Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er nærmeste nabo til et sykehus som nå har fikset utearealet sitt. De har laget to dammer. Veldig koselig, men ikke så gøy for alle oss med små barn. Er det noen som vet reglene for når de skal sikre rundt? Kan jo ikke se etter dem 24 timer i døgnet. De er jo utrolig kjappe da...(ungene altså...hehe)

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• amber sun

5

• Kakel

4

• laguna1365380434

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

1. Pass på ungene.

2. Lær dem hva som er farlig når en går nær vann.

En kan da ikke sikre alt som er av vann rundtomkring?

Gjest papirtiger
Skrevet

1. Pass på ungene.

2. Lær dem hva som er farlig når en går nær vann.

En kan da ikke sikre alt som er av vann rundtomkring?

Helt enig!

laguna1365380434
Skrevet

Håper da ikke det finnes noe eget regelverk for slikt.. :-o

Folk må da jaggu klare å passe på ungene sine selv, selvom de altså muligens er raske..

Jeg synes det er en uheldig trend at alle andre skal barnesikre alt mulig, enten det er myntet på barn eller ikke.

Det er mange farlige ting i verden, ikke bare sykehusdammer.. Burde alle disse barnesikres eller fjernes?

Skrevet

Det finnes regler

Plan- og bygningsloven:

§ 83 Basseng, brønn og dam

"Basseng og brønn skal til enhver tid være sikret slik at barn hindres fra å falle i dem. Brønn eller dam som antas å medføre særlig fare for barn kan kommunen pålegge gjenfylt eller sikret på annen måte innen en fastsatt frist. Gjenfylling kan ikke skje dersom brønn eller dam er påkrevet av hensyn til vannforsyningen. Dammer som faller inn under vannressursloven skal sikres etter reglene i vannressursloven. Grunneieren er ansvarlig for at anlegg er sikret som nevnt i første ledd."

Dette betyr ikke at du må gjerde inn bassenget eller dammen hvis du har et godkjent gjerde/innhegning rundt tomten ellers. Poenget er å hindre at smårollinger tar seg inn på tomta og ramler i dammen eller bassenget.

Gjest Wita
Skrevet

Håper da ikke det finnes noe eget regelverk for slikt.. :-o

Folk må da jaggu klare å passe på ungene sine selv, selvom de altså muligens er raske..

Jeg synes det er en uheldig trend at alle andre skal barnesikre alt mulig, enten det er myntet på barn eller ikke.

Det er mange farlige ting i verden, ikke bare sykehusdammer.. Burde alle disse barnesikres eller fjernes?

Joda, det finnes klare regler for slikt.

Selv måtte jeg politianmelde naboen fordi han ikke ville sikre bassenget,og det ble de nødt til å gjøre, ellers ville de få dagsbøter helt til de sikret det.

Det finnes regler for dammer også,som små barn kan drukne i.

Skrevet

Det skal være gjerde hvis dammen er dypere enn 20 cm.

Skrevet

Det skal være gjerde hvis dammen er dypere enn 20 cm.

Så det betyr altså at jeg skal ha gjerde rundt min datters basseng. Det er på 5000 liter, 3 meter i diameter og ca.80-90cm dypt?

Hæ?

Gjest gjerde
Skrevet

Så det betyr altså at jeg skal ha gjerde rundt min datters basseng. Det er på 5000 liter, 3 meter i diameter og ca.80-90cm dypt?

Hæ?

Ikke rundt basenget nødvendigvis, men rundt eiendommen.

Skrevet

Ikke rundt basenget nødvendigvis, men rundt eiendommen.

Det kommer ikke på tale, da vi har stor granhekk rundt, så det ville sett utrolig dumt ut, samt at det vil koste for mye.

laguna1365380434
Skrevet

Joda, det finnes klare regler for slikt.

Selv måtte jeg politianmelde naboen fordi han ikke ville sikre bassenget,og det ble de nødt til å gjøre, ellers ville de få dagsbøter helt til de sikret det.

Det finnes regler for dammer også,som små barn kan drukne i.

Javel, det er en syk verden, men det vet vi jo i grunn fra før..;)

Jeg har hørt om folk som har blitt saksøkt fordi de ikke har regulert avstanden mellom stolpene i trapperekkverket, fordi da kunne det være teoretisk mulig at en eller annen liten sneip som tok seg adgang til eiendommen kunne sette fast huet(!!!!)

Og jeg har ført om unger som har tatt seg over hageporter og flere hekker for å trtekke naboens hund i halen og på følgende fått seg en skramme, der barnet har fått medhold og hunden blir dømt til døden.

Der jeg bodde i USA er det drøssevis av private strender som lokalbefolkningen ikke får bade på lenger. Hvorfor? Fordi folk har hatt med seg unger dit som har skrubbet kneet på en spiss stein e.l og kjørt millionsøksmål..

osv, osv, osv.

Smakløst!

Jeg synes det er en sykelig ide at det skal være alle andres ansvar å sikre folks unger. Jeg synes det ville være det naturligste at den som har barn passer på det.

Uansett om det er slitsomt.

I ditt tilfelle deg,og ikke naboen din.

Skrevet

Jeg har hørt om folk som har blitt saksøkt fordi de ikke har regulert avstanden mellom stolpene i trapperekkverket, fordi da kunne det være teoretisk mulig at en eller annen liten sneip som tok seg adgang til eiendommen kunne sette fast huet(!!!!)

