du er,og det er kjempefint at dagen i dag er bra. Men du vet at du har mye i bagasjen av opplevelser(med familiemedlemmer) som du ikke har fått tatt skikkekig tak i. Disse tingene har en tendens til å komme tilbake igjen og igjen senere i livet ditt. Ut i fra det du har skrevet før tror jeg det er mye gammelt familiestoff du trenger å jobbe med.Jeg tror absolutt det er det fornuftigste å fortsette hos psykiateren.Og jeg tror at du bør gjøre et forsøk på å gi medisiner en sjanse. Jeg velger å gi deg så direkte råd,fordi den gangen du ba meg se på innleggene dine,gikk jeg tilbake i gamle tråder for å hjelpe deg bedre.Hvorfor vil du hanskes med den alvorlige depresjonen alene?Hvordan har du hansket med press innenfra før? Du skriver selv at du har følt deg ustabil,og at det kan variere fra nærmest dag til dag.Det er vanskelig å komme til en psykiater disse dager. Fortalte du ham om det som skjedde den gangen du var 18-19 år?

Det vil uansett være du som tar valgene rundt ditt eget liv,men tenk deg godt om over en periode før du tar noen avgjørelser.

Jeg er kanskje litt vel direkte,men det er skrevet i beste mening.Fordi jeg ønsker at ikke bare dagen i dag skal bli bra for deg,men også de som skal komme. Vennlig hilsen bugge.

Gjest papirtiger

Du kan prøve å hanskes med depresjonen alene. Alle depresjoner går over til slutt, men spørsmålet er om man holder ut mens det står på som værst.

At alle depresjoner går over er en sannhet med modifikasjoner, for å si det mildt.

Jeg kan ikke se en eneste fornuftig grunn til å ikke bruke SSRI hvis man har fått konstatert alvorlig depresjon. Man vil vel bli fortest mulig frisk?

Gjest Saigon

At alle depresjoner går over er en sannhet med modifikasjoner, for å si det mildt.

Jeg kan ikke se en eneste fornuftig grunn til å ikke bruke SSRI hvis man har fått konstatert alvorlig depresjon. Man vil vel bli fortest mulig frisk?

SSRI virker bare på "kjemiske depresjoner" så hvis man har fått depresjon pga ting som har skjedd i livet så er det ikke sikkert SSRI virker.

På meg er det ingen SSRI som virker selv om jeg har hatt alvorlig depresjon. Da er det samtale terapi som skal til for at man skal kunne jobbe seg ut av depresjonen raskere.

Gjest ikke tvil

SSRI virker bare på "kjemiske depresjoner" så hvis man har fått depresjon pga ting som har skjedd i livet så er det ikke sikkert SSRI virker.

På meg er det ingen SSRI som virker selv om jeg har hatt alvorlig depresjon. Da er det samtale terapi som skal til for at man skal kunne jobbe seg ut av depresjonen raskere.

hah! tull og tøys!

En depresjon er kjemisk uansett hvordan du snur og vender på det. Selv om det kommer av traumer eller bare dukker opp "tilfeldig" er det en kjemisk reaksjon som skjer i hjernen. Hvordan DU reagerer på medisineringen..se det er en helt annen sak.

Annonse

Bugge1365380662

hah! tull og tøys!

En depresjon er kjemisk uansett hvordan du snur og vender på det. Selv om det kommer av traumer eller bare dukker opp "tilfeldig" er det en kjemisk reaksjon som skjer i hjernen. Hvordan DU reagerer på medisineringen..se det er en helt annen sak.

Enig med deg.Likevel er det slik ifølge Johan cullberg-Dynamisk psykiatri,at AD virker på rundt 50 til 70 prosent. Han trenger jo ikke ha rett. Og i tilfelle er det nesten umulig å si hvem det virker på på forhånd og hvorfor.Dårlig oppfølging tror jeg kanskje er hovedproblemet,fører til feilmedisineringeller dårlig medisinering.Alt er etter mitt syn kjemisk på et eller annet vis.Hvis samtaleterapi hjelper alene,har det også skjedd en gradvis kjemisk forandring i hjernen etter mitt syn(dette kan de måle ved å se på hjerneaktiviteter forskjellige steder i hjernen før og etter langvarig terapi.)

Dette er i hvertfall mitt syn på saken så langt.Men vi lærer så lenge vi lever,så... Bugge

Du har nok rett Bugge, jeg er ustabil. Har gått hos psykolog i et par år tidligere, men føler at jeg ikke har noe mer og fortelle der. Psykiateren jeg går hos nå har fått journalen min derifra, men det virket som om han var enig. Fortalte han kort om det meste første gangen, men han har ikke antydet noe annen terapiform enn AD. Er åpen overfor alle mine gode venner om ting som har skjedd. Må vel bare innse at skjedd er skjedd og at det ikke er noe vits i å dvele ved fortiden, men må gå videre.

Tror jeg gir efexor et forsøk jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...