Gå til innhold

Hva er din erfaring? Gjelder inkassobyrå!

Anbefalte innlegg

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Sitter å måper litt nå, etter en telefon til et av inkassobyråene!

For å gjøre en laaang og jævlig telefonsamtale kort, endte det med at jeg spurte; Ok hva foreslår du at jeg gjør?

Da fikk jeg dette til svar "jeg foreslår at du går å henger deg"........

Kan jeg snakke med sjefen din da, spurte jeg fint.

Da klasket hun på røret!

Vet de som sitter på sånne byråer at det som oftest er personer i en vanskelig livssituasjon de snakker med?

Jeg ringte iallefall hovedkontoret på hamar, og fikk snakke med en usedvanlig hyggelig dame:)

Hun ble mildt sagt sjokket og hun hadde ingen problemer med å skjønne situasjonen min, og at jeg reagerte på behandlingen jeg fikk hos hun andre jeg snakket med! Ingenting var et problem så lenge jeg sa fra, og hun skjønnte at jeg slet og hun så på loggen at de hadde ringt meg unormalt mye, inntil flere ganger på en kveld og virkelig plaget meg...

Huff kan ikke si annet at dette har slitt meg nå under eksamensperioden...

Noen med lignende erfaringer!

Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd! Sånn er ikke meningen at _noen_ skal oppleve!

Har blitt ringt opp et par-tre ganger av slike byråer, men alle jeg har snakket med har vært relativt hyggelige...

Godt du ringte og klaget og jeg håper den som ringte deg fikk en skikkelig skrape.

Om det ikke er mennesker som sliter skal man ikke prate sånn