Gå til innhold

Hva skal jeg servere på 17. mai?

Anbefalte innlegg

Gjest Lillemor25
Skrevet

Etter tog og arrangement på skolen, skal vi ha besteforeldrene her hjemme og kose oss med noe deilig mat. Problemet er bare hva vi skal servere?

Har hørt at det er spådd mindre godt vær her på østlandet den dagen, så grilling er kanskje ikke et godt alternativ?

Kan dere der ute hjelpe meg?

Fortsetter under...

Skrevet

Kutt opp alt på forhånd i boller og sett i kjleskap og lag wok.

ELLEr

Spekemat - alltid populært - og veldig norsk.

serendipity
Skrevet

Trodde det var motsatt jeg. Fint i Sør- Norge og dårligere i Nord-Norge. Spekemat er uansett "safe"...Og ikke mulig å mislykkes med.

laguna1365380434
Skrevet

Finnes det noe norskere enn loffemat med røkelaks, spekepølse og eggerøre?

Dette hadde vi alltid på søttende mai, hvertfall;)

Og stor kremkake med jordbær.

Den er i allefall trad.

Skrevet

Vi kommer til å grille uansett vær, skulle det regne så spiser vi bare inne (grillen står under tak).

Skrevet

Vi skal grille uansett vær vi.

Ved dårlig vær for vi heller spise inne.

Men det er da meldt bra vær på søndag og mandag.

Annonse

Gjest Pricilla
Skrevet

Reker med loff, sitron, dill og salat + hvitvin? Og pølse og lompe til barna. 17. mai er en pølse/grill dag da! ; ) mener nå jeg

Gjest hipp hipp hurra
Skrevet

Finnes det noe norskere enn loffemat med røkelaks, spekepølse og eggerøre?

Dette hadde vi alltid på søttende mai, hvertfall;)

Og stor kremkake med jordbær.

Den er i allefall trad.

Støtter "laguna", spekemat har vi alltid denne dagen.

Pølser og brus til barna.

Kaken varierer etter hva vi har igjen etter papsen sin bursdag :o)

Skrevet

Spekemat, eggerøre, potetsalat og asparges. Kjempegodt :)

Gjest Masahiro
Skrevet

Spekemat hører for meg 17.mai til! :) Variert spekekjøtt, stuede poteter ev. potetsalat, masse eggerøre med fersk gresløk, en god salat, flatbrød, rømme...... NAM!!!!!

En deilig kake til dessert? F.eks.:

SITRONKREMKAKE

240 g. Digestive kjeks

110 g. meierismør

2 pakker sitrongelè (vanlig, ikke hurtiggele)

1 boks lettrømme

1 krt. kremfløte

Knus kjeksen. Smelt margarinen og bland med kjeksmassen.

Ta en 24 cm kakeform og ta ut bunnplata. Sett ringen på det fatet du skal servere kaka på. Tøm kjeksmassen i og trykk den utover. Sett i kjøleskapet mens du lager sitronkremen.

Kok opp den ene gelèen med halvparten av vannet som står på pakka (dvs 2,5 dl) og avkjøl den. Husk å røre litt, ellers stivner den.

Pisk kremfløten stiv og bland i lettrømmen. Til slutt rører du inn gelèen.

Hell kremen over kjeksbunnen, og sett inn i kjøleskapet igjen. La kaka stå i minst 2 timer til kremen har stivnet.

Kok opp den andre geleen med 2,5 dl. vann, avkjøl til kald, gjerne la den såvidt begynne å tykne noe og hell over formen. La stivne.

Frisk og nydelig kake!! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...