Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seriøst! Har du sologt bunaden din!???

Det er det sykeste jeg har hørt hvis det var et krav fra sosialkontoret. Greit nok at folk må kvitte seg med bil eller campingvogn, men bunad!!?

Ja for noen år siden måtte jeg det, sammen med sølvtøyet etter oldemor.

Saken er at min familie ikke er pengesterke, og ingen av dem kunne kjøpe tingene som de krevde at jeg solgte!

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mAd

6

• soleil

5

• Mistera

5

• petter smart

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja for noen år siden måtte jeg det, sammen med sølvtøyet etter oldemor.

Saken er at min familie ikke er pengesterke, og ingen av dem kunne kjøpe tingene som de krevde at jeg solgte!

*sjokkert*

Spurte de deg om du hadde noen eiedeler du kunne selge som var av en viss verdi og så fortalte du om sølvtøy og bunad?

Frekt...

Jeg måtte på sosialen i noen måneder i påvente av rehab.penger og da prøvde de å lure ut av meg opplysninger om at jeg var tilstede på noen forelesninger, for da var jeg jo plutselig å regne som student og hadde ikke krav på penger fra dem. Var skikkelig creepy, måtte passe på hva jeg sa så de ikke brukte det mot meg, enda jeg hadde vært skikkelig syk og hadde full rett på rehab.penger og ikke var arbeidsfør/studiefør.

Skrevet

To måneder var lang saksbehandlingstid. Kan hende de ikke har fått gjort ferdig søknaden fordi de ikke har nok dokumentasjon?

Spør om dere er usikre. De burde ha sagt fra om det er tilfelle.

Hvis dere skriver en purring og skriver i brevet at kopi er send til Fylkesmannen så kan det hende de rasker på litt. Det skal ikke være nødvendig, men.

Har dere levert alt de krever?

(Registrert på aetat, selvangivelse, kontoutskrift, oppl. om boutgifter, arbeidsavtaler etc)

Be om fortgang i saken, søk om nødhjelp i påvente av at saken skal bli ferdig. De skal svare på en slik søknad på noen få dager, eller helst innen 24 timer. Be om å få snakke med noen som har med saken å gjøre eventuelt om det er en sosialvakt som kan hjelpe dere.

Skrevet

Hvordan vet du at han har internett hjemme?? Det er mange steder nå for tiden man kan sitte på nettet.

*host* _hun_ takk ;)

Skrevet

Har ikke samboeren din mulighet til å få jobb på et aldershjem, i en butikk eller i et vikarbyrå der dere bor? Eller i nærmeste by?

Jeg var i samme situasjonen i fjor vår, og det var et helvete, for å si det pent. Man blir deppa av mindre, om man ikke skal møte motgang også når man trenger det som minst...

Det tok meg bare en telefonsamtale for et par uker siden, for å få jobb i hjemmesykepleien. Møtte opp på samtale med lederen et par dager senere, og begynte i første vakta fire dager etter første telefonsamtale...

Bare noen små tips om hun vil ha jobb, det er ikke så vanskelig å få jobb i helsevesenet om man er litt fleksibel og kan jobbe dag, kveld og evt. natt.

Ønsker dere lykke til, og håper dere kommer ut av denne situasjonen rimelig fort!

Klem fra

_Jeg_ har faktisk prøvd aldershjem. Ble nærmest lova jobb der, helt til dattera til en av sjefene der plutselig kom tilbake fra hvor enn det var hun var og trengte penger. Så hun fikk den, og jeg fikk beskjed om at de desverre ikke hadde flere ledige stillinger å tilby. Grr..

Hjemmehjelpen trenger bare folk med bil :/

Skrevet

To måneder var lang saksbehandlingstid. Kan hende de ikke har fått gjort ferdig søknaden fordi de ikke har nok dokumentasjon?

Spør om dere er usikre. De burde ha sagt fra om det er tilfelle.

Hvis dere skriver en purring og skriver i brevet at kopi er send til Fylkesmannen så kan det hende de rasker på litt. Det skal ikke være nødvendig, men.

Har dere levert alt de krever?

(Registrert på aetat, selvangivelse, kontoutskrift, oppl. om boutgifter, arbeidsavtaler etc)

Be om fortgang i saken, søk om nødhjelp i påvente av at saken skal bli ferdig. De skal svare på en slik søknad på noen få dager, eller helst innen 24 timer. Be om å få snakke med noen som har med saken å gjøre eventuelt om det er en sosialvakt som kan hjelpe dere.

