Gå til innhold

Lønnsforhandlinger. (kronetillegg eller bonusordning?)

Anbefalte innlegg

Gjest humperdink
Skrevet

I min bedrift, dvs. der jeg er ansatt er vi nå i full gang med lokale forhandlinger.

I fjor hadde de i bedriften en såklat overskudds bonus avtale. Dvs. at de ansatte fikk dele 70/30 av overskuddet. 70% gikk til bedriften, mens 30% gikk til arbeiderene.

Denne potten utgjorde et kronbetillegg på 6,90....... kjempebra!!!

Men nå kommer det jeg synest skurrer litt; nemlig måten det ble fordelt på.

Hvis en hadde vært borte så ble dette trekt. De som hadde vært sykemeldte tapte inntil 1500 kroner pr. måned for det de var blitt sykemeldte.

De som hadde jobbet overtid fikk etterbetalt ekstra for overtidsjobbingen.

Synest det blir litt feil å trekke folk for å være syke, sykemeldte eller av å ha benyttet seg av sine rettightere vedrørenede barn-/ barnepassers sykdom.

Nå er det full diskusjon igjen om en slik ordning. Jeg har sagt fra om at jeg ikke vil gå for en sånn ordning hvis ikke det blir en mer rettferdig fordeling.

Hvis vi får et kronetillegg vil jo det også gjelde en eventuell sykemelding, sykedager osv.

Hva sier dere??

Fortsetter under...

skorpionfisken
Skrevet

Jeg har sagt fra om at jeg ikke vil gå for en sånn ordning hvis ikke det blir en mer rettferdig fordeling sier du.

Men hva er rettferdig da? Bonusordning er bonus for at deres innsats har gitt bra overskudd for bedriften. Bonus bør vel gi til dem som har jobbet for dette overskuddet? De som har jobbet overtid har jobbet ekstra for at bedriften skal få overskudd. De som har vært syke/borte av andre grunner har bidratt negativt til samme overskuddet.

Bonus er jo en gulrot for å få de ansatte til å yte ekstra for å høyne overskuddet til bedriften.

Gjest humperdink
Skrevet

Jeg har sagt fra om at jeg ikke vil gå for en sånn ordning hvis ikke det blir en mer rettferdig fordeling sier du.

Men hva er rettferdig da? Bonusordning er bonus for at deres innsats har gitt bra overskudd for bedriften. Bonus bør vel gi til dem som har jobbet for dette overskuddet? De som har jobbet overtid har jobbet ekstra for at bedriften skal få overskudd. De som har vært syke/borte av andre grunner har bidratt negativt til samme overskuddet.

Bonus er jo en gulrot for å få de ansatte til å yte ekstra for å høyne overskuddet til bedriften.

Jeg kjenner argumentet ditt.

poenget at sykelønnsordningen er et gode organisasjonene har jobbet fro å få til, derfor dynest jeg det blir for dumt at vi skal straffes for å benytte oss av vår rett.

dessuten er det ikke lik mulighet for alle til å jobbe overtid, pga. gangen i produksjonen.

Det er ikke alltid det er viljen det står om men mulighetene. Det er klart at for de med kronisk syke unger, aleneforeldre osv. er jo dette en dårlig løsning rent lønns,messig.

Og det er jo ikke akkurat å legge forholdene til rette for familiefolk( mødre) å jobbe da...

Da kommer jeg nok bedre ut av det med et krone tillegg.

Gjest humperdink
Skrevet

Overtid blir nok oftere benyttet når noen er sykemeldte/syke, men dette er noe en får overtidsbetaling for.

Dessuten går ikke folk å sykemelder seg for moro skyld,...må en få lov å tro,..Så det er på en måte å ta fra de "svake".

Hva med solidariteten?? Mengde produksjon vil ikke avhenge så mye på overtidsarbeid, fordet i byggebransjen går det opp og ned hver måned. Så totalt ligger vi på et jevnt overskudd.

petter smart
Skrevet

Dette er jo et BONUS system, altså ikke et lønnstilleggssystem. Hadde det vært det hadde jeg vært enig med deg.

En skal jo ha bonus for det en har gjort. Evt kan en bli enig om en fast sum til alle sammen. Begge deler er vanlig.

Jeg ser ikke noe galt i at folk får bonus for de timene de faktisk har jobbet. En straffer jo ikke de som er syke eller ikke har mulighet til å jobbe overtid, en belønner dem som jobber.

Gjest Daisy
Skrevet

Dette er jo et BONUS system, altså ikke et lønnstilleggssystem. Hadde det vært det hadde jeg vært enig med deg.

En skal jo ha bonus for det en har gjort. Evt kan en bli enig om en fast sum til alle sammen. Begge deler er vanlig.

Jeg ser ikke noe galt i at folk får bonus for de timene de faktisk har jobbet. En straffer jo ikke de som er syke eller ikke har mulighet til å jobbe overtid, en belønner dem som jobber.

Enig med deg. Du er ikke så dum, du. Men det ligger jo i navnet ;o)

Annonse

Skrevet

Et år fikk avtalte vi i forbindelse med lønnsforhandlinger at vi skulle få bonus om bedriften fikk så og så mange millioner i overskudd.

Hos oss fikk alle som hadde jobbet full tid hele året utbetalt samme kronebeløp, de andre fikk i forhold til hvor lang tid eller hvor lang dag de jobbet.

Denne bonusen gjaldt for tilsette i alle våre mange fagforeninger og for uorganiserte, og det spilte ingen rolle om du hadde en årslønn på 200.000 eller 600.000.

Jeg syntes det var rettferdig, og ikke minst, lønningskontoret slapp tungvinte utregninger!

petter smart
Skrevet

Enig med deg. Du er ikke så dum, du. Men det ligger jo i navnet ;o)

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...