Gå til innhold

Belastningsskade?

Gjest mhktkd

Anbefalte innlegg

Gjest mhktkd

Hei

Jeg er en mann i slutten av tyveåra sliter med smerter ved trening. Jeg trener relativt mye, og har nok også til tider trent mer enn kroppen har villet ta i mot. Jeg har i lengre tid slitt med "runners knee" som kommer ved lengre løpeturer for så å forsvinne ved hvile. Smertene kommer tilbake ved ny belastning (selv med uker hvile). Jeg har også vært noe plaget av beinhinnebetennelse og smerter i albuer ved lengre øvelser på triceps. Etter samtale med fysioterapaut fikk jeg tøyninsøvelser for å behandle "runners knee" men fikk da smerter i hoftene. Jeg er nå bekymret for at dette dreier seg om en revmatisk lidelse pga omfanget av skader. Smertene forekommer stort sett kun ved fysisk aktivitet. Når jeg ikke trener er jeg smertefri.Jeg er aldri stiv i ledd, har ingen stivhet om morgenen. Kan heller ikke se noen hevelser, og kjenner ikke noen varmefølelse. Jeg har heller ingen smerter i fingre eller tær. Er det sannsynlig at dette dreier seg om revmatisme? Er det normalt å få et så stort skadeproblem av overtrening? (Selv lang tid etter overtreningen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-mhktkd

Når du trener lite eller tar pauser, så merker du lite til ledd- og muskel-problemer. Det tyder vel således på at det neppe foreligger noen reumatisk sykdom.

Hvor mye trening vi tåler er svært så individuelt. Hvis man har et travelt liv ellers med mye forpliktelser, travelt arbeide og lite hvile, så tåler man enda mindre. Ensidig trening og høy intensitet virker på samme måten belastende.

Jeg foreslår at du ihvertfall i en periode varierer treningen mye, bruk fantasien !! Om sommeren turer i skog og mark, enten på sykkel eller på beina. Roing og kajakk er også bra. Fortsett med et variert styrkeprogram. Når vinteren kommer, kombiner løping og skigåing.

Men det er klart, er du i tvil om helsa di, ta en sjekk hos legen med blodprøver etc. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...