Gå til innhold

Om å irritere seg over samboers rot

Anbefalte innlegg

Gjest tone-lone
Skrevet

Nok en dag, på soveromsgulvet er det nok en dynge av skitne sokker (som nok en gang er vrengt fordi det tar for lang tid å kun trekke dem av seg uten å vrenge), skitne underbukser og sure t-skjorter.

Skålen står på kjøkkenbordet etter cornflaksen, smulene etter påsmurt lunsj ligger som vanlig på kjøkkenbenken.

Nok en dag der flekker på gulvet ikke legges merke til.

Nok en dag med tannkremflekker på speilet og skjeggrester i vasken.

Nok en gang at jeg irriterer meg sånn bittelitte grann og nok en dag at jeg prøver å si til meg selv at slike ting ikke betyr noe.

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kakel

15

• damedame

11

• Lurveline

10

• Mr Kahn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Utfordringen blir å se om du holder ut lenger enn ham. Hvis du holder ut ...to uker? ;) så vil han kanskje se at det er litt rotete og udelikat i hjemmet og kanskje foreslå at det å vaskes. Da blir din utfordringen å ikke bli sint fordi han ikke har sagt det før nå, men å rolig foreslå at dere kan ta det sammen. Fortere enn svint kanskje :) Og kanskje si litt tydelig, men ikke moderlig, at "vi må visst begynne å vaske litt regelmessig" og så håpe at han oppfatter at du sier "vi" og ikke "jeg". Hvis du føler at det ikke er oppfattet, så si det rett ut :)

Hell og lykke.

Vennlig hilsen

Skrevet

Hvis alt annet er okay, hva betyr vel litt fislukt og rot? Count your blessings, woman.

=^)

Gjest papirtiger
Skrevet

Utfordringen blir å se om du holder ut lenger enn ham. Hvis du holder ut ...to uker? ;) så vil han kanskje se at det er litt rotete og udelikat i hjemmet og kanskje foreslå at det å vaskes. Da blir din utfordringen å ikke bli sint fordi han ikke har sagt det før nå, men å rolig foreslå at dere kan ta det sammen. Fortere enn svint kanskje :) Og kanskje si litt tydelig, men ikke moderlig, at "vi må visst begynne å vaske litt regelmessig" og så håpe at han oppfatter at du sier "vi" og ikke "jeg". Hvis du føler at det ikke er oppfattet, så si det rett ut :)

Hell og lykke.

Vennlig hilsen

Jeg er ikke så kjemperyddig av meg, og det er ikke samboeren min heller.

Vi har fast vaske og ryddedag i uka, det fungerer veldig bra. Men fortsatt er det jeg som må delegere oppgavene.

Gjest tone-lone
Skrevet

Hell og lykke.

Vennlig hilsen

"Vi" og "jeg", ja....Den har jeg allerede brukt opp....

Det var i hvertfall godt å få ut litt frustrasjon. Jeg kan bare ikke skjønne hvordan han ikke kan legge merke til at det blir skittent og rotete når han ikke rydder og vasker opp etter seg. Det ender alltid med at jeg tar rotet hans når jeg ikke orker å se på det etter en stund. Det er visst jeg som skal være katalysatoren til det meste. Jeg lurer på når jeg godtok den avtalen, og om det er mulig å få det skriftlig?

Annonse

Skrevet

"Vi" og "jeg", ja....Den har jeg allerede brukt opp....

Det var i hvertfall godt å få ut litt frustrasjon. Jeg kan bare ikke skjønne hvordan han ikke kan legge merke til at det blir skittent og rotete når han ikke rydder og vasker opp etter seg. Det ender alltid med at jeg tar rotet hans når jeg ikke orker å se på det etter en stund. Det er visst jeg som skal være katalysatoren til det meste. Jeg lurer på når jeg godtok den avtalen, og om det er mulig å få det skriftlig?

For å bli litt mer seriøs nå. Hvis fordelingen er lik ellers når det gjelder arbeid (at du faktisk hjelper til med f.eks å hogge ved, skifte hjul på bilen, måke snø ol), så ville jeg - om jeg var deg - enkelt og greit satt krav.

Du skaper selv mønsteret for dere, ved å gang på gang "stille overgi deg" til husarbeidet når du ser at det ikke blir gjort. Sett krav.

Gjest tone-lone
Skrevet

Tror nok det finnes mange av oss:o)

En trøst, men en ganske mager en sådan. Sukk og frustrasjoner!

