Gå til innhold

jogging og vekttap!

monalisa

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente som absolutt ikke ser på meg selv som overvektig. likevel syns jeg at jeg har litt for mye mage akkurat nå. er 175 og veier ca 74 kg. skulle gjerne ønske jeg veide ca 10 kg mindre. har bevegd meg lite de siste tre åra, med litt små trening i rykk og napp. nå har jeg imidlertid prøvd å begynne å jogge/gå en 4-5 ganger i uka. hvor fort og effektivt vil jeg merke resultater?? spiser ellers normalt og ikke mye godteri, men litt engang i blandt!

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først vil jeg si at du ikke høres ut som om du veier for mye.

Du tar fortere av å gå fort enn å jogge har jeg hørt.Da bør du gå ca. 3 ganger i uken i 45 min.

Spis 5 små måltid for dagen, da øker du forbrenningen. Frukt eller grønnsaker til måltidene, ikke utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at du ikke høres ut som om du veier for mye.

Du tar fortere av å gå fort enn å jogge har jeg hørt.Da bør du gå ca. 3 ganger i uken i 45 min.

Spis 5 små måltid for dagen, da øker du forbrenningen. Frukt eller grønnsaker til måltidene, ikke utenom.

Du mister prosentvis mer fett ved gåing. Men ved jogging mister du totalt mer fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pippi strømpe

Du mister prosentvis mer fett ved gåing. Men ved jogging mister du totalt mer fett...

litt nysjærrig, totalt mer fett ved jogging? hva mener du med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt nysjærrig, totalt mer fett ved jogging? hva mener du med det?

Hvis du hadde gått rolig en kort periode..si en halvtime, hadde du kanskje mistet 40 % fett (sikkert mindre) av forbrukte kalorier. Men hadde du jogget intensivt en halvtime ville du forbrent mye mere kalorier, selv om fettprosenten var lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ved jogging forbrenner man fortere muskler i tillegg til fett - og det er ikke en ønsket effekt hvis man vil ha varig vektreduksjon. Fettforbrenningen er avhengig av muskler.

"......................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ved jogging forbrenner man fortere muskler i tillegg til fett - og det er ikke en ønsket effekt hvis man vil ha varig vektreduksjon. Fettforbrenningen er avhengig av muskler.

Det spørs hvordan du spiser...

Skal du feks jogge på tom mage inntar du proteiner. Dette vil forhindre at kroppen tærer på muskler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pippi strømpe

Hvis du hadde gått rolig en kort periode..si en halvtime, hadde du kanskje mistet 40 % fett (sikkert mindre) av forbrukte kalorier. Men hadde du jogget intensivt en halvtime ville du forbrent mye mere kalorier, selv om fettprosenten var lavere.

okey, takk :) hva anbefaler du om man skal slanke seg da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvordan du spiser...

Skal du feks jogge på tom mage inntar du proteiner. Dette vil forhindre at kroppen tærer på muskler

Jogge sla du ikke gjøre på tom mage, spør du meg. Og inntar du priteiner, som du sier, så er jo ikke magen tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogge sla du ikke gjøre på tom mage, spør du meg. Og inntar du priteiner, som du sier, så er jo ikke magen tom.

Jogge på tom mage, feks før frokost gir knallbra effekt hos mange. Så jeg tror ikke vi spør deg, da...

Ang proteiner, så vil ikke disse bli brukt på samme måte som hvis man inntar karbohydrater. For karbohydrater vil bli en prioritert energikilde. Proteiner blir ikke det, men kommer kroppen i katabol tilstand så vil kroppen i stedet for å bryte ned muskelvev(som består av protein) heller ta av de proteinene du inntok før trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogge på tom mage, feks før frokost gir knallbra effekt hos mange. Så jeg tror ikke vi spør deg, da...

Ang proteiner, så vil ikke disse bli brukt på samme måte som hvis man inntar karbohydrater. For karbohydrater vil bli en prioritert energikilde. Proteiner blir ikke det, men kommer kroppen i katabol tilstand så vil kroppen i stedet for å bryte ned muskelvev(som består av protein) heller ta av de proteinene du inntok før trening.

Vel - etter hva ekpertene anbefaler, så skal man være forsiktig med å jogge på tom mage. Dette er fordi man mye raskere forbrenner muskler enn når man går. Jeg utelukker selfølgelig ikke at man kan gjøre det, men det skal i såfall være en kort tur. Normal gange derimot, kan man gjøre i opp til 90 min før frokost, før man begynner å forbrenne muskler.

"............................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - etter hva ekpertene anbefaler, så skal man være forsiktig med å jogge på tom mage. Dette er fordi man mye raskere forbrenner muskler enn når man går. Jeg utelukker selfølgelig ikke at man kan gjøre det, men det skal i såfall være en kort tur. Normal gange derimot, kan man gjøre i opp til 90 min før frokost, før man begynner å forbrenne muskler.

Og derfor ga jeg deg forklaring på hvorfor proteininntak før joggingen er så fint....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor ga jeg deg forklaring på hvorfor proteininntak før joggingen er så fint....

Og jeg forklarte (sånn ca.) hvorfor det er bedre å spasere hvis man er ute etter vekttap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg forklarte (sånn ca.) hvorfor det er bedre å spasere hvis man er ute etter vekttap.

Jezez... Du vil ha større vekttap ved høyere puls, og for å forhindre muskelsvinn inntar man proteiner.

Hva er det du ikke skjønner her?

Kroppsbyggere verden over vet dette, og er det noen som er redd for muskelsvinn men fortsatt strever etter høyest mulig forbrenning, så er det de. Og ettersom det ikke finnes folk med så mye muskler og så lite fett som det de har, så er det vel noe i det de gjør???

Og mange av de "vanlige" gjør også dette...

Tro ikke alt du leser i diverse helseblad. Det kommer fra journalister med ofte svært dårlige kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest store lår

Det er forståelig sånn teoretisk, men funker ikke på samme måte hos alle i praksis.

Selv trente jeg over en lengre periode..ca halvt år hver morgen før frokost en time på ergometersykkel.

Trente intensivt dvs ca 85% av makspuls i gjennomsnitt. Spiste ingenting før trening bortsett fra kaffe og vann. Inntok frokost en time etter trening. Gikk på lavkaloridiett i samme slengen (1200 cal pr dag/dame)

Jeg "bygget" muskler som bare f***. Ble steinhard i lårene og større. Mulig at jeg har anlegg for å få muskler..ikke vet jeg. Men teori og praksis er ikke alltid det samme nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...