Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp..:-)

Men problemet er jo bare det at om du er fattig og/eller narkoman har du gjerne hendene fulle med å overleve og lite av både overskudd og tid.

Folk som har tid og overskudd til å tale mye av sin sak er ikke de med de verste sakene.

Folk som oss, som har sofa, gulostsmørbrød, tv og i det hele tatt alt vi trenger og mer til, burde derimot engasjere oss litt mer på vegne av andre, og innimellom huske at alle ikke har disse tingene, selv ikke i gamle Norge. Kanskje har de minst av alt ressuser og overskudd til å måtte forsvare&forklare seg.

:-)

Enig i det du skriver, men les artikkelen en gang til - noe av poenget er jo nettopp at disse "ressurssvake" kanskje ikke er så ressurssvake som man kanskje skulle tro. Selvsagt bør/skal vi hjelpe, men det er bra hvis "de" er med, og helst styrer det. Både for dem og for resultatet.

laguna1365380434
Skrevet

Enig i det du skriver, men les artikkelen en gang til - noe av poenget er jo nettopp at disse "ressurssvake" kanskje ikke er så ressurssvake som man kanskje skulle tro. Selvsagt bør/skal vi hjelpe, men det er bra hvis "de" er med, og helst styrer det. Både for dem og for resultatet.

Jepp, jeg synes det er en flott ide! Men jeg tror absolutt at en trenger masse drahjelp om en er aller lengst nede..Det må heller ikke glemmes.

Skrevet

Man fratar ikke mennesker deres rettigheter for å forhindre andre i å bli som dem.

Det er jeg i prinsippet enig med deg i.

Men det er intet problem å gjøre plata til et lite "egnet" sted for narkomane å være, uten å frata dem noen rettigheter.

Det er bare å intensivere kontrollen med oppbevaring/salg av narkotiske stoffer på plata - så er det intet blivende sted for narkomane.

For egen del mener jeg man nettopp burde gjøre noe slikt, samtidig som man oppretter et tilbud til de narkomane der de kan være og samtidig motta de brukerdoser de har behov for - gratis, under kontroll og registrering.

ps: hva synes du forresten om den nye røykeloven? Nekter man (og etterfølger med streng kontroll) de narkomane å ruse seg på ulovelige stoffer på plata, så er det vel i prinsippet noe av det samme man har gjort overfor røykerne.....

Skrevet

Hvilken rett har kriminelle til å forsøple sentrale deler av hovedstaden?

Skrevet

Hvilken rett har kriminelle til å forsøple sentrale deler av hovedstaden?

Like stor rett som du har, inntil de blir stilt for retten og dømt etter straffeloven.

Så lenge de ikke er i fengsel, og/eller har sonet, så har de åpenbart rett til å være hvor de vil.

Skrevet

Like stor rett som du har, inntil de blir stilt for retten og dømt etter straffeloven.

Så lenge de ikke er i fengsel, og/eller har sonet, så har de åpenbart rett til å være hvor de vil.

Det er jo nettopp med den hjemmelen som politiet nå sprer miljøet på plata - ved at de ikke lenger får lov til å begå kriminelle handlinger der uten at det får rettslige konsekvenser for dem....

Vanskligere er det ikke.

Skrevet

Jeg er tvisynt her.

På den ene siden har enhver fri borger rett til å bevege seg fritt i samfunnet. Også narkomane har krav på verd, respekt og rettigheter som frie borgere. Narkomane er samfunnets lavkaste, og både enkeltpersoner, grupper og storsamfunnet bør jobbe med å gi narkomane sitt hardt tiltrengte menneskeverd og alminnelige rettigheter.

På den annen side er det hevet over enhver tvil at kretsen på Plata fungerer som åpningsseremoni for svært unge menneskers mer eller mindre triste karriere som narkomane og antakelig prostitusjon og kriminalitet. Det står heller ikke for meg som noen god løsning for noen at garvede narkomane og deres ve og (u)vel står på sjokkerende utstilling i en enklave midt i hovedstaden.

Her må 'man' altså veie disse to tingene mot hverandre.

Å jage de narkomane fra sted til sted er selvsagt bare ren trakassering og for ren overfladisk kakepynt å regne.

Men dersom det offentlige kan gi disse menneskene adekvate tilbud (medisinsk, sprøyterom, metadon, psykiatrisk, økonomisk, sosialt m.m.), er jeg ikke i tvil om at det er en vinn-vinnsituasjon å ta tak i Plata.

Dessverre tror jeg ikke akkurat _det_ er målet.

Skrevet

Jeg er tvisynt her.

På den ene siden har enhver fri borger rett til å bevege seg fritt i samfunnet. Også narkomane har krav på verd, respekt og rettigheter som frie borgere. Narkomane er samfunnets lavkaste, og både enkeltpersoner, grupper og storsamfunnet bør jobbe med å gi narkomane sitt hardt tiltrengte menneskeverd og alminnelige rettigheter.

På den annen side er det hevet over enhver tvil at kretsen på Plata fungerer som åpningsseremoni for svært unge menneskers mer eller mindre triste karriere som narkomane og antakelig prostitusjon og kriminalitet. Det står heller ikke for meg som noen god løsning for noen at garvede narkomane og deres ve og (u)vel står på sjokkerende utstilling i en enklave midt i hovedstaden.

Her må 'man' altså veie disse to tingene mot hverandre.

Å jage de narkomane fra sted til sted er selvsagt bare ren trakassering og for ren overfladisk kakepynt å regne.

Men dersom det offentlige kan gi disse menneskene adekvate tilbud (medisinsk, sprøyterom, metadon, psykiatrisk, økonomisk, sosialt m.m.), er jeg ikke i tvil om at det er en vinn-vinnsituasjon å ta tak i Plata.

Dessverre tror jeg ikke akkurat _det_ er målet.

Hei favn,

Vi er enige. For hvis kommunen hadde kommet med et *bedre* tilbud enn Plata, så behøvde man jo ikke jage de narkomane dit - da ville de formodentlig dratt frivillig.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...