Gå til innhold

Taushetsplikt helsepersonell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om man kan ringe til sykehuset for å få opplysninger,når en av foreldrene er innlagt der.

Holder det med å si at man er datteren/sønnen til vedkommende?

Kan slike opplysninger gis til andre i familien også? Hvor nært slekt må man være?

Gjest girlie22
Skrevet

åssen skal du kunne bevise over telefon at du er familie? vet elllers ikke åssen det fungerer det der...

skorpionfisken
Skrevet

Du har ikke rett på helseopplysninger om dine foreldre. Med mindre de er umyndiggjort og du er deres verge.

Om de er innlagt kan du selvfølgelig få vite om de er i god form i dag og om de er våkne og om du får prate med dem osv, men noen diagnose har du ikke krav på med mindre dine foreldre spesifikt ber legen om å forholde seg til deg, helst skriftlig.

Skrevet

Nei, du får ikke svar bortsett fra hvis du er skrevet opp som nærmeste pårørende og den innlagte har godtatt at du skal få opplysninger.

De har faktisk ikke engang lov å fortelle deg at vedkommende er innlagt uten tillatelse.

Skrevet

Du har ikke rett på helseopplysninger om dine foreldre. Med mindre de er umyndiggjort og du er deres verge.

Om de er innlagt kan du selvfølgelig få vite om de er i god form i dag og om de er våkne og om du får prate med dem osv, men noen diagnose har du ikke krav på med mindre dine foreldre spesifikt ber legen om å forholde seg til deg, helst skriftlig.

Jeg ringte og fikk svar,ikke så mye kanskje men litt.

Det som er verre er at sambo til min bror har ringt og utgitt seg for å være sykepleier,noe hun ikke er,hun jobber på et sykehjem men er ikke utdannet som sykepleier.

Hun fikk masse opplysninger?!

Dette kan umulig være lov mener jeg.Selv om hun er sambo med min bror.

Skrevet

Nei, du får ikke svar bortsett fra hvis du er skrevet opp som nærmeste pårørende og den innlagte har godtatt at du skal få opplysninger.

De har faktisk ikke engang lov å fortelle deg at vedkommende er innlagt uten tillatelse.

Selv om det er min mor og hun ikke har andre pårørende?

Skrevet

Selv om det er min mor og hun ikke har andre pårørende?

Da har hun sikkert skrevet opp deg som nærmeste pårørende og du kan spørre om å få snakke med legen hennes. Men du får nok ikke noe informasjon på telefonen.

Skrevet

Det som er verre er at sambo til min bror har ringt og utgitt seg for å være sykepleier,noe hun ikke er,hun jobber på et sykehjem men er ikke utdannet som sykepleier.

Det fikk hun fordi hun løy.

skorpionfisken
Skrevet

Nei det er ikke lov. Og liker ikke dine foreldre at dere har fått disse opplysningene ville jeg tatt det opp med overlegen på avdelingan.

Prinsipielt burde det vært tatt opp enten de liker det eller ikke.

Skrevet

Nei det er ikke lov. Og liker ikke dine foreldre at dere har fått disse opplysningene ville jeg tatt det opp med overlegen på avdelingan.

Prinsipielt burde det vært tatt opp enten de liker det eller ikke.

Dette er bare min mor det gjelder,hun er ikke gift eller har sambo.Det er hun som er innlagt og jeg er datteren som ringte.Hun har ikke andre pårørende enn sine barn.

Skrevet

Da har hun sikkert skrevet opp deg som nærmeste pårørende og du kan spørre om å få snakke med legen hennes. Men du får nok ikke noe informasjon på telefonen.

Jeg fikk noen opplysninger når jeg ringte,ikke av lege men av sykepleier på avdelingen.

Skrevet

Jeg fikk noen opplysninger når jeg ringte,ikke av lege men av sykepleier på avdelingen.

Det er ikke lov. Men jeg vet at det blir gjort. Men brudd på taushetsplikten er det likevel.

skorpionfisken
Skrevet

Dette er bare min mor det gjelder,hun er ikke gift eller har sambo.Det er hun som er innlagt og jeg er datteren som ringte.Hun har ikke andre pårørende enn sine barn.

Jammen hvordan visste de i andre enden på telefonen at det var du som ringte? Ringte de deg opp igjen for å kontrollere at det var deg?

Jeg skremmes ofte over hvor mye man kan få opplyst om over telefonen bare ved å si at man er den og den. Det er ikke bare i helsevesenet de er sløve, det gjelder også banker og forsikringsselskap, trygdekontor og andre plasser som har taushetsplikt.

Skrevet

Jammen hvordan visste de i andre enden på telefonen at det var du som ringte? Ringte de deg opp igjen for å kontrollere at det var deg?

Jeg skremmes ofte over hvor mye man kan få opplyst om over telefonen bare ved å si at man er den og den. Det er ikke bare i helsevesenet de er sløve, det gjelder også banker og forsikringsselskap, trygdekontor og andre plasser som har taushetsplikt.

Jeg sa bare at jeg var datteren hennes,det eneste de spurte om var om det var jeg som var der i går og det stemmer.

Skrevet

Det hun gjorde der var direkte ulovlig og hun burde vel hatt nok vett til å ikke gjort slikt.

Og taushetsplikten ble brutt, ja. Selv om det nok er mange slike samtaler rundt om i landet hver eneste dag. All utvekslet informasjon skal i prinsippet godkjennes av den det gjelder. Kun livsviktig informasjon kan gis uten samtykke.

Skrevet

Dersom det ringer noen til meg og er pårørende som har "tilgang" til opplysninger gitt med samtykke av pas, eller det ringer fra offentlig kontor ang pasienten, ber jeg om telefonnr, helst via et sentralbord slik at jeg kan bekrefte telefonnr. I tillegg sjekker jeg også nr de oppgir mot de opplysningene tatt ved innkomst der pas oppgir nr til pårørende. Dersom dette stemmer ringer jeg opp med ikke fler opplysninger enn jeg kan gi med samtykke fra pasienten.

Noen ganger kan/skal informasjon gies ut, men helst ikke pr telefon, og i hvertfall ikke uten å gardere seg slik at man er 100% sikker på at man snakker med rette vedkommende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...