Gå til innhold

T-baneforbindelse øst-vest - når?

Anbefalte innlegg

Gjest got to know!
Skrevet

Noen som husker når det ble mulig å reise med T-bane mellom øst og vest i Oslo?

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

tja.... på 70tallet?

Gjest sporveien er til tider ålreit
Skrevet

Hei!

Det husker jeg godt, det var i 1995!! Følgende er sakset fra www.sporveien.no historikk om t-banen:

1995

Vikatrikken åpner. Alle T-banelinjer går nå i pendeldrift gjennom byen. Alt billettsalg forsvinner fra vestlige T-banelinjer. Røabanen står ferdig ombygget til T-banestandard. 17 lavgulvs-trikker blir bestilt. T2000 settes i ordinær drift og teakvognene forsvinner fra T-banen. Systemomkobling (veksling mellom strømavtager tak/boggi) tas i bruk på Kolsåsbanen og Holmenkolbanen.

Skrevet

Hei!

Det husker jeg godt, det var i 1995!! Følgende er sakset fra www.sporveien.no historikk om t-banen:

1995

Vikatrikken åpner. Alle T-banelinjer går nå i pendeldrift gjennom byen. Alt billettsalg forsvinner fra vestlige T-banelinjer. Røabanen står ferdig ombygget til T-banestandard. 17 lavgulvs-trikker blir bestilt. T2000 settes i ordinær drift og teakvognene forsvinner fra T-banen. Systemomkobling (veksling mellom strømavtager tak/boggi) tas i bruk på Kolsåsbanen og Holmenkolbanen.

Det var vel da det ble direkte linjer.

Men Stortinget stasjon åpnet våren 1987, slik at man kunne kjøre fra øst til vest dog med et lite togbytte. Før der stoppet østlige t-baner på Jernbanetorget og de vestlige på Nationaltheatret.

dette er no jeg selv kan huske, men for å komplettere bildet kan jeg jo si at jeg har hørt rykter om at man mange åpr tidligere hadde hatt en "Sentrum stasjon", men at det var noen problemer med vann el lign, så det ble stengt, utbedret, og åpnet på et litt annet sted (?) som Stortinget stasjon.

Skrevet

Iflg. Oslo byleksikon ble den første gjennomgående t-banelinjen åpnet i 1993 på strekningen Sognsvann-Bergkrystallen.

Først to år senere, i 1995 (som annet innlegg svarer), ble de gamle forstadbanene (vest) og tunnelbanen (øst) koblet sammen og kjørte full pendeltrafikk øst-vest.

Skrevet

Det var vel da det ble direkte linjer.

Men Stortinget stasjon åpnet våren 1987, slik at man kunne kjøre fra øst til vest dog med et lite togbytte. Før der stoppet østlige t-baner på Jernbanetorget og de vestlige på Nationaltheatret.

dette er no jeg selv kan huske, men for å komplettere bildet kan jeg jo si at jeg har hørt rykter om at man mange åpr tidligere hadde hatt en "Sentrum stasjon", men at det var noen problemer med vann el lign, så det ble stengt, utbedret, og åpnet på et litt annet sted (?) som Stortinget stasjon.

"... hørt rykter om at man mange åpr tidligere hadde hatt en "Sentrum stasjon", men at det var noen problemer med vann el lign, så det ble stengt, utbedret, og åpnet på et litt annet sted (?) som Stortinget stasjon."

Ryktene er iflg. Oslo byleksikon sanne.

Sentrum stasjon åpnet i januar 1977, men stengte igjen i 1983 pga. vannlekasjoner og utbygging for å ta i mot de fire vestlige linjer. Stasjonen åpnet igjen i 7. mars 1987 under navnet "Stortinget".

Skrevet

"... hørt rykter om at man mange åpr tidligere hadde hatt en "Sentrum stasjon", men at det var noen problemer med vann el lign, så det ble stengt, utbedret, og åpnet på et litt annet sted (?) som Stortinget stasjon."

Ryktene er iflg. Oslo byleksikon sanne.

Sentrum stasjon åpnet i januar 1977, men stengte igjen i 1983 pga. vannlekasjoner og utbygging for å ta i mot de fire vestlige linjer. Stasjonen åpnet igjen i 7. mars 1987 under navnet "Stortinget".

Takkar & bukkar! :-))

Er LITT imponert over meg selv, da! :-))

Jeg husker godt at St-tinget stasjon åpnet, for jeg kom til Oslo i januar 1987, og da var det altså ikke forbindelse mellom Jernb.t. og Nat.t.

Og så skriver du at den åpnet 7. mars! :-))

Husker at det gikk mot vår, men at det ikke var så veldig varmt ennå!

Tror også at jeg den gang letter anså 7. mars som "vårlig", etter å ha bodd mange år til fjells, enn det jeg ville ha gjort i dag etter mer enn 17 år i/rundt Oslo! *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...