Gå til innhold

FU: tror du på gud eller en slags høyere kraft?

Anbefalte innlegg

Gjest LucySky
Skrevet

Jeg tror ikke på noen høyere makt av noe som helst slag.

Jeg var agnostiker lenge, men nå tror jeg på Gud.

Jeg tror i alle fall at jeg gjør det. Det virker litt som han tror på meg også.

Han hører etter når jeg snakker. I alle fall av og til.

Han svarer ikke, da. Like godt. Jeg hadde ærlig talt blitt noe inn i helsike redd om han gjorde det.

Muligends meldt overgang til Psyk.

:o

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bente831365380491

5

• BettyBlue

3

• soleil

2

• Dorthe

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Trollmannens dame
Skrevet

Jeg strever litt med det. Tror jeg eller tror jeg ikke? Mine barn går på en kristen skole. Jeg trives godt de gangene jeg "må" på gudstjeneste i den menigheten. Jeg synger med og ber. Jeg trives ikke i statskirka.

Jeg tror det er mye mellom himmel og jord som vi ikke rår over.

Jeg har nedskrevet en arv fra en eldre dame som helbredet (stoppet blod og verk). Jeg vet det virket, hun hjalp meg flere ganger, ved å lese på det som var vondt. Lesingen er fra skriften den. Har ikke selv tort å bruke det fordi jeg da føler at jeg må definere meg som troende. Selv trodde den gamle damen på gud, men hun var ikke mer troende enn at hun likte en god fest med alkohol, og syntes de kristne var skinnhellige.

Min samboer er synsk og ser ting vi andre ikke ser. Ting som skal skje og som har skjedd. Han ser også noen av de som har levd. Det spøker på hytta vår. (Hans oldemor). Han synes det er greit at hun er der, og hun synes tydeligvis det er greit at jeg er der med ham. Men resten av familien er redd henne. Resultatet er at vi har familiehytta på en idyllisk plass for oss selv siden de andre ikke tør være der. Han stopper blod og verk uten å lese slik den gamle damen gjorde. Han tror ikke på gud. Hans far var likens, og de mener det kommer fra denne oldemora som ikke vil innse at hun er død.

Gjest slem ;)
Skrevet

Jeg strever litt med det. Tror jeg eller tror jeg ikke? Mine barn går på en kristen skole. Jeg trives godt de gangene jeg "må" på gudstjeneste i den menigheten. Jeg synger med og ber. Jeg trives ikke i statskirka.

Jeg har nedskrevet en arv fra en eldre dame som helbredet (stoppet blod og verk). Jeg vet det virket, hun hjalp meg flere ganger, ved å lese på det som var vondt. Lesingen er fra skriften den. Har ikke selv tort å bruke det fordi jeg da føler at jeg må definere meg som troende. Selv trodde den gamle damen på gud, men hun var ikke mer troende enn at hun likte en god fest med alkohol, og syntes de kristne var skinnhellige.

Min samboer er synsk og ser ting vi andre ikke ser. Ting som skal skje og som har skjedd. Han ser også noen av de som har levd. Det spøker på hytta vår. (Hans oldemor). Han synes det er greit at hun er der, og hun synes tydeligvis det er greit at jeg er der med ham. Men resten av familien er redd henne. Resultatet er at vi har familiehytta på en idyllisk plass for oss selv siden de andre ikke tør være der. Han stopper blod og verk uten å lese slik den gamle damen gjorde. Han tror ikke på gud. Hans far var likens, og de mener det kommer fra denne oldemora som ikke vil innse at hun er død.

Kjekk måte å ha hytta for seg selv på.. *erter*. Hadde jeg hatt hytte som jeg skulle dele med masse familie, kunne jeg prøvd det der.......

Gjest Trollmannens dame
Skrevet

Kjekk måte å ha hytta for seg selv på.. *erter*. Hadde jeg hatt hytte som jeg skulle dele med masse familie, kunne jeg prøvd det der.......

Ja, ikke sant :-)

Men problemet er at det er ikke han som har sagt til resten av familien at hun er der. Hun har selv jaget dem derfra. (De sier at hun var en trollkjærring da hun levde, ikke mye snill mot familien) Et av hennes barnebarn begynte å bygge en hytte i nærheten for noen år siden. Han ble advart mot spøkelset men blåste bare av det, spøkelser fantes ikke!. Hun lagde så mye bråk for ham at han forlot området og lovte å aldri sette sin fot der mer. Hytta står der halveis bygd og halveis bortråtnet. Selv min samboers far og en kompis ble jaget derfra. Min samboers tante som bygde den hytta vi bruker får være der uten problem. Hun ser også ting vi andre ikke ser, men hun brukte skjelden hytta fordi hennes mann var redd for å være der. Nå er hun gammel, men blir med ut om vi henter henne. Hennes datter som egentlig eier hytta nå og familien hennes nekter å bruke den og er bare glade for at vi bruker og vedlikeholder plassen. Lokalbefolkningen rundt plassen vet at det spøker der og skjønner ikke at vi vil bruke plassen. Men overfor oss er hun snill som et lam, så det plager ikke oss at hun er der.

Gjest ikke slem ;)
Skrevet

Men problemet er at det er ikke han som har sagt til resten av familien at hun er der. Hun har selv jaget dem derfra. (De sier at hun var en trollkjærring da hun levde, ikke mye snill mot familien) Et av hennes barnebarn begynte å bygge en hytte i nærheten for noen år siden. Han ble advart mot spøkelset men blåste bare av det, spøkelser fantes ikke!. Hun lagde så mye bråk for ham at han forlot området og lovte å aldri sette sin fot der mer. Hytta står der halveis bygd og halveis bortråtnet. Selv min samboers far og en kompis ble jaget derfra. Min samboers tante som bygde den hytta vi bruker får være der uten problem. Hun ser også ting vi andre ikke ser, men hun brukte skjelden hytta fordi hennes mann var redd for å være der. Nå er hun gammel, men blir med ut om vi henter henne. Hennes datter som egentlig eier hytta nå og familien hennes nekter å bruke den og er bare glade for at vi bruker og vedlikeholder plassen. Lokalbefolkningen rundt plassen vet at det spøker der og skjønner ikke at vi vil bruke plassen. Men overfor oss er hun snill som et lam, så det plager ikke oss at hun er der.

jøje meg --- hvor i Norges land er dette da??

Skrevet

Hvordan jager et spøkelse bort mennesker?

Hvordan kjenner dere at det er et spøkelse der.

Bare nysgjerrig......

Annonse

Skrevet

Stopper blod og verk?

Skrevet

Tror i motgang og når jeg får angst for at jeg kan ta feil ved å ikke tro og tenker at jeg bli "straffet". En dæsj oppurtunisme og en dæsj tvangstanker. :P

Tror ikke på skjebnen.Tror heller ikke på at det fins "den rette".

Har skrevet brev til kirkekontoret for mange år siden. Burde sendt det. Kirke og stat burde vært skilt. Har teoretisk sett ikke sans for døping eller konfirmasjon av umyndige heller.

Skrevet

Jeg tror på Gud, at Jesus er Guds sønn. Jeg lever ikke som en typisk kristen, men jeg ber av og til. Kanskje en gang i uka?

Tror at det mye mellom himmel og jord som vi mennsker overhodet ikke forstår. Tror at mennesket overvurderer seg selv ved at det skal kunne forstå og forklare alt.

Tror på onde ånder, og gode.

At den onde kraften er fra djevelen.

Men jeg ofte i beit for noe god forklaring på slike ting, selv om jeg har erfart mye.

Jeg tror også at Jesus kommer igjen en dag, ved verdens undergang som mange kristne mener. Jeg uroer meg litt rundt dette, fordi jeg ikke lever som en kristen.

I tillegg syns jeg ofte dette er litt flaut å innrømme, fordi de som tar avstand til kristendommen kan tro jeg er spik spenna gærn.

Jeg forstår også at mennesker tar avstand til mange kristne, pga mange fanatiske, dømmende og bedrevitende kristne! Selv tar jeg helt avstand til fanatisme.

Skrevet

"Eg går for alternativ 1

.

.

.

Og det er mitt endelege svar."

:-)

Skrevet

Jeg tror på alver, selv om de ikke finnes.

Eller; jeg tror ikke på alver, selv om de finnes...

Resten er ren biologi.

Skrevet

Nei. Trur på mennesket og på tilfeldigheter.

Annonse

Gjest Trollmannens dame.
Skrevet

Stopper blod og verk?

Ja.

Har du aldri vært borti at noen kan gjøre det?

Jeg bor i nordnorge. Her er det helt vanlig at noen kan stoppe blod, eller ta bort verk (betennelse). Det siste er vanskelig så det er få som gjør det. Men å stoppe blod er visst ikke så vanskelig (jeg har nedskrevet hvordan man leser, men har ikke tort å bruke det, og skulle det oppstå en kritisk situasjon som skulle kreve det ville det være kortere tid å ringe 113 enn å lete febrilsk etter en notatbok).

De som kan det, kan ikke gjøre det på seg selv. Dessuten blir noen av dem (min samboer for eksempel, som ikke leser noe, bare stopper det ved å se på skaden) veldig dårlig selv når de gjør det, så det er ikke noe de gjør i hytt og pine.

Den gamle damen som leste på det som var galt ble ikke dårlig selv, så bygda der hun bodde brukte henne ofte. Gikk til henne med alle mulige plager.

En gang en venn av meg som er lege var på besøk hos henne kom en av sambygdingene inn i full fart. Han hadde hugget seg med øks i handa. Han strenet rett forbi legen og bort til henne for at hun skulle stoppe blodet. Da hun hadde gjort sitt og blodet ikke rant lenger fikk legen se på skaden, siden han nå likevel var der liksom. Legen som er kristen og egentlig ikke tror på slikt ler godt hver gang han forteller det: "Blodet stoppa det, nesten umiddelbart, men jeg måtte nå sy noen sting likevel for å få lukket såret."

Skrevet

Ja.

Har du aldri vært borti at noen kan gjøre det?

Jeg bor i nordnorge. Her er det helt vanlig at noen kan stoppe blod, eller ta bort verk (betennelse). Det siste er vanskelig så det er få som gjør det. Men å stoppe blod er visst ikke så vanskelig (jeg har nedskrevet hvordan man leser, men har ikke tort å bruke det, og skulle det oppstå en kritisk situasjon som skulle kreve det ville det være kortere tid å ringe 113 enn å lete febrilsk etter en notatbok).

De som kan det, kan ikke gjøre det på seg selv. Dessuten blir noen av dem (min samboer for eksempel, som ikke leser noe, bare stopper det ved å se på skaden) veldig dårlig selv når de gjør det, så det er ikke noe de gjør i hytt og pine.

Den gamle damen som leste på det som var galt ble ikke dårlig selv, så bygda der hun bodde brukte henne ofte. Gikk til henne med alle mulige plager.

En gang en venn av meg som er lege var på besøk hos henne kom en av sambygdingene inn i full fart. Han hadde hugget seg med øks i handa. Han strenet rett forbi legen og bort til henne for at hun skulle stoppe blodet. Da hun hadde gjort sitt og blodet ikke rant lenger fikk legen se på skaden, siden han nå likevel var der liksom. Legen som er kristen og egentlig ikke tror på slikt ler godt hver gang han forteller det: "Blodet stoppa det, nesten umiddelbart, men jeg måtte nå sy noen sting likevel for å få lukket såret."

Høhm. Aldri hørt om det jeg.

Interessant nok.

Gjest Trollmannens dame
Skrevet

Hvordan jager et spøkelse bort mennesker?

Hvordan kjenner dere at det er et spøkelse der.

Bare nysgjerrig......

Ja jeg lurer også på hvordan hun har klart å jage dem vekk, for oss gjør hun ikke noe. Men de er seriøst redde så noe må hun jo ha gjort. Han med den halvbygde hytta påstår at han har sett henne.

Samboeren min sier at det går på sånne ting som å ødelegge for dem. Ødelegge og fjerne maten, flytte på ting mens de ser det, ødelegge redskap. Ingenting elektrisk får virke i området. Lage små lokale stormer som bare er rundt der de er. Knyte opp fortøyninger og sende båter på rek. Åpne dører og vinduer. Lukke dører sånn at du ikke får dem opp uansett hva du gjør, selv om døra overhodet ikke er låst. Noen har vært innestengt i timesvis.

Det eneste jeg har merket er at jeg ser når hun går ut av hytta for å gå i fjøset (som ikke er der lenger). Jeg ser ikke henne, men ser at noe skjer på den veggen. Hun bruker en dør som ikke er der lenger (det er bare vegg der). Når hun åpner "døra" rører de tingene som henger ved siden av døra seg, akkurat som om de flytter seg i vinddraget fra "døra". Er det kalt ute så blir det en kaldstrøm akkurat som om noen åpner en dør, og er det vind ute så blåser det inn i hytta og tingene rører mer på seg. Står sola på veggen om sommeren kan vi merke at det blir varmere inni hytta når "døra" åpnes. Er den andre vanlige døra åpen blir det gjennomtrekk når hun bruker sin dør.

Legger vi oss om kvelden uten å rydde av bordet etter oss har vi funnet bordet ryddet dagen etterpå.

Gjest Trollmannens dame
Skrevet

jøje meg --- hvor i Norges land er dette da??

I nordnorge.

Gjest hørt dere driver med slikt 'der oppe' :-)
Skrevet

I nordnorge.

typisk :)

Gjest QuePasta
Skrevet

Jeg er agnostiker.

Hvilket vel egentlig bare er en annen måte å si at du ikke har tatt stilling til saken?

Gjest pollle
Skrevet

Jeg tror på Gud, at Jesus er Guds sønn. Jeg lever ikke som en typisk kristen, men jeg ber av og til. Kanskje en gang i uka?

Tror at det mye mellom himmel og jord som vi mennsker overhodet ikke forstår. Tror at mennesket overvurderer seg selv ved at det skal kunne forstå og forklare alt.

Tror på onde ånder, og gode.

At den onde kraften er fra djevelen.

Men jeg ofte i beit for noe god forklaring på slike ting, selv om jeg har erfart mye.

Jeg tror også at Jesus kommer igjen en dag, ved verdens undergang som mange kristne mener. Jeg uroer meg litt rundt dette, fordi jeg ikke lever som en kristen.

I tillegg syns jeg ofte dette er litt flaut å innrømme, fordi de som tar avstand til kristendommen kan tro jeg er spik spenna gærn.

Jeg forstår også at mennesker tar avstand til mange kristne, pga mange fanatiske, dømmende og bedrevitende kristne! Selv tar jeg helt avstand til fanatisme.

Så fordi det er mye mer mellom himmel og jord enn vi kan forstå så må det finnes en gud?

Hvorfor det? Kan man ikke bare leve med at man forstår faktisk ikke alt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...