Gå til innhold

NHD/andre fritt sykehusvalg fremdeles?

Anbefalte innlegg

Gjest evig undrende

er ganske forvirret over den nye sykehusreformen. Har fått høre at jeg nå tilhører Ahus mens jeg før tilhørte Aker sykehus. Samtidig får jeg høre at det fremdeles er fritt sykehusvalg.

hvordan blir det hvis det skulle bli en akuttinnleggelse på meg. Ville jeg da bli tilbudt der det var plass? eller der jeg hørte til? Kan man argumentere med at man vil til det sykehuset man har vært innlagt før? og gjelder det samme med planlagt innleggelse?

håper jeg får noen oppklarende svar på dette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146291-nhdandre-fritt-sykehusvalg-fremdeles/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Saigon

Når det blir akutt innleggelser blir du innlagt der du hører til. Da får du ikke velge hvilket psykehus du skal innlegges på.

Når det er planlagte innleggelser kan du søke om å få plass der du selv ønsker, men du er ikke garantert plass der. Du får plass der du ønsker hvis de har kapasitet til å ta deg.

Gjest evig undrende

Når det blir akutt innleggelser blir du innlagt der du hører til. Da får du ikke velge hvilket psykehus du skal innlegges på.

Når det er planlagte innleggelser kan du søke om å få plass der du selv ønsker, men du er ikke garantert plass der. Du får plass der du ønsker hvis de har kapasitet til å ta deg.

takk for svare ditt. Men tenkte du bare på psykiatriske innleggelser eller går alle typer innleggelser under samme system?

Gjest Saigon

takk for svare ditt. Men tenkte du bare på psykiatriske innleggelser eller går alle typer innleggelser under samme system?

Jeg vil tro alle innleggelser går under dette systemet. Hvis du har fått time f.eks på øre/nese/hals poliklinikk og det er lang ventetid kan du ringe til fritt sykehus valg og spørre om det er andre som har kortere ventetid.

Det samme gjelder hvis du skal ha en oprasjon der det er lang ventetid. Da kan du ringe fritt sykehus valg og spørre om det er andre stedet hvor det er kortere ventetid.

Når det gjelder psykiatriske sykehus vil du bli innlagt der du hører til når det er akutt og planlagt med mindre du tar kontakt med et annet sykehus når det er snakk om planlagt innleggelse og spørr dem om de har kapasitet til å ta deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Fritt sykehusvalg gjelder ikke for øyeblikkelig hjelp.

2. Ved planlagte innleggelser tilhører en fortsatt et bestemt sykehus, og dersom en ikke sier fra om et annet ønske, blir en henvist dit. Dette sykehuset har plikt til å gi deg hjelp innen bestemte frister.

3. Du kan fritt søke deg til planlagte innleggelser på et annet sykehus forutsatt at du finner et sykehus som har kapasitet til å behandle flere enn sine "egne" pasienter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...