Skrevet

En trøst, men en ganske mager en sådan. Sukk og frustrasjoner!

Har vært frustrert i snart 11 år jeg:o(

Gjest tone-lone
Skrevet

For å bli litt mer seriøs nå. Hvis fordelingen er lik ellers når det gjelder arbeid (at du faktisk hjelper til med f.eks å hogge ved, skifte hjul på bilen, måke snø ol), så ville jeg - om jeg var deg - enkelt og greit satt krav.

Du skaper selv mønsteret for dere, ved å gang på gang "stille overgi deg" til husarbeidet når du ser at det ikke blir gjort. Sett krav.

I do nothing of the kind!

Og det ganske enkelt fordi vi bor i leilighet, vaktmesteren tar all snømåking og vi fyrer ikke med ved. Hjulskiftingen måtte vi av ulike grunner la verkstedet ta.

Han lager middag da, det bytter vi på. Ellers er det magert.

Skrevet

I do nothing of the kind!

Og det ganske enkelt fordi vi bor i leilighet, vaktmesteren tar all snømåking og vi fyrer ikke med ved. Hjulskiftingen måtte vi av ulike grunner la verkstedet ta.

Han lager middag da, det bytter vi på. Ellers er det magert.

Åh...

Vel. Mitt tips er at du setter krav. Det er jo en voksen mann du bor med, er det ikke?

Skrevet

Men å rydde opp etter seg skulle vel være normalt?

Det er sånne eksempler tone-lone kommer med.

Skrevet

Åh...

Vel. Mitt tips er at du setter krav. Det er jo en voksen mann du bor med, er det ikke?

Har satt krav i snart 11 år jeg,det nytter absolutt ikke!

Andre forslag?

Annonse

Gjest tone-lone
Skrevet

Åh...

Det skulle en tro ja.

Jeg svartmaler nok en del her, men det er ikke til å stikke under en stol at jeg gjør mer enn min del av husarbeidet. Og han har fått beskjed i klartekst opptil flere ganger.

Skrevet

Har satt krav i snart 11 år jeg,det nytter absolutt ikke!

Andre forslag?

Kravene må praktiseres også.

Hjelper ikke å si at han også skal rydde når det ender med at du ("frivillig") gjør alt selv.

Må spørre: tør du ikke være "hard"? Ev. hvorfor ikke? Trenger ikke nødv. gi meg svar, men tenke over det for egen del.

Skrevet

Det skulle en tro ja.

Jeg svartmaler nok en del her, men det er ikke til å stikke under en stol at jeg gjør mer enn min del av husarbeidet. Og han har fått beskjed i klartekst opptil flere ganger.

les svaret mitt til Lurveline under her

Gjest lista
Skrevet

Hvis du bor med en voksen mann er det bare å be ham rydde etter seg. Du må sette hardt mot hardt om det ikke hjelper å spørre. og ALDRI gjøre det for ham, om han ikke gjør det selv. Da lærer han at han trenger ikke gjøre det for venter han - gjør du det...

Skrevet

Kravene må praktiseres også.

Hjelper ikke å si at han også skal rydde når det ender med at du ("frivillig") gjør alt selv.

Må spørre: tør du ikke være "hard"? Ev. hvorfor ikke? Trenger ikke nødv. gi meg svar, men tenke over det for egen del.

Jeg er hard så det holder,er ikke redd for det nei.

Er vel mer redd for at jeg er for hard og at jeg blir pælmet ut.

Gjest tone-lone
Skrevet

Hvis alt annet er okay, hva betyr vel litt fislukt og rot? Count your blessings, woman.

=^)

Går ut i fra at du er mann.

Bor du sammen med noen? Og hvor mye gjør du? Greit å kunne sammenligne.

Vasker du bort tannkremflekker på speilet, skjeggrester i vasken, sure sokker, rer opp senga di, sørger for at det er brød til nestemann i skapet, vasker klær, tømmer søpla, vasker gulvet?

Frivillig?

Skrevet

Hvis du bor med en voksen mann er det bare å be ham rydde etter seg. Du må sette hardt mot hardt om det ikke hjelper å spørre. og ALDRI gjøre det for ham, om han ikke gjør det selv. Da lærer han at han trenger ikke gjøre det for venter han - gjør du det...

Lærer? Om han får beskjed om å rydde etter seg og han ikke gjør det,for at han vet at du gjør det,så vil jeg kalle det for ren skjær egoisme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...