Gå til innhold

Fraflytting: Gjør det egentlig noe?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

28

• siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

26

• laguna1365380434

10

• shandy

3

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Jeg mente å svare til den idioten som kaller seg papirtiger, ikke deg. Hvem i all verden ville ikke føles det som mishandling å bli tvangsflyttet til Finmark?? ;)

Nei, det virker for grovt!;-)

Jeg skjønner heller ikke den holdningen med at innvandrere liksom skal "takke ekstra pent", og jeg skjønner ikke hvorfor man eventuellt skulle trenge så mange av dem i Finnmark.

Det minner litt om den holdningen enkelte på arbeidskontoret har.. "Nei _ har du ikke anledning til å reise til Volda og lese vannmåleren, nei da FORTJENER du å ikke ha trygd og mat! Og vi driter i om du er utdannet førskolelærer og har mann og barn i Oslo. Reis nå og husk og neie pent, liksom.." Jævlig lite løsningsorientert og konstruktivt.

Jeg har liten tro på å la folk stå med lua i hånda, innvandrere og andre.

Annonse

Gjest birgitta

Det er vel ofte de små stedene som utgjør primærnæringen her i landet.

Ikke mye fiske og jordbruk i de 4 største byene.

Hva skjer når "alle" skal inn til byene og sitte på kontor?

Også mister vi mye av det kulturelle norske mangfoldet hvis tettstedene forsvinner. F.eks går dialekter tapt. (ingen "krise" det, men fryktelig synd. Syns jeg.)

Arbeidsplasser forsvinner.. Alt sentraliseres.

Men om det "gjør noe".. tja, spørs hvem du spør det. Jeg synes det er trist. Men jeg skal ikke si så mye, for jeg har selv flyttet fra et småsted til en storby, og fått avslepen dialekt....

Det er vel ofte de små stedene som utgjør primærnæringen her i landet.

Ikke mye fiske og jordbruk i de 4 største byene.

Hva skjer når "alle" skal inn til byene og sitte på kontor?

Også mister vi mye av det kulturelle norske mangfoldet hvis tettstedene forsvinner. F.eks går dialekter tapt. (ingen "krise" det, men fryktelig synd. Syns jeg.)

Arbeidsplasser forsvinner.. Alt sentraliseres.

Men om det "gjør noe".. tja, spørs hvem du spør det. Jeg synes det er trist. Men jeg skal ikke si så mye, for jeg har selv flyttet fra et småsted til en storby, og fått avslepen dialekt....

"mangfold" er vel heller noe som preger byene, og ikke bygdene?

Og byene er da like norske som bygdene...?

====

Det vil alltid være forandringer - slik har det alltid vært i samfunnet. Man kan selvsagt synes at det er trist, men det hjelper neppe mot noe.

Med vennlig hilsen

Hadde asylsøkere akseptert å bo på småsteder, så hadde vi løst ørten problemer.

*ler*

Det er ikke så lenge siden Båtsfjord sto klar med jobb og bolig til 10-14 asylsøkere. Norske myndigheter mente det ikke gikk an å sende dem så langt mot nord, så de fikk tommelen ned. Ekte sørsk tankegang. Mishandling.

På den annen side har alle i Nord Troms og Finnmark et eget mishandlignstillegg (kalles riktiknok ikke akkurat det), så det er nok noe i det.

Gjest birgitta

"mangfold" er vel heller noe som preger byene, og ikke bygdene?

Og byene er da like norske som bygdene...?

====

Det vil alltid være forandringer - slik har det alltid vært i samfunnet. Man kan selvsagt synes at det er trist, men det hjelper neppe mot noe.

Med vennlig hilsen

"Man kan selvsagt synes at det er trist, men det hjelper neppe mot noe."

Jeg har ikke sagt at dette er noe vi skal motarbeide. Verden er i endring hele tiden, og vi tilpasser oss konstant, noe går tapt og nye elementer kommer til.. På godt og vondt.

Hva synes du egentlig selv? Hva er meningen med innlegget ditt, annet enn å kommentere andres meninger? :-)

"Man kan selvsagt synes at det er trist, men det hjelper neppe mot noe."

Jeg har ikke sagt at dette er noe vi skal motarbeide. Verden er i endring hele tiden, og vi tilpasser oss konstant, noe går tapt og nye elementer kommer til.. På godt og vondt.

Hva synes du egentlig selv? Hva er meningen med innlegget ditt, annet enn å kommentere andres meninger? :-)

Hei,

Det er klart at det er "trist" når folk flytter fra et sted hvor familien kanskje har bodd i generasjoner.

Samtidig er det spennende og gledelig å komme til et nytt sted, med nye mennesker og nye impulser.

===

Poenget mitt er at i den grad samfunnet skal subsidiere, så skal det være befolkningen som skal få pengene, og ikke "geografi". Så kan folk selv velge om de vil bruke pengene til å subsidiere å bo "i ødemarken", eller om de vil bruke pengene til å etablere seg på nytt et annet sted, hvor det finnes jobb, kino, sykehus, osv.

Med vennlig hilsen

Annonse

Det er ikke så lenge siden Båtsfjord sto klar med jobb og bolig til 10-14 asylsøkere. Norske myndigheter mente det ikke gikk an å sende dem så langt mot nord, så de fikk tommelen ned. Ekte sørsk tankegang. Mishandling.

På den annen side har alle i Nord Troms og Finnmark et eget mishandlignstillegg (kalles riktiknok ikke akkurat det), så det er nok noe i det.

Det er formodentlig en grunn til at folk velger å forlate Finnmark?

Eller mener du at de er utilregnelilge?

Gjest birgitta

Hei,

Det er klart at det er "trist" når folk flytter fra et sted hvor familien kanskje har bodd i generasjoner.

Samtidig er det spennende og gledelig å komme til et nytt sted, med nye mennesker og nye impulser.

===

Poenget mitt er at i den grad samfunnet skal subsidiere, så skal det være befolkningen som skal få pengene, og ikke "geografi". Så kan folk selv velge om de vil bruke pengene til å subsidiere å bo "i ødemarken", eller om de vil bruke pengene til å etablere seg på nytt et annet sted, hvor det finnes jobb, kino, sykehus, osv.

Med vennlig hilsen

"Så kan folk selv velge om de vil bruke pengene til å subsidiere å bo "i ødemarken", eller om de vil bruke pengene til å etablere seg på nytt et annet sted, hvor det finnes jobb, kino, sykehus, osv."

Eh.. he-he, det er forskjell på tettsteder og ødemark. Mange tettsteder har til og med svømmehall og bensinstasjon! ;-)

Gjest solen skinner i dag

Jeg har vel lyst til å være pretensiøs da??

OK :-)

Nicket gir meg bare assosiasjoner til en humørløs og arrogant person, men det er jo mitt problem, egentlig.

Med mindre du mener at alle jenter kan være "infeminine" iblant da, og at det er helt greit.. :-)

"Så kan folk selv velge om de vil bruke pengene til å subsidiere å bo "i ødemarken", eller om de vil bruke pengene til å etablere seg på nytt et annet sted, hvor det finnes jobb, kino, sykehus, osv."

Eh.. he-he, det er forskjell på tettsteder og ødemark. Mange tettsteder har til og med svømmehall og bensinstasjon! ;-)

Jo, men prinsippet er jo det samme. Vi kan jo ikke ha et sykehus hvert eneste sted folk finner på å bo.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...