Problemet er at de alltid finner på nye ting de trenger, så hver gang vi tror vi er ferdige og puster ut og venter på at ting skal skje, kommer det et nytt brev med krav, enda vi FLERE GANGER har spurt om de HAR alt nå. TO ganger har de klart å miste papirer, men etter vi begynte å forlange kvitteringer på at de ble levert, har de i det minste klart å holde LITT mer orden. Det er som om de VIL gjøre det vanskelig for oss. Man skulle nesten tro de måtte betale oss fra egen lomme slik de holder på :/

Annonse

skorpionfisken
Skrevet

Hva med å be banken om utsettelse på innbetalingen av lånet fram til dere får penger (helst en måned ekstra)? Ta med skatteavregningen som viser at dere får inn penger, samt bekreftelse på at arbeidsledighetstrygden kommer. Ring opp alle som dere har regninger til og be om å få utsettelse og å betale i avdrag?

Jeg jobber med litt inkasso og vet at vi er hjelpsomme bare folk tar kontakt og ikke bare kaster regningene.

Bor dere i en by kan bymisjonen/frelsesarmeen eller lignende hjelpe dere med mat til kneika er over. Dere kan hjelpe dem tilbake når dere er over det verste.

Hjelp har dere jo krav på så ikke gi opp, at byråkratiet er tregt gjør at dere må finne på noe i mellomtiden.

Skrevet

_Jeg_ har faktisk prøvd aldershjem. Ble nærmest lova jobb der, helt til dattera til en av sjefene der plutselig kom tilbake fra hvor enn det var hun var og trengte penger. Så hun fikk den, og jeg fikk beskjed om at de desverre ikke hadde flere ledige stillinger å tilby. Grr..

Hjemmehjelpen trenger bare folk med bil :/

Har du ringt hjemmetjenestene og spurt om noen trenger personlig assistent?

Eller sjekket sidene til Uloba?

Skrevet

Problemet er at de alltid finner på nye ting de trenger, så hver gang vi tror vi er ferdige og puster ut og venter på at ting skal skje, kommer det et nytt brev med krav, enda vi FLERE GANGER har spurt om de HAR alt nå. TO ganger har de klart å miste papirer, men etter vi begynte å forlange kvitteringer på at de ble levert, har de i det minste klart å holde LITT mer orden. Det er som om de VIL gjøre det vanskelig for oss. Man skulle nesten tro de måtte betale oss fra egen lomme slik de holder på :/

Høres ut som de går fram på en rotete måte. Har dere fått snakke med noen som jobber med saken deres da?

Husk å lever avslag fra ligninskontoret på forskuddet og avslag fra banken på lån.

Det heter jo at "alle muligheter skal være prøvd" og når dere får avslag på det så gjenstår det ikke noe. Dere er registrert på aetat og tar på dere det dere får av tilbud. Dere har levert det de har bedt om av dokumentasjon. Mer kan de ikke forlange, og mer skal ikke til for at de skal kunne hjelpe dere.

Skrevet

*sjokkert*

Spurte de deg om du hadde noen eiedeler du kunne selge som var av en viss verdi og så fortalte du om sølvtøy og bunad?

Frekt...

Jeg måtte på sosialen i noen måneder i påvente av rehab.penger og da prøvde de å lure ut av meg opplysninger om at jeg var tilstede på noen forelesninger, for da var jeg jo plutselig å regne som student og hadde ikke krav på penger fra dem. Var skikkelig creepy, måtte passe på hva jeg sa så de ikke brukte det mot meg, enda jeg hadde vært skikkelig syk og hadde full rett på rehab.penger og ikke var arbeidsfør/studiefør.

Jeg har liksom ikke eiet noe av verdi, det meste jeg har eiet er en bil jeg fikk av onkelen min for mange mange år siden... som jeg også solgte!

De spurte meg, om jeg da ikke hadde en bunad å selge, og dumme meg "ung" som jeg var, sa at det hadde jeg men at jeg ikke aktet å selge akkurat den, men som du vet, de får det oftest som de vil:(

Skrevet

Jeg har liksom ikke eiet noe av verdi, det meste jeg har eiet er en bil jeg fikk av onkelen min for mange mange år siden... som jeg også solgte!

De spurte meg, om jeg da ikke hadde en bunad å selge, og dumme meg "ung" som jeg var, sa at det hadde jeg men at jeg ikke aktet å selge akkurat den, men som du vet, de får det oftest som de vil:(

Det må jeg si var råttent.

Har lest om en som måtte avlive hunden sin etter krav fra sosialkontoret. Er nok noen saksbehandlere som setter urimelige vilkår uten hjemmel i loven. Å tvinge noen til å selge arvet sølvtøy, bunad eller et vanlig kjæledyr er sannsynligvis urimelige vilkår i de fleste tilfeller.

Mest vanlig er å sette som vilkår at man søker ulike trygdeytelser man kan ha rett på, står tilmeldt aetat, følger opp avtaler iforhold til kurs, arb.praksis og sosialtjenesten.

Skrevet

De har ikke lov å holde på slikt, da hadde jeg laget helvete.

Det har jeg gjort før.

Godt støttet av rundskriv fra departementet og lovverket.

Gjest grobian
Skrevet

Hvis jeg ble arbeidsledig, skulle jeg skaffe meg jobb på dagen. Det er ikke så vanskelig.

Hvordan har dere klart å havne i denne sørpa?

Annonse

petter smart
Skrevet

Hvis jeg ble arbeidsledig, skulle jeg skaffe meg jobb på dagen. Det er ikke så vanskelig.

Det er det dummeste jeg har hørt.

Det er faktisk ikke så enkelt å få jobb som mange tydeligvis tror.

For det første er det en ulempe med høyere utdanning da dette begrenser antall mulige jobber. En får heller ikke jobber som krever lite/ingen utdanning da arbeidsgiver skjønner at man kun tar jobben av desperasjon og at en vil slutte så fort noe bedre dukker opp.

For det andre har mange hus og/eller familie og kan ikke flytte hvor som helst i landet for å jobbe (har hørt det er enkelt å få jobb på fiskemottak i Nord-Norge).

For det tredje er det mange områder med for lite jobber i forhold til antallet innbyggere.

Har en lite eller ingen erfaring er det vanskelig å få jobb, selv om det er mangel på folk i den aktuelle industrien.

Enkelte har fysiske begrensninger i forhold til hvilke jobber de kan ta. Andre har barn som begrenser valget noe, spesielt for aleneforeldre.

skorpionfisken
Skrevet

Typisk svar fra folk i fullt arbeid som en gang har hatt flaks og fått jobb på dagen og som ikke ser lenger enn til sin egen nesetipp. Lett for en som aldri har vært arbeidsledig å tenke at jeg har jo jobb, da må jo alle andre klare det også.

Gjest slik-er-det
Skrevet

Typisk svar fra folk i fullt arbeid som en gang har hatt flaks og fått jobb på dagen og som ikke ser lenger enn til sin egen nesetipp. Lett for en som aldri har vært arbeidsledig å tenke at jeg har jo jobb, da må jo alle andre klare det også.

Dyktige og arbeidssomme folk, som blir ufrivillig arbeidsledige, bruker som regel minimalt med tid på å skaffe seg ny jobb.

Gjest Novembermom
Skrevet

Så lenge du har råd til Internett-abonnement, så er det ikke så ille.

" om du har internett, bil, tv, videospiller osv osv, så er det ikke SÅ ille" sier alle.

hallo? Vi har bredbånd og det er en fast sum hver mnd og det er billig.

Bredbånd er mye billigere enn modem.

De tingene spiller ingen rolle. De kan ikke slippe alt de eier og har for det kan hende at de faktisk er avhengig av disse tingene f eks i forbindelse med jobb, forretningsreise osv.

Vi har selv fått hjelp fra sosialkontoret i en overgangsfase, men har aldri blitt bedt om å selge noe som helst. Det har ikke kommet opp som tema en gang.

Gjest fluxx
Skrevet

" om du har internett, bil, tv, videospiller osv osv, så er det ikke SÅ ille" sier alle.

hallo? Vi har bredbånd og det er en fast sum hver mnd og det er billig.

Bredbånd er mye billigere enn modem.

De tingene spiller ingen rolle. De kan ikke slippe alt de eier og har for det kan hende at de faktisk er avhengig av disse tingene f eks i forbindelse med jobb, forretningsreise osv.

Vi har selv fått hjelp fra sosialkontoret i en overgangsfase, men har aldri blitt bedt om å selge noe som helst. Det har ikke kommet opp som tema en gang.

Jeg siterer:

" om du har internett, bil, tv, videospiller osv osv, så er det ikke SÅ ille"

Hvis man ikke HAR RÅD til disse tingene, så kan man rett og slett ikke ha de.

Ingen kan "kreve" å ha ting man ikke har råd til.

Skrevet

Jeg siterer:

Så når man har dårlig råd mener du at man skal sitte hjemme og glane i veggen?

Man vil garantert få psykiske problemer av det. Og det vil nok koste samfunnet mer enn å hjelpe dem som har dårlig råd til å opprettholde en viss livsstandard.

Gjest Novembermom
Skrevet

Jeg siterer:

Jeg vet at man ikke kan ha ting man ikke har råd til, men nå kan jo man ha fått disse i gave, hatt det med hjemmefra o.l.

Men man kan heller ikke kreve at folk skal selge ting de må ha/er avhengige av som bil og pc

f eks.

Vi som svarer vet ikke hvordan situasjonen er til de som forteller og vi vet heller ikke om de bruker disse tingene i forbindelse med arbeid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...