Gå til innhold

Puseline

puseline1365380647

Anbefalte innlegg

puseline1365380647

Hei.

Har prøvd å spørre før. Hvis jeg sier: gutt 16 år mulig diagnose "Piriformisk syndrom", hva vil en lege svare da+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

Han vil svare: Hmmmm, vent litt... *sjekker noen bøker* hmmm, hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Puseline.

Det såkalte piriforme-syndromet er en sjelden foreteelse. Vi sier at det stort sett er en eksklusjonsdiagnose, dvs. når vi ikke finner andre grunner til smerter i sætet (baken) og på baksiden av låret, så "kan det være" et piriforme-syndrom. Dette syndromet med disse smerte-symptomene skyldes en skade av den lille piriformemuskelen som ligger mellom de store sæte-musklene. Denne skaden med hevelse av muskelen fører til trykk og irritasjon av ischias- nerven.

Utredning av slike plager er i høyeste grad en spesialistjobb, og som du forstår, "piriforme syndromet" er nok noe av det siste vi lander på. Skade av mellomhvirvelskivene med prolaps er en påfallene hyppig årsak til liknende plager, selv i ungdomsårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puseline1365380647

-Puseline.

Det såkalte piriforme-syndromet er en sjelden foreteelse. Vi sier at det stort sett er en eksklusjonsdiagnose, dvs. når vi ikke finner andre grunner til smerter i sætet (baken) og på baksiden av låret, så "kan det være" et piriforme-syndrom. Dette syndromet med disse smerte-symptomene skyldes en skade av den lille piriformemuskelen som ligger mellom de store sæte-musklene. Denne skaden med hevelse av muskelen fører til trykk og irritasjon av ischias- nerven.

Utredning av slike plager er i høyeste grad en spesialistjobb, og som du forstår, "piriforme syndromet" er nok noe av det siste vi lander på. Skade av mellomhvirvelskivene med prolaps er en påfallene hyppig årsak til liknende plager, selv i ungdomsårene.

Dr. Endsjø.

Ok, men smertene hos min sønn begynte midt på låret da han var ca 7 år, har vært på røntgen, ct, scanning. Smertene i baken fikk han for et par tre år siden, veldig smerter spesielt på høyre side, tror alt har en sammenheng. Er også plaget med nakkestivhet. Vi har nå kranglet for å få en skikkelig utredning siden han var liten, begynner å bli meget frusrtert. Han har vært hos og skal tilbake til nevrologen snart, men hva hjelper det når vi egentlig ikke får noe svar. Har en lang liste som jeg kunne ramset opp her med hvordan alt har forløpt ang smertene hans. Men tror du det er sannsynlig at det er piriformisksyndrom ut fra det liie jeg forteller, vet det er vanskelig. Hvis det er mulig tar jeg gjerne mot svar på epost,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...