Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor finner jeg lover og regler om dette?

Mener det heter seg at man skal være registrert bosatt på den adressen der man tilbringer så og så mange netter, eller no' sånt...

Er det noen av dere kloke hoder som har en link ang. dette?

(Så kanskje jeg slipper å lete sjøl, hehe.)

Fortsetter under...

Skrevet

Heter det ikke at man skal ha bostedsadresse der man vanligvis "har sitt naturlige leie", da?

Skrevet

lov om folkeregistrering og tilhørende forskrift

finnes på lovdata.no

har dessv ikke tid til å lete nå! :-)

Gjest Daisy
Skrevet

Heter det ikke at man skal ha bostedsadresse der man vanligvis "har sitt naturlige leie", da?

Med mindre man studerer. Jeg fikk ikke lov av folkeregisteret å skifte.

Bente831365380491
Skrevet

Hørtes merkelig ut at du ikke fikk lov til å bytte adresse...du kan da vel bo akkurat hvor du vil??!!!!

Gjest Daisy
Skrevet

Hørtes merkelig ut at du ikke fikk lov til å bytte adresse...du kan da vel bo akkurat hvor du vil??!!!!

Fikk bytte på posten, men ikke i folkeregisteret. Jeg skulle ta 3.klasse vgs i et annet fylke, men fikk ikke bytte fordi jeg flyttet uten foreldre og fordi jeg var student.

Annonse

Gjest Sånn er det med den saken
Skrevet

Fikk bytte på posten, men ikke i folkeregisteret. Jeg skulle ta 3.klasse vgs i et annet fylke, men fikk ikke bytte fordi jeg flyttet uten foreldre og fordi jeg var student.

Videregående er litt annerledes enn høyskole/universitet! Og på videregående er man fortsatt elev, ikke student!!!

Og hadde du byttet adresse da, så hadde du mistet borteboerstipendet!

Gjest Daisy
Skrevet

Videregående er litt annerledes enn høyskole/universitet! Og på videregående er man fortsatt elev, ikke student!!!

Og hadde du byttet adresse da, så hadde du mistet borteboerstipendet!

Vet at jeg hadde mistet borteboerstipendet, men uten å være regisret i det fylket var jeg også nederst på lista når det gjaldt å få plass. Derfor ville jeg bytte.

Skrevet

NÅ kan man velge selv hvor man skal stå registrert når man er student.

Gjest Daisy
Skrevet

NÅ kan man velge selv hvor man skal stå registrert når man er student.

Kan man det, ja? Ja, ja. Samme hvor jeg står vel... (neida, sikkert ikke - men likevel)

Skrevet

Kan man det, ja? Ja, ja. Samme hvor jeg står vel... (neida, sikkert ikke - men likevel)

Jada. Eneste er for de som er unge nok til borteboer-stipend - de vil helst stå hjemme.

De som er interessert i kommune-økonomi vil helst stå på studiestedet.

Det er litt mer pes når man vil ha fastlege, men fullt overkommelig.

Og ellers generelt litt mer pes når en trenger papirer (folkeregister/ligningskontor osv) å stå registrert et annet sted enn man oppholder seg.

Skrevet

Jada. Eneste er for de som er unge nok til borteboer-stipend - de vil helst stå hjemme.

De som er interessert i kommune-økonomi vil helst stå på studiestedet.

Det er litt mer pes når man vil ha fastlege, men fullt overkommelig.

Og ellers generelt litt mer pes når en trenger papirer (folkeregister/ligningskontor osv) å stå registrert et annet sted enn man oppholder seg.

Når man går på videregående er man fortsatt elev. Ikke student!!!

Og har man ikke samme adresse som foreldrene, så får man ikke borteboerstipend!

Skrevet

Når man går på videregående er man fortsatt elev. Ikke student!!!

Og har man ikke samme adresse som foreldrene, så får man ikke borteboerstipend!

"Når man går på videregående er man fortsatt elev. Ikke student!!!"

Diskusjonen ang skole og registrering begynte med "studerer". Jeg meldte forøvrig flytting da jeg flyttet som vgs-elev også - siden jeg hadde flyttet ut og ikke bare bodde utenfor hjemmet for å gå vgs.

"Og har man ikke samme adresse som foreldrene, så får man ikke borteboerstipend!"

Det var vel ikke helt velformulert, hihi.

Men det JEG mente var selvfølgelig REISESTIPEND! .. er litt trøtt om dagene.

Annonse

Skrevet

"Når man går på videregående er man fortsatt elev. Ikke student!!!"

Diskusjonen ang skole og registrering begynte med "studerer". Jeg meldte forøvrig flytting da jeg flyttet som vgs-elev også - siden jeg hadde flyttet ut og ikke bare bodde utenfor hjemmet for å gå vgs.

"Og har man ikke samme adresse som foreldrene, så får man ikke borteboerstipend!"

Det var vel ikke helt velformulert, hihi.

Men det JEG mente var selvfølgelig REISESTIPEND! .. er litt trøtt om dagene.

Du er nødt til å ha samme adresse som foreldrene (i folkeregisteret) for at du skal kunne få borteboer stipend, og selvfølgelig ikke bo hjemme mens du går på skole. Jeg ukependlet stort sett. Bodde på hybel 30 in med bil og 50 min med ferge.

Skrevet

Du er nødt til å ha samme adresse som foreldrene (i folkeregisteret) for at du skal kunne få borteboer stipend, og selvfølgelig ikke bo hjemme mens du går på skole. Jeg ukependlet stort sett. Bodde på hybel 30 in med bil og 50 min med ferge.

Nei, du er ikke nødt til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...