Gå til innhold

Til dere røykere!

Gjest Jeg støtter ikke barnearbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om barnearbeid??

Dere støtter nemlig barnearbied når dere røyker! Forkastelig at barn (og voksne for den saks skyld) skal arbeide for 7 øre timen 13 timer om dagen for å ha råd til å overleve....Dere burde skamme dere for at dere støtter tobakksindustrien!

Og nå er det sikkert noen som kommer til å si at, hvis vi ikke hadde røkt, så hadde de hvertfall ikke hatt noe å leve for, og det er kanskje sant! Men uansett, er det forkastelig at dere støtter det med røykinga deres! Så tenk på de stakkars ungene neste gang du tenner en sigarett......

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mistera

5

• favn

5

• Grip

4

• MsSophie

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke-røyker og forhenværende barn
Skrevet

Fjas som illustrerer intelligensnivået til de mest innbitte anti-røykerne. Barnearbeid kan støttes på 1000 andre måter enn gjennom røyking, så hvorfor fokuserer du bare på dette? Hvor har du kjøpt buksa di?

Skrevet

Fjas som illustrerer intelligensnivået til de mest innbitte anti-røykerne. Barnearbeid kan støttes på 1000 andre måter enn gjennom røyking, så hvorfor fokuserer du bare på dette? Hvor har du kjøpt buksa di?

Jeg vet at det er barnearbeid i mange bransjer, men synes dette må være det verste! Og grunnen til at jeg tar det opp, er at jeg leste en reportasje ang. akkurat dette emnet! Men du har tydeligvis ikke noe problem med at en stakkars unge må jobbe i 13 timer hver dag for 7 øre timen!!! DU hadde sikkert gjort det med glede.....

Gjest Tar en røyk te ølet
Skrevet

Og hvis alle slutter å røyker så blir nok de barna satt ti lnoe anna jobb, eller dør av aidsen. Buhu

Synd at de gjør det, men sånn er verden. Orker ikke ha dårlig samvittighet for det og, da røyker jeg bare ennå mere.

Skal man høre på det alle sier, så er det anorektikerne som vinner siden de ikke spiser noe av det som framkaller kreft og gud vet hva anna.

Ta heller tobakksindustrien som 'ansetter' barna.

Skrevet

Og hvis alle slutter å røyker så blir nok de barna satt ti lnoe anna jobb, eller dør av aidsen. Buhu

Synd at de gjør det, men sånn er verden. Orker ikke ha dårlig samvittighet for det og, da røyker jeg bare ennå mere.

Skal man høre på det alle sier, så er det anorektikerne som vinner siden de ikke spiser noe av det som framkaller kreft og gud vet hva anna.

Hadde tiedemans tobakk (og andre) betalt litt mer for tobakken, så hadde familiene tjent mer, og så hadde kanskje barna kunnet gå på skole istedet! Men neida! Alle pengene går til familiene som eier selskapene, som blant annet Tiedeman

Gjest janei
Skrevet

Jeg vet at det er barnearbeid i mange bransjer, men synes dette må være det verste! Og grunnen til at jeg tar det opp, er at jeg leste en reportasje ang. akkurat dette emnet! Men du har tydeligvis ikke noe problem med at en stakkars unge må jobbe i 13 timer hver dag for 7 øre timen!!! DU hadde sikkert gjort det med glede.....

Hva med de barna som ikke jobber, og heller sulter ihjel? Er det bedre?

*støtter det ikke*

Skrevet

Hvis du først skal begynne å sutre over disse tingene så burde det bekymre deg mer at tobakksindustrien faktisk reklamerer med at røyken er bra for gravide i en del u-land. Fordelingen her i verden stinker og det fører til barnearbeid i en del land. Det er ikke bra, men å tro at det hjelper å stumpe røyken blir for dumt.

Gjest Tar en røyk til
Skrevet

Hadde tiedemans tobakk (og andre) betalt litt mer for tobakken, så hadde familiene tjent mer, og så hadde kanskje barna kunnet gå på skole istedet! Men neida! Alle pengene går til familiene som eier selskapene, som blant annet Tiedeman

Og hva er løsningen din på problemet da?

Skrevet

Hvis du først skal begynne å sutre over disse tingene så burde det bekymre deg mer at tobakksindustrien faktisk reklamerer med at røyken er bra for gravide i en del u-land. Fordelingen her i verden stinker og det fører til barnearbeid i en del land. Det er ikke bra, men å tro at det hjelper å stumpe røyken blir for dumt.

Boikotting hjelper nok, dersom mange nok blir med på det!!!

Skrevet

Og hva er løsningen din på problemet da?

Har ingen løsning på problemet! Men det går an for røykerne å få opp øynene for hva de gjør!

Det burde heller stått på røykpakkene "kjøper du denne, støtter du barnearbeid"...

Skrevet

Boikotting hjelper nok, dersom mange nok blir med på det!!!

So what? La oss si alle i hele verden slutter å røyke og hele tobakksindustrien går konk. Resultat for barnearbeiderne: de står uten jobb (kanskje får de seg en ny, like elendig jobb for H&M eller noe).

Du må da fatte at det må mye mer dyptgripende endringer (av hele verdensøkonomien) til hvis man skal få bukt med dette problemet??

Skrevet

So what? La oss si alle i hele verden slutter å røyke og hele tobakksindustrien går konk. Resultat for barnearbeiderne: de står uten jobb (kanskje får de seg en ny, like elendig jobb for H&M eller noe).

Du må da fatte at det må mye mer dyptgripende endringer (av hele verdensøkonomien) til hvis man skal få bukt med dette problemet??

Hadde de rike selskapene kunnet betale mer til plantasjeeierne, så ville de stakkars familiene som plukker tobakk fått mer betalt, og ungene hadde sluttet å jobbe! Det er egentlig tiedeman og andre firmaer som selger tobakk sin skylde! Det verste er at de er fullstendig klar over det! Og jeg leste at ett av firmaene til og med var med i en organisasjon mot barnearbeid, selv om de visste at de kjøpte tobakk som var plukket av barn! Forkastelig spør du meg!

Skrevet

"Og nå er det sikkert noen som kommer til å si at, hvis vi ikke hadde røkt, så hadde de hvertfall ikke hatt noe å leve for, og det er kanskje sant! Men uansett, er det forkastelig at dere støtter det med røykinga deres!"

Nå må du tenke før du snakker. Her sier du indirekte at, uansett, er det forkastelig å sørge for at noen som arbeider for sårlig lønn overlever. Alternativet sier du selv er at de ikke overlever. Greit å bruke innsiden av hodet til å tenke med.

"........................."

Skrevet

Hadde de rike selskapene kunnet betale mer til plantasjeeierne, så ville de stakkars familiene som plukker tobakk fått mer betalt, og ungene hadde sluttet å jobbe! Det er egentlig tiedeman og andre firmaer som selger tobakk sin skylde! Det verste er at de er fullstendig klar over det! Og jeg leste at ett av firmaene til og med var med i en organisasjon mot barnearbeid, selv om de visste at de kjøpte tobakk som var plukket av barn! Forkastelig spør du meg!

Ja, selvfølgelig er det forkastelig, men det blir alt for snevert å rette skytset bare mot tobakksindustrien. Barnearbeid eksisterer som et fenomen fordi vi har en grunnleggende urettferdig verdensøkonomi, og tobakksindustrien er underlagt denne.

Skrevet

"så er det anorektikerne som vinner siden de ikke spiser noe av det som framkaller kreft og gud vet hva anna."

Heh? Du mener at anorektikerne er sunne og ikke spiser kreftfremkallende mat? Problemet er vel heller at de ikke spiser i det hele tatt, og ikke noen misforstått sunnhetsfokus.

"..........................."

Gjest Hvem støtter vel barnearbeid?
Skrevet

Har ingen løsning på problemet! Men det går an for røykerne å få opp øynene for hva de gjør!

Det burde heller stått på røykpakkene "kjøper du denne, støtter du barnearbeid"...

Det som står på pakkene påvirker ikke meg, leser det men det er det.

Fortell oss noe vi ikke vet fra før

Skrevet

"Jeg vet at det er barnearbeid i mange bransjer, men synes dette må være det verste!"

Og hvorfor i alle dager er dette verre enn andre tilfeller? Dessuten - det er forskjell på barnearbeid og barnearbeid. Problemet er ikke så enkelt at barn arbeider, men heller forholdene de arbeider under.

"........................"

Gjest røyker med god samvittighet
Skrevet

Velkommen til det virkelige liv...... Sjekker du alltid om det er barnearbeidere som har jobbet for de produktene du kjøper? Drikker du f eks Coca Cola, da er du med på å tømme landsbyer for vann, å de trenger det!!! Det er tusen andre plasser å starte enn hos røykerne, vi blir da plaget nok som det er.

Gjest Ikke dårlig samvittighet
Skrevet

Om det er tobakkfabrikantenes skyld,så får du ta å sende et klagebrev til de da.

Det blir jo omtrent det samme som å si at vi skal boikotte melk,for de at bøndene får for dårlig betalt.

TØV!

Skrevet

Jeg støtter barnearbeid helhjertet! Det er faktisk eneste grunnen til at jeg fremdeles røyker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...