Gå til innhold

Min tomt = nasjonalpark!

Anbefalte innlegg

Gjest Nasjonalparkeier
Skrevet

Vil bare lufte hva andre synes om mine naboer, som vandrer ubesværet gjennom min tomt flere ganger per dag, fordi det er en kjekk snarvei til skole og venner... Riktignok er det "bare" barna og ungdommene i huset og deres mange venner som gjør det - men likevel?

Investerte i denne eneboligen for to år siden, nettopp for å ha litt mer luft rundt meg. Tomten er mindre enn 400 kvadrat. Det er vanskelig å få satt opp gjerde her, men ikke umulig.

Jeg har aldri snakket med disse naboene, de har aldri kommet bort og hilst. Vanlig folkeskikk er vel å ønske folk velkommen når de flytter inn i nabohuset? I hvertfall der jeg kommer fra...

Jeg har gjort det meget tydelig at jeg ikke ønsker denne trafikken gjennom min eiendom - blokkert med søpledunkler eller andre ting. Men de kommer seg over/rundt. Virker som om de koser seg litt med min irritasjon.

Er ikke dette utrolig frekt - eller er jeg helt på jordet?

Gjest vaniljesukker
Skrevet

Nei, helt ærlig - jeg synes det er helt på sin plass. Men jeg er klar over at det finnes kulturelle forskjeller her. Mitt inntrykk at "privat vei"-syndromet er mer utbredt sørpå.

Skrevet

Ikke utrolig akkurat, men ..

Har du sagt fra til dem? Jeg mener, rett ut?

Jeg ville også vurdert å sette opp skilter.

Dersom dette er veldig viktig for deg så sett opp gjerde.

Skrevet

Ikke utrolig akkurat, men ..

Har du sagt fra til dem? Jeg mener, rett ut?

Jeg ville også vurdert å sette opp skilter.

Dersom dette er veldig viktig for deg så sett opp gjerde.

Skrevet

frekt. jeg ville definitivt satt opp et gjerde. også ville jeg sagt det til barna/ungdommen noen dager før jeg gjorde det

Skrevet

Dette har vel unger gjort til alle tider. Det tror jeg er så vanlig at om du ikke ønsker det så må du si tydelig i fra til dem.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg hadde nok ikke klart å irritere meg over det, nei.

Minner meg om ei nabokjerring oppe der jeg kommer fra. Det er ikke langt i fra at hun sitter med kikkert for å kontrollere at det ikke er noen uvedkommende på tomta hennes. Som er kjekk å gå igjennom, og STOR..Hun stresser jo nesten på seg infarkt..

Jeg må innrømme at jeg aldri har klart å utvise den helt store respekten for henne. Jeg har badet i vannet hennes og lekt i skogen hennes og jaggu går jeg ikke over eiendommen hennes i voksen alder og.:-o

Jeg skjønner ikke sånt. Så lenge folk ikke ødelegger eller bråker og sånt, hva er det da som er så galt? (eller de ikke tilhører den rasen som saksøker gud og hver mann om de snubler og slår seg på kneet og sånn;))

Jeg synes det er gjerrig og kjipt å ikke la folk gå på "privat veg". Ikke for å snakke om de som eier hele elva e.l og nekter den lokale kidsen å bade og hygge seg. Det er litt ekkelt.

P.S En vanlig inngjeret hage mener jeg at det gjelder andre prinsipper for. Der bør man absolutt spørre om å få være..;-)

laguna1365380434
Skrevet

Har du fjernet hekken fullstendig?

*lol* :-)

Skrevet

Minner meg om ei nabokjerring oppe der jeg kommer fra. Det er ikke langt i fra at hun sitter med kikkert for å kontrollere at det ikke er noen uvedkommende på tomta hennes. Som er kjekk å gå igjennom, og STOR..Hun stresser jo nesten på seg infarkt..

Jeg må innrømme at jeg aldri har klart å utvise den helt store respekten for henne. Jeg har badet i vannet hennes og lekt i skogen hennes og jaggu går jeg ikke over eiendommen hennes i voksen alder og.:-o

Jeg skjønner ikke sånt. Så lenge folk ikke ødelegger eller bråker og sånt, hva er det da som er så galt? (eller de ikke tilhører den rasen som saksøker gud og hver mann om de snubler og slår seg på kneet og sånn;))

Jeg synes det er gjerrig og kjipt å ikke la folk gå på "privat veg". Ikke for å snakke om de som eier hele elva e.l og nekter den lokale kidsen å bade og hygge seg. Det er litt ekkelt.

P.S En vanlig inngjeret hage mener jeg at det gjelder andre prinsipper for. Der bør man absolutt spørre om å få være..;-)

Hihi, ja, hadde ei sånn ei der jeg brukte å være på ferie.

Hun klikket så til de grader innafor vinduet sitt om vi gikk på VEIEN HENNES for å bade i ett vann rett ved.

skorpionfisken
Skrevet

Der jeg bodde da jeg vaks opp var det veldig lang vei til skolen om vi gikk langs veien. Men om vi sprang over noen plener så var vi på skolen på et øyeblikk. Vi var sikkert 200 unger som sprang gjennom den samme hagen to ganger daglig. Vi lagde sti der. De som bodde der brydde seg ikke.

Men så fikk huset nye eiere, o tragedie. Han gikk til krig mot oss, det gikk helt til topps i kommunen. Det endte med at kommunen måtte ekspropiere grunn mellom to av hagene og lagde asfaltert gangvei for at vi skulle ha trygg og kort skolevei. Han med sti i hagen fikk fred fra både oss og kommunen, for gangstien kom mellom to andre grunneiere, og det ga oss ennå kortere og bedre skolevei.

Det er klart at du ikke skal la dem springe gjennom hagen din. En tomt på stakkars 400 kvadrat er jo ikke noe friluftsområde. Snakk med naboene, sett opp gjerde og spyl krapylene med hageslangen om de nærmer seg...

Skrevet

Jeg hadde blitt kjempe irritert og tror nok jeg hadde vurdert et strømgjerde rundt eiendommen.

;)

Gjest Nasjonalparkeier
Skrevet

Det er jo ikke snakk om en svær skog eller en vei her... Det er en bitteliten hage, hvor man blir sittende og sole seg på utstilling når de kommer tråkkende - gjerne i gjenger.

Det som heter utmark er jo noe helt annet. Det er lov å ferdes der.

Skrevet

Har du fjernet hekken fullstendig?

Ha ha morsom du.Du er litt hissig på meg for tiden skjønner jeg.Jeg er nok ingen nasjonalparkeier jeg nei.

Men når du først nevner det,har vi noen barn som tar snarveien gjennom hagen vår vi også,og plukker med seg noen epler på veien.

Bare koselig og de har vår fulle tillatelse.Plukk så mange epler dere vil pleier jeg å si,ellers råtner de.

Skrevet

Der jeg bodde da jeg vaks opp var det veldig lang vei til skolen om vi gikk langs veien. Men om vi sprang over noen plener så var vi på skolen på et øyeblikk. Vi var sikkert 200 unger som sprang gjennom den samme hagen to ganger daglig. Vi lagde sti der. De som bodde der brydde seg ikke.

Men så fikk huset nye eiere, o tragedie. Han gikk til krig mot oss, det gikk helt til topps i kommunen. Det endte med at kommunen måtte ekspropiere grunn mellom to av hagene og lagde asfaltert gangvei for at vi skulle ha trygg og kort skolevei. Han med sti i hagen fikk fred fra både oss og kommunen, for gangstien kom mellom to andre grunneiere, og det ga oss ennå kortere og bedre skolevei.

Det er klart at du ikke skal la dem springe gjennom hagen din. En tomt på stakkars 400 kvadrat er jo ikke noe friluftsområde. Snakk med naboene, sett opp gjerde og spyl krapylene med hageslangen om de nærmer seg...

Spyl krapylene med hageslangen om de nærmer seg.

Ha ha,har du plukket opp et par tips fra naboen vår?

Jeg ler enda når jeg tenker på.

Det var slikt et syn.

skorpionfisken
Skrevet

Spyl krapylene med hageslangen om de nærmer seg.

Ha ha,har du plukket opp et par tips fra naboen vår?

Jeg ler enda når jeg tenker på.

Det var slikt et syn.

Nå er jo ikke du og roter i naboens hage da selv om han spyler deg. Hvordan går det med hekken din da. Fikk du tak i nordlysbilaget som omtalte en lik sak? Blir hekken 1,5 meter høy nå?

Skrevet

Nå er jo ikke du og roter i naboens hage da selv om han spyler deg. Hvordan går det med hekken din da. Fikk du tak i nordlysbilaget som omtalte en lik sak? Blir hekken 1,5 meter høy nå?

Advokaten vår sender et hyggelig brev til naboen i dag,og prøver å få til en megling eller hva det nå heter.

Det hadde vært fint om det kunne ordne seg på denne måten.

Men hvis han nekter å stille til megling,noe vi tror han gjør,blir det sak.

Men uansett har ikke vi tenkt å korte hekken ned til 1.5 meter. Dette er ikke noen prinsippsak for oss hvor vi vil være vanskeligst mulig,bare et ønske om å kunne se litt av horrisonten. Derfor holder det å klippe hekken ned til 2.5 meter,og da skulle vi ha vårt på et tørre iflg vår advokat.

Hekken er nå 3,5 meter etter klipping,og var 4-4,5 meter før mannen min gikk løs på den.

Skrevet

Ha ha morsom du.Du er litt hissig på meg for tiden skjønner jeg.Jeg er nok ingen nasjonalparkeier jeg nei.

Men når du først nevner det,har vi noen barn som tar snarveien gjennom hagen vår vi også,og plukker med seg noen epler på veien.

Bare koselig og de har vår fulle tillatelse.Plukk så mange epler dere vil pleier jeg å si,ellers råtner de.

Det var mest på ert. Ikke har jeg svømmebasseng heller.

Skrevet

Det var mest på ert. Ikke har jeg svømmebasseng heller.

Du greier ikke å erte meg så lett, er ikke av den nærtagende sorten.

Men lurer jo litt på hva årsaken kan være.

Er du egentlig undrende-far?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...