Gå til innhold

FU:Hva er ditt favoritt sitat?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

3

• siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

3

• Pappa Bjørn

2

• Lurveline

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Daisy
Skrevet

"Religion er opium for folket"

"Hakuna Matata"

De jeg kommer på i farten...

Gjest malun
Skrevet

Den frykt, der røver manges ro

problemet om hva folk må tro

der er kun ett at svare til:

at folk må tro

hva fanden de vil.

- Piet Hein -

Skrevet

"Alt du sier vil og kan bli brukt i mot deg".

Tenker da på barna;o)

Skrevet

"All art is quite useless."

Oscar Wilde. Hans siste ord:

"Either those curtains go or I do."

Gjest LucySky
Skrevet

Triste personar er alltid dei med mest humør. Det må det ha for at dei skal klara seg her i livet.

Forfatter Rønnaug Kleiva

Annonse

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

"Alt du sier vil og kan bli brukt i mot deg".

Tenker da på barna;o)

Hasta La Victoria Siempe.. Ernesto Che Guevara

If you tremble of indignation at every injustice then you are a comrade of mine. - Ernesto Che Guevara

Han er blind som er boklaus. Ivar Aasen.

Gjest trrrish
Skrevet

Och even rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor

Gjest Daisy
Skrevet

Kom på et til morsomt et fra OJ:

Hundebæsj blir ikke konfekt selv om du pakker det inn i silkepapir...

he he

Gjest Daisy
Skrevet

"All art is quite useless."

Oscar Wilde. Hans siste ord:

"Either those curtains go or I do."

Sa han det? Ganske spesielt å si av en "kunstner"? For forfattere er vel også kunstnere i og for seg.

Skrevet

"Religion er opium for folket"

"Hakuna Matata"

De jeg kommer på i farten...

"Courage is not the absence of fear, but the triumph over it"

- Nelson Mandela

"I wanna have my kicks before the whole shithouse goes up in flames"

- Jim Morrison

Gjest Daisy
Skrevet

Enda et:

veni, vidi, vici

(var det riktig?)

Skrevet

Sa han det? Ganske spesielt å si av en "kunstner"? For forfattere er vel også kunstnere i og for seg.

Ja, Oscar Wilde var definitivt både forfatter og kunstner. Poenget hans er at kunst ikke har noen funksjon utover seg selv. Art pour l'art.

Annonse

Gjest Daisy
Skrevet

Ja, Oscar Wilde var definitivt både forfatter og kunstner. Poenget hans er at kunst ikke har noen funksjon utover seg selv. Art pour l'art.

Der er jeg uenig med den godeste Mr. Wilde. Kanskje dekker ikke kunst noen primærbehov, men har likevel en funksjon på et høyere plan.

Skrevet

Der er jeg uenig med den godeste Mr. Wilde. Kanskje dekker ikke kunst noen primærbehov, men har likevel en funksjon på et høyere plan.

Wilde avviste ikke kunsten, men snarere livet:

"Life imitates art far more than art imitates Life."

Gjest Daisy
Skrevet

Wilde avviste ikke kunsten, men snarere livet:

"Life imitates art far more than art imitates Life."

Livet er vel det du gjør det til selv.

Skrevet

"Den som synger, skremmer bort plagene."

-Miguel DeCervantes

Skrevet

Har du lest Th W Adorno (modernist) og hans estetikk?

I Estetisk teori snakker han om det han kaller 'kunstens dobbeltrolle'. Kunsten er i et evig dilemma med seg selv fordi (som Wilde og mange andre sier), kunsten er autonom (kunst for kunstens egen skyld) - men kunst er også kritikk og derfor del av samfunnet.

Gjest uten signatur
Skrevet

Den som intet våger, intet vinner!

En feiging som sniker seg gjennom livet i bue om alle ufordringer forblir utilfreds, tror jeg!

Skrevet

Har du lest Th W Adorno (modernist) og hans estetikk?

I Estetisk teori snakker han om det han kaller 'kunstens dobbeltrolle'. Kunsten er i et evig dilemma med seg selv fordi (som Wilde og mange andre sier), kunsten er autonom (kunst for kunstens egen skyld) - men kunst er også kritikk og derfor del av samfunnet.

Hei favn.

Interessant at du nevner Adorno, for jeg har lenge tenkt at jeg måtte få lest ham, og nå har jeg akkurat begynt på et essay han har skrevet om fritid som jeg fikk anbefalt og tilsendt av en venn.

"Estetisk teori" kjenner jeg bare gjennom omtale, men den virker definitivt interessant og står på lista mi over bøker jeg må få lest. Slik jeg (tror jeg) forstår det inntar Adorno en veldig spennende posisjon ved å hevde at kunsten får et radikalt potensiale nettopp i egenskap av å være autonom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...