Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 29 år som i 8 år har vært plaget av smerter i kroppen og mage. Legen har satt fibromyalgi som en diagnose, men har gått mye til behandling hos fysioterapeuter, naprapater o.l. som nå mener at jeg skal se på om dette har noe med matallergi og gjøre. Jeg gir et eks på hvordan symtomene er: Her om dagen spiste jeg litt spekemat, eggerøre, potetsalat og waldorfsalat med loff til. Jeg drakk 2 0,35 flasker som var blandet vodka og lime e.l. Disse holder 4 % alkoholinnhold. Ca en time etter dette ble jeg dårlig og fikk vondt i kroppen. Jeg skjalv i kroppen, fikk vondt i brystet, ble varm i ansiktet og følte det som om jeg hadde fått influensa. Kroppen verket veldig!! Dagen etter kastet jeg opp 2 ganger og jeg hadde vondt i magen, rett under brystbenet som senere strålte nedover i sidene av magen. Nå

3 dager senere er jeg fortsatt slapp og i dårlig form. Har vært på behandling hos naprapat i dag som sier at jeg er myk og fin i musklaturen og at det ikke nå er spenninger som gjør at jeg har så vondt. Jeg har vært sykemeldt i 1 år nå, klarer ikke å jobbe pga dette, har 2 små barn og vil så gjerne fungere normalt. Tror dere at det kan være matintolleranse jeg har? Er veldig takknemmelig for svar.

Med vennlig hilsen Bente 30

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148525-smerter-i-kroppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære Bente 30

Jeg tror nok ikke smertene i kroppen har sammenheng med overfølsomhet mot mat. Matoverfølsomhet har dessverre blitt en diagnose mange behandlere griper til når de ikke riktig vet hva som er årsakene til plager, men i de aller fleste tilfeller er det ikke overfølsomhet som er problemet. Når det er sagt så mener jeg absolutt at maten har betydning for god helse, men i den forstand at man må spise variert sunnkost, ikke for mye søtsaker og tomme kalorier, minimalt med raffinert sukker og måtehold med alkohol.

Den reaksjonen du hadde forleden etter et måltid kan ha vært en histaminfrigjøringsreaksjon. Det betyr at sammensetningen av det måltidet var slik at et stoff som heter histamin ble frigjort i kroppen din i litt for store mengder. Dette er i og for seg normalt, men kan ved for store mengder histamin gi plagsomme symptomer som de du nevner. En annen mulighet er selvfølgelig at noe av maten kan ha vært bedervet og gitt matforgiftningssymptomer. Det du beskriver er akkurat symptomer som kan komme ved en matforgiftning.

Mitt råd til deg er at du fortsetter å spise normalt og variert og tenker litt på hva jeg har nevnt om sukker, brus og søtsaker. Unngå røyking og vær måteholden med alkohol. Å trikse og mikse med kosten vil sannsynligvis bare gjøre vondt værre og kan i værste fall føre til feilernæring.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148525-smerter-i-kroppen/#findComment-950449
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...