Gå til innhold

Allergisk reaksjon på kleggstikk


gmlo

Anbefalte innlegg

Her om dagen fikk jeg en allergisk reaksjon pga klegg, hovnet opp i hånden og smerter fra håndflata opp til skuldrene. Ble stukket på hånda. Fikk to tabletter Clarityn av lege, ble bra etter et par dager.

Det jeg lurer på i den forbindelse er hva som kommer til å skje hvis jeg blir stukket igjen? Det var første gangen jeg fikk en allergisk reaksjon på det (har fra før hatt et kraftig allergianfall pga medisin jeg ikke tålte). Legen sa det kunne være lurt å ta Clarityn hver dag, men jeg lurer jo litt på om jeg kan få en slik reaksjon igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen

Kjære gmlo

Ved reaksjon på stikk er det alltid uklart om det er en ekte allergisk reaksjon eller en direkte reaksjon på stikket av andre årsaker. Det er mest sannsynlig at du vil reagere på kleggstikk igjen, men reaksjonen behøver ikke bli så ille som den du hadde nå og slett ikke verre. Det er mest bi- og vepsestikk som gir alvorlige allergiske reaksjoner. Det beste rådet er at du tar Clarityn hvis/når du blir stukket, du kan ta to tabletter med en gang og så 1 tablett om dagen til reaksjonen er borte. Clarityn er et antihistamin som du får på apoteket uten resept til bruk ved allergi.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Ragnhild Halvorsen

Lege, spes.immunologi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære gmlo

Ved reaksjon på stikk er det alltid uklart om det er en ekte allergisk reaksjon eller en direkte reaksjon på stikket av andre årsaker. Det er mest sannsynlig at du vil reagere på kleggstikk igjen, men reaksjonen behøver ikke bli så ille som den du hadde nå og slett ikke verre. Det er mest bi- og vepsestikk som gir alvorlige allergiske reaksjoner. Det beste rådet er at du tar Clarityn hvis/når du blir stukket, du kan ta to tabletter med en gang og så 1 tablett om dagen til reaksjonen er borte. Clarityn er et antihistamin som du får på apoteket uten resept til bruk ved allergi.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Ragnhild Halvorsen

Lege, spes.immunologi

Heisann!

Jeg startet med instekts allergi når jeg var 7 - 8 år, med å reagere på fugleloppe-bitt.

Nå har jeg utviklet allergi også mot myggstikk, kleggstikk og annet rusk.

Jeg klarte for første gang å bli stukket av en bi-lignende insekt (er ikke sikker på om det var bie) på mandag, og reagerte raskt med en antihistamin tablett.

Resten av dagen følte jeg meg rar, hadde hodepine og utviklet en forkjølelse.

Har dette noe med stikket å gjøre eller bare en tilfeldighet?

Jeg reagerer veldig kraftig på myggstikk (får feber, rennende nese, sår hals) , og annet, bør jeg frykte bi-stikk i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...