Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

NEIIIIII! Hyler jeg!

Og da er jeg ikke venstre engang... hehe

Kan tenke meg at FRP hadde sanket GANSKE mange stemmer i den aldersgruppen!

Skrevet

NEIIIIII! Hyler jeg!

Og da er jeg ikke venstre engang... hehe

Kan tenke meg at FRP hadde sanket GANSKE mange stemmer i den aldersgruppen!

Ja, 50 % av alle unge gutter hadde stemt Frp og 50% av alle jenter hadde stemt SV - og resten hadde ikke stemt :)

Gjest Pros and cons
Skrevet

De som skal stemme, må i prinsippet også kunne bli valgt. Ergo blir dette en større diskusjon.

Gjest strandhai
Skrevet

Neineinei....og nei. 16 år? Se på valgdeltakelsen i alle andre aldersgrupper da. Så skal man forvente at 16-åringer skal sette seg grundig nok inni politikken til å fatte et valg de forstår konsekvensene av. Hva godt kan det føre med seg å la 16-åringer få stemme?

Det blir bare helt feil.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Ja, 50 % av alle unge gutter hadde stemt Frp og 50% av alle jenter hadde stemt SV - og resten hadde ikke stemt :)

kanskje det var aprilsspøk...... men det er visst ikke 1.april idag

Annonse

Skrevet

Vel, hvis det der går gjennom, så er det ikke mye fornuft igjen her i verden. *oppgitt*

De nekta for at det var for å få flere stemmer...ja, særlig- Alle vet jo hvilket parti som vinner skolevalgene.

Var selv helt SVhekta da jeg var 16-17, skulle redde verden osv. Alle andre var kommersielle og tenkte bare urettferdig. Og hvorfor ikke snakke litt bra om kommunismen i samme slengen?

Heldigvis kom jeg til fornuft før jeg nådde stemmerettsalder.

Hvis 16åringer skal få stemmerett, går politikken og landet her nedenom og hjem.

En bør ha _litt_ på beina; litt livserfaring før en begir seg til stemmelokalene. Ikke bare ren og pur idealisme, uten tanke for andre ting som konsekvenser f eks.

Skrevet

Nei, ærlig talt. Jeg setter spørsmålstegn ved hvorvidt de fleste 18-åringer er modne nok til å stemme. Hvis det skal forandres, øk alderen til 20.

"....................."

Skrevet

kanskje det var aprilsspøk...... men det er visst ikke 1.april idag

Nei - det står også i Venstres prinsippprogram -det og ett punkt til er det eneste jeg er uenig med dem i :-)

Skrevet

Vel, hvis det der går gjennom, så er det ikke mye fornuft igjen her i verden. *oppgitt*

De nekta for at det var for å få flere stemmer...ja, særlig- Alle vet jo hvilket parti som vinner skolevalgene.

Var selv helt SVhekta da jeg var 16-17, skulle redde verden osv. Alle andre var kommersielle og tenkte bare urettferdig. Og hvorfor ikke snakke litt bra om kommunismen i samme slengen?

Heldigvis kom jeg til fornuft før jeg nådde stemmerettsalder.

Hvis 16åringer skal få stemmerett, går politikken og landet her nedenom og hjem.

En bør ha _litt_ på beina; litt livserfaring før en begir seg til stemmelokalene. Ikke bare ren og pur idealisme, uten tanke for andre ting som konsekvenser f eks.

Jeg forelsket meg i en kar fra Mysen i Unge Høyre - og skulle melde meg inn -men jeg forsov meg....)

Skrevet

Nei, ærlig talt. Jeg setter spørsmålstegn ved hvorvidt de fleste 18-åringer er modne nok til å stemme. Hvis det skal forandres, øk alderen til 20.

"....................."

Helt enig! -

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Nei - det står også i Venstres prinsippprogram -det og ett punkt til er det eneste jeg er uenig med dem i :-)

og hva er det andre, da??

Jeg bare lurer jeg.... :-)

Stemmerett og myndighetsalder burde følges ad. Og jeg synes myndighetsalderen er i laveste laget. Avhegig av modenhetsgrad. men du vet, gutta blir seint modne, ofte. Hadde trengt to år ekstra kanskje?

skorpionfisken
Skrevet

Ser for meg en 16 åring fra gokk innvalgt på stortinget som representant. (For har de stemmerett så er de også valgbare). Bo i stortingsleilighet med kjempelønn, mens kompisene er fattige skoleelever (som i allefall får seg utdannelse).

Min sønn for eksempel, som nå er 15?. Han vet ikke engang hvem som sitter i regjeringen i dag og ikke bryr det ham heller.

Men det er klart at SV foreslår dette. Da ville de to største partiene på stortinget hete SV og FRP. Rart ikke Hagen er ute med støtte til dette for lenge siden.

Nope. Skulle vært samme grensa som for å drikke sprit synes jeg. Da først har de lov til alt uten å spørre først.

Annonse

Skrevet

Jeg forelsket meg i en kar fra Mysen i Unge Høyre - og skulle melde meg inn -men jeg forsov meg....)

he he, festlig. :)

Ingenting er som politiske overbevisninger med utspring i forelskelser. :)

mariaflyfly
Skrevet

"....................."

Jeg er helt enig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...