Gå til innhold

Hva er det med mammaen min

Anbefalte innlegg

Gjest vetikkehvajegskalgjøre

Den ene dagen kan hun være så superblid og sprudlende og nesten overhyggelig, neste dag kan hun være iskald, sint og hånlig, kommanderer og kritiserer og finner alltid noe feil, selv om jeg knekker sammen og gråter og trygler henne om å slutte. Da sier hun bare: "Hvis det er så fælt, så får du bare flytte da, vet du!" Hun er alltid veldig snill mot stefaren og stesøskenene mine.

Grunnen til at jeg bor hjemme enda er at jeg er plaget med angst og depresjoner og har post traumatisk stress disorder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148576-hva-er-det-med-mammaen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vetikkehvajegskalgjøre

ustabil pf?

Jeg vet ikke, men hun har vært sånn så lenge jeg kan huske. De siste årene har jeg bare trukket meg unna eller flyktet inn i forhold til gutter som har behandlet meg dårlig. Nå er det galt at jeg trekker meg tilbake også. Jeg føler meg så svak og utrygg.

Hva med å flytte?

Det er ikke alltid det å bli boende hjemme som hjelper. Av og til kan det gjøre vondt verre.

Hvis du bruker litt tid og får noen gode råd underveis kan du sikkert klare å finne en løsning som fungerer både praktisk, økonomisk og psykisk.

mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Mammaen din har nok en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline).

Barnevernet kan gi økonomisk støtte til egen bolig til ungdom som har slike skadelige foreldre. Slik støtte kan gis til en er 20 år. Ta kontakt med fastlege, helsesøster eller sosialkontor for hjelp.

Gjest tomineline

Jeg vet ikke, men hun har vært sånn så lenge jeg kan huske. De siste årene har jeg bare trukket meg unna eller flyktet inn i forhold til gutter som har behandlet meg dårlig. Nå er det galt at jeg trekker meg tilbake også. Jeg føler meg så svak og utrygg.

Du bør flytte.tror du selv at depresjonen blir verre av det ? Å bo hjemme hos moren din høres ikke bra ut for deg.

Annonse

Gjest sorimori

Mammaen din har nok en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline).

Barnevernet kan gi økonomisk støtte til egen bolig til ungdom som har slike skadelige foreldre. Slik støtte kan gis til en er 20 år. Ta kontakt med fastlege, helsesøster eller sosialkontor for hjelp.

Jeg ønsker ikke å betvile din kompetanse, jeg bare lurer på om du kan ha nok informasjon om "mammaen" at du kan gi henne "diagnosen" borderline?

For det er vel mange kriterier som må oppfylles før en kan gå ut fra en slik diagnose..?

Jeg har tidligere lest en del om borderline, og er derfor nysgjerrig på om du har noen kommentarer til dette.

Gjest vanskelige områder

Jeg ønsker ikke å betvile din kompetanse, jeg bare lurer på om du kan ha nok informasjon om "mammaen" at du kan gi henne "diagnosen" borderline?

For det er vel mange kriterier som må oppfylles før en kan gå ut fra en slik diagnose..?

Jeg har tidligere lest en del om borderline, og er derfor nysgjerrig på om du har noen kommentarer til dette.

Må si jeg reagerer litt som deg,sorimori.Det kan være så mange kompliserte forhold som handler om alt fra usunne familieroller,overgangsalder og veldig mye annet.Å si at det sannsynligvis er en persomlighetsforstyrrelse på et så tynt grunnlag,er jeg ikke helt komfortabel med.

Og det er godt mulig at hun absolutt har best av å komme seg vekk,men hva med å gå og tenke at moren har denne diagnosen hvis ikke det er tilfelle.Er det fruktbart?

Gjest sorimori

Må si jeg reagerer litt som deg,sorimori.Det kan være så mange kompliserte forhold som handler om alt fra usunne familieroller,overgangsalder og veldig mye annet.Å si at det sannsynligvis er en persomlighetsforstyrrelse på et så tynt grunnlag,er jeg ikke helt komfortabel med.

Og det er godt mulig at hun absolutt har best av å komme seg vekk,men hva med å gå og tenke at moren har denne diagnosen hvis ikke det er tilfelle.Er det fruktbart?

Som sagt, så ble jeg litt forundret over at dette kom fra en fagperson. Mulig han kan forsvare det faglig, men har veldig lyst til å høre hvordan.

Jeg er helt enig med deg at det kan være svært komplekse grunner til at vetikkehvajegskalgjøre opplever forholdene hjemme slik hun gjør.

Du bør flytte.tror du selv at depresjonen blir verre av det ? Å bo hjemme hos moren din høres ikke bra ut for deg.

Det er vel ikke så farlig å anslå diagnoser her hvor alle er anonyme, ved en utredning i den" virkelige verden" ville hun kanskje kunne fått en slik betegnelse på seg som en tilstand -ikke en diagnose.Uansett , det høres veldig borderline ut. Kom deg ut av det hjemmet som skulle ha hjelpet deg og bli sterk -og istedet bare gjør deg enda mer jeg - svak.Noen andre får hjelpe moren din - du skal hjelpe deg selv.

Klem fra meg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...