Gå til innhold

paracet og leverskader?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest har ikke fått noen skader

Jeg har spist mye paracet gjennom årene, og har ikke fått noen leverskader. Det har vært snakk om 1 eske i uken på det verste! Ja, jeg vet at det er mye, men har man vondt, så har man vondt. Og tar man det ofte, så må man ta større og større doser...

I løpet av 24 timer kan en ta max 8 tabletter fordelt på 4 doser, dvs. 2 tabletter hver 6. time. Ved behov kan en ta tabl. litt tettere, men det skal ikke gå mindre enn 4 timer mellom hver dose og totalforbruket må ikke overstige 8 tabletter per døgn.

Paracetamol brytes ned i leveren, dette betyr jo at langvarig bruk gjerne ikke er gunstig for leveren. Dersom en har så mye smerter at en stadig har behov for smertestillende, kan det være en fordel å veksle litt mellom f.eks. ibux og paracet. Ibux er "snill" mot leveren men kan ved overdreven bruk gi magesår. Naproxen er også en god smertestillende tablett.

Håper du ble litt klok av dette. Paracet er ikke den beste medisin mot alt. Og vi har alle forskjellig lever som tåler ulik mengde med ulike medisiner. Tør jeg spørre hva paracet'en tas mot /hvilke smerter?

Annonse

Gjest Bekymraa....!!

I løpet av 24 timer kan en ta max 8 tabletter fordelt på 4 doser, dvs. 2 tabletter hver 6. time. Ved behov kan en ta tabl. litt tettere, men det skal ikke gå mindre enn 4 timer mellom hver dose og totalforbruket må ikke overstige 8 tabletter per døgn.

Paracetamol brytes ned i leveren, dette betyr jo at langvarig bruk gjerne ikke er gunstig for leveren. Dersom en har så mye smerter at en stadig har behov for smertestillende, kan det være en fordel å veksle litt mellom f.eks. ibux og paracet. Ibux er "snill" mot leveren men kan ved overdreven bruk gi magesår. Naproxen er også en god smertestillende tablett.

Håper du ble litt klok av dette. Paracet er ikke den beste medisin mot alt. Og vi har alle forskjellig lever som tåler ulik mengde med ulike medisiner. Tør jeg spørre hva paracet'en tas mot /hvilke smerter?

Det gjelder dattra mi på 23, så jeg har vel ikke så mye med det.. Hun har alltid vært plaget av mye mens-smerter, men også vondt i nakke/hodet. Jeg synes forbruket er vel stort og det finnes jo andre behandlingsmåter!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...