Gjest fortvilet arb.taker Skrevet 12. mai 2004 Skrevet 12. mai 2004 hjelp! jobber 50% hvilende natt, elendig business i utgangspunktet! tidligere har jeg jobbet 50% ekstra for å komme opp i full lønn. MEN nå har "de" funnet ut at iom at stilllingen er hvilende (er på jobb 10 timer, betalt for 6), så er det timeantallet og ikke stillingsprosenten (lønna) det skal regnes på. i timeantall jobber jeg bortimot 80 %, men lønna er jo likefult bare på 50 %. det fører til at jeg nå ikke "får lov" av kommunen å jobbe mer enn ca 20% ekstra, slik at jeg aldri vil få mer enn 70% lønn!!! er det virkelig mulig?? kan noen hjelpe meg?? hvor finner jeg det skriftlig?? 0 Siter
Gjest sorimori Skrevet 12. mai 2004 Skrevet 12. mai 2004 Lovene ligger ute på nett. Husker ikke lenger akkurat hvor men det kan du sikkert søke etter el evnt noen andre som vet. Vil tro dette står i arbeidsmiljøloven, men er ikke sikker. Høres ut som en kjedelig situasjon hvertfall... 0 Siter
Gjest bare et råd Skrevet 12. mai 2004 Skrevet 12. mai 2004 Kan ikke skjønne at det skal være rett. Og hva er grunnen til at du bare får betalt for 6 timer når du er der 10 timer? Du kan jo ikke akkurat forlate jobben i de 4 timene du ikke får betalt for, og dermed burde du ha betalt for alt uansett. Og dessuten tror jeg ikke at noen kan nekte deg å jobbe mer ekstra. Da må det isåfall komme noen overtidsbestemmelser inn i bildet. Arbeidsmiljøloven §46 sier blant annet: . Definisjon av arbeidstid og fritid. Med arbeidstid menes den tid arbeidstakeren står til disposisjon for arbeidsgiveren. Den tid arbeidstakeren ikke står til disposisjon for arbeidsgiveren regnes som fritid. Hvilepause regnes som arbeidstid dersom arbeidstakeren ikke fritt kan forlate arbeidsstedet i pausen. 5. Forlengelse av arbeidstida ved beredskapstjeneste o.l. Dersom tjenesten helt eller i det vesentlige består i at arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsstedet for i påkommende tilfeller å yte arbeid, kan arbeidstida forlenges med inntil halvparten av de passive periodene, men ikke med mer enn 2 timer i døgnet og 10 timer i uken. Ellers kan du lese hele arbeidsmiljøloven på: http://www.lovdata.no/all/hl-19770204-004.html#42 0 Siter
soleil Skrevet 12. mai 2004 Skrevet 12. mai 2004 Kan ikke skjønne at det skal være rett. Og hva er grunnen til at du bare får betalt for 6 timer når du er der 10 timer? Du kan jo ikke akkurat forlate jobben i de 4 timene du ikke får betalt for, og dermed burde du ha betalt for alt uansett. Og dessuten tror jeg ikke at noen kan nekte deg å jobbe mer ekstra. Da må det isåfall komme noen overtidsbestemmelser inn i bildet. Arbeidsmiljøloven §46 sier blant annet: . Definisjon av arbeidstid og fritid. Med arbeidstid menes den tid arbeidstakeren står til disposisjon for arbeidsgiveren. Den tid arbeidstakeren ikke står til disposisjon for arbeidsgiveren regnes som fritid. Hvilepause regnes som arbeidstid dersom arbeidstakeren ikke fritt kan forlate arbeidsstedet i pausen. 5. Forlengelse av arbeidstida ved beredskapstjeneste o.l. Dersom tjenesten helt eller i det vesentlige består i at arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsstedet for i påkommende tilfeller å yte arbeid, kan arbeidstida forlenges med inntil halvparten av de passive periodene, men ikke med mer enn 2 timer i døgnet og 10 timer i uken. Ellers kan du lese hele arbeidsmiljøloven på: http://www.lovdata.no/all/hl-19770204-004.html#42 Når man er hvilende nattevakt så får man ikke betalt for alle timene fordi man ikke er tilgjengelig eller arbeider de timene man sover. Blir litt som at noen får betalt matpause fordi de er tilgjengelige i pausa, mens andre har ubetalt fordi da har de helt fri. Usikker på lovverket, men. Er du organisert så kan du jo høre med fagforeninga di. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.