troublemaker Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Jeg er en jente på 21 år, og er laserbehandlet for kjønnsvorter for 3 år siden, og ikke vært plaget av det siden.Nå har jeg hatt ubeskyttet sex med en person, og lurte på hvor sannsynlig det er at han er smittet, evt. vil han få vorter han og. Skal jeg si det til han? Hvordan smitter dette? Når bør kondomen på i så fall? Før undertøyet går av?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minimuff Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Vanskelig å si. Jeg har vært sammen med tre (!) sjarmører som har hatt kjønnsvorter (utbrudd) uten at jeg har blitt smittet/fått utbrudd. Dette har vært i en periode over, skal vi se, regne, regne, 19 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Kjønnsvorter skyldes, eller i alle fall en viktig medvirkende årsak, et virus som heter papillomavirus. Viruset forårsaker en kronisk infeksjon, og det forblir i organismken selv om de kliniske symptomer er blitt borte. Med andre ord det er teoretisk mulig at du smitter en partner ved ubeskyttet sexd. men (og det er et sterkt men!) sjansene er meget små. Det er svært mange som går rund med dette virus, som av og til kan være aktiv, men stort sett ikke, og da smitter det heller ikke. Det at du har hatt kjønnsvorter en gang gir ikke grunnlag til bekymring. Du er ikke mer smittefarlig enn svært mange av dine medsøstre (eller menn for den saks skyld) som ikke hadde kjønnsvorter og ikke vet om de har vært infisert. Hvis du bruker kondom bør den på før direkte kontakt med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Kjønnsvorter skyldes, eller i alle fall en viktig medvirkende årsak, et virus som heter papillomavirus. Viruset forårsaker en kronisk infeksjon, og det forblir i organismken selv om de kliniske symptomer er blitt borte. Med andre ord det er teoretisk mulig at du smitter en partner ved ubeskyttet sexd. men (og det er et sterkt men!) sjansene er meget små. Det er svært mange som går rund med dette virus, som av og til kan være aktiv, men stort sett ikke, og da smitter det heller ikke. Det at du har hatt kjønnsvorter en gang gir ikke grunnlag til bekymring. Du er ikke mer smittefarlig enn svært mange av dine medsøstre (eller menn for den saks skyld) som ikke hadde kjønnsvorter og ikke vet om de har vært infisert. Hvis du bruker kondom bør den på før direkte kontakt med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommlind Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Vanskelig å si. Jeg har vært sammen med tre (!) sjarmører som har hatt kjønnsvorter (utbrudd) uten at jeg har blitt smittet/fått utbrudd. Dette har vært i en periode over, skal vi se, regne, regne, 19 år. Selv om ikke du har hatt utbrudd, så kan det for all del hende at du er bærer av et virus som kan gi deg kjønnsvorter. Noen får aldri utbrudd, eller det kan gå mange år før man får et. Du burde kanskje sjekke det hos legen, noen av virusene kan faktisk gi kreft. Det er ikke alltid bare en kjønnssykdom man kan "kvitte" seg med. BRUK KONDOM!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minimuff Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Selv om ikke du har hatt utbrudd, så kan det for all del hende at du er bærer av et virus som kan gi deg kjønnsvorter. Noen får aldri utbrudd, eller det kan gå mange år før man får et. Du burde kanskje sjekke det hos legen, noen av virusene kan faktisk gi kreft. Det er ikke alltid bare en kjønnssykdom man kan "kvitte" seg med. BRUK KONDOM!!!!! Ja, jeg vet jeg kan være smittet. Disse tre var alle lange forhold (3,9 og 1 år), og da bruker jeg ikke kondom. Jeg har hatt undersøkelser, og legene har ikke funnet noe. Det er ikke vanlig å teste for antistoffer mot vorteviruset, som er eneste måten å finne ut om jeg er smittet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.