Gå til innhold

sonde ernæring

savsjø

Anbefalte innlegg

Hei!

Har spørsmål når det gjelder sonde ernæring.

Dette gjelder min far som er 80 år.Han var operert med bilrot metoden på 60 tallet,slik at maven bel alt for liten. et par år ette måtte han opereres på ny ,hvor der ble tatt av tynntarmen for å utvide mavesekken.Selv med dette så er ikke mavesekken større enn en tennisball.

Dette medfører at han ikke tar opp næring,slik at han er svært tynn,.

Han har en tid nå fått sondeernæring igjennom nese,noe som han har store plager av med vondt i nese og hals.. det siste som skjedde var at sonden kom opp, dette har skjedd en gang før,den siste sonden var en såkaldt grisehale.

Han hadde bra virkning av dette gikk opp fra 45-50 kilo med klær.

Sykehuset her sier at det ikke går å legge peg sonde til tynntarm pga.arrdannelse i tynntarm.Kan det være at det er et annet sykehus som kan gjøre noe med dette? Akkurat nå ligger er han innlagt pga. dobbelsidig lungebetennelse,noe som ser ut til å ha blitt kronisk. I tillegg har han kols,benskjørhet,nedsatt nyrefunksjon. Han er villig til å prøve det meste for å legge på seg litt.

Er redd for at det han har lagt på seg er borte igjen når han kommer ut igjen. Har kontakt med ernærings fysiolog, men det hjelper ikke når sykehuset ikke kan gå videre eller komme med forslag om andre sykehus som kanskje vet mer om disse ting.

Kan ikke sitte å se på at han mister det siste som er igjen av krefter på grunn av underernæring.

Håper på raskt svar fra dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sykepleiestudenten

Hei! Du skriver ikke noe om årsaken til inngrepet, men jeg tar da utgangspunkt i morbus chron, som er en tilstand hvor man får betente slimhinner i mage/tarmtraktus. Dette kan f.eks også gi arrdannelse som du beskriver. Faren din er nå 80 år. Mange sykehus kvier seg for å foreta inngrep som ikke er livsnødvendige på mennesker med såpass høy alder. Han har jo også veldig lav kroppsvekt/dårlig ernæringstilstand, noe som også kan komplisere inngrepet og også faktisk gi trykksår på kort tid på operasjonsbordet. Disse faktorene kan være med på å forlenge tilhelingen samt redusere både livskvalitet og ikke minst levealderen hans. Nå vet ikke jeg helt hvordan praksisen er med anestesi ved innlegging av PEG-sonde, men du skriver at han også har kronisk lungeinfeksjon samt KOLS. Man er alltid veldig forsiktig med å operere personer som har infeksjoner, nettopp pga økt fare for nye infeksjoner og komplikasjoner både under og etter inngrepet.For personer med fremskreden KOLS gjelder også egne regler når det gjelder anestesi. Jeg råder deg til å be avdelingen om et møte med lege og kontaktsykepleier tilstede, i tillegg til faren din og deg (dersom faren din ønsker din tilstedeværelse). Skriv ned alle spørsmål på forhånd, lever gjerne spørsmålsarket til lege og sykepleier på forhånd, slik at de har tid til å ta rede på svar på spørsmålene. Jeg ønsker deg lykke til, dette høres ut som en fortvilet situasjon.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...