Og jeg har ført om unger som har tatt seg over hageporter og flere hekker for å trtekke naboens hund i halen og på følgende fått seg en skramme, der barnet har fått medhold og hunden blir dømt til døden.

Der jeg bodde i USA er det drøssevis av private strender som lokalbefolkningen ikke får bade på lenger. Hvorfor? Fordi folk har hatt med seg unger dit som har skrubbet kneet på en spiss stein e.l og kjørt millionsøksmål..

osv, osv, osv.

Smakløst!

Jeg synes det er en sykelig ide at det skal være alle andres ansvar å sikre folks unger. Jeg synes det ville være det naturligste at den som har barn passer på det.

Jeg er helt enig med deg i at det kan gå litt for langt.

Likevel,når man velger å ha svømmebasseng er man pliktig til å sikre det, nettopp fordi at det er noe som heter menneskelig svikt, og det kan skje oss alle,selv om du sikkert vil svare at det blir for dumt å skylde på det.

Her vi bor ligger husene veldig tett,

og det skal så lite til før noe kan skje.

Når 3 barn + deres venner løper ut og inn av dørene om sommeren så skal det bare et lite toalettbesøk til, før minsten kan stikke av og bort til bassenget. Det er gjort på sekunder.

Det har faktisk skjedd, og det har skjedd et annet barn også.

Når folk reiser bort uten å dekke til bassenget, så synes jeg det er fryktelig uansvarlig.

Jeg har vært med på denne diskusjonen en gang før,kanskje du svarte meg da også? Da var jeg i en fase hvor snakking med naboen ikke førte frem, og jeg vurderte anmeldelse.

Det ble til at jeg gikk til det skritt,og jeg fikk raskt svar på at de så dette som svært alvorlig og at det ville få høy prioritet. Det fikk den også. Nå er naboen nødt til å dekke over bassenget når det ikke er i bruk.

laguna1365380434
Skrevet

Likevel,når man velger å ha svømmebasseng er man pliktig til å sikre det, nettopp fordi at det er noe som heter menneskelig svikt, og det kan skje oss alle,selv om du sikkert vil svare at det blir for dumt å skylde på det.

Når 3 barn + deres venner løper ut og inn av dørene om sommeren så skal det bare et lite toalettbesøk til, før minsten kan stikke av og bort til bassenget. Det er gjort på sekunder.

Når folk reiser bort uten å dekke til bassenget, så synes jeg det er fryktelig uansvarlig.

Jeg har vært med på denne diskusjonen en gang før,kanskje du svarte meg da også? Da var jeg i en fase hvor snakking med naboen ikke førte frem, og jeg vurderte anmeldelse.

Det ble til at jeg gikk til det skritt,og jeg fikk raskt svar på at de så dette som svært alvorlig og at det ville få høy prioritet. Det fikk den også. Nå er naboen nødt til å dekke over bassenget når det ikke er i bruk.

Nei, har ikke sett diskusjonen før(tror jeg), men synes den var hår-reisende;)

Den støtter ting jeg har hatt mistanke om lenge...

Hadde jeg vært naboen din kunne du i hvertfall sett langt etter invitasjon til poolparty, og martinier på bassengkanten..:-P

Skrevet

Hæ?

Ja, det er det som står i plan og bygningsloven. Jeg vet ikke om regelen gjelder for slike "midlertidige" bassenger som man har i hagen om sommeren...Ellers vet jeg jo om mange offentlige dammer som ikke er inngjerdet.

Vi skal ha en liten dam i hagen til vannliljer osv - jeg tror det blir til at vi laver en veldig grunn dam med fordypning til vannliljene på midten, med steiner rundt dem, og har resten av bassenget helt grunt.

Skrevet

Nei, har ikke sett diskusjonen før(tror jeg), men synes den var hår-reisende;)

Den støtter ting jeg har hatt mistanke om lenge...

Hadde jeg vært naboen din kunne du i hvertfall sett langt etter invitasjon til poolparty, og martinier på bassengkanten..:-P

Ha,ha, de er en generasjon eldre enn oss,så noe party på bassengkanten er uaktuelt.

Hender vi har party i hagen da,men må være musemusestille.

De er nemlig allergisk mot lyder.

Skrevet

Hva med dem som bor nær sjøen, da?

Skal sjøkanten også sikres?

Hva med dem som bor ved en elv? Skal de dekke til elven når den ikke er ibruk?

;)

Gjest malun
Skrevet

Hæ?

I følge reglene skal det enten være gjerde eller en sånn duk som dekker hele bassenget når det ikke er i bruk.

Men det er nok svært få som gjerder inn midlertidige bassenger... ;o)

Skrevet

Hva med dem som bor nær sjøen, da?

Skal sjøkanten også sikres?

Hva med dem som bor ved en elv? Skal de dekke til elven når den ikke er ibruk?

;)

Dette spørsmålet tror jeg du vet svaret på selv.

Man velger frivillig om man vil flytte nær sjøen eller ikke.

Skrevet

Det kommer ikke på tale, da vi har stor granhekk rundt, så det ville sett utrolig dumt ut, samt at det vil koste for mye.

men om en granhekklatrende nabounge finner ut at han skal drukne i ditt basseng - er du muligens medansvarlig. . . . Jeg hadde nok kjøpt et sånt trekk til å ha over, det hindrer jo dritt fra oven å komme ned i vannet også :)

Skrevet

osv, osv, osv.

Smakløst!

jeg sier som gubben min da han ble pappa: "Vent til du får unger sjøl - stryk ALT jeg har sagt før!"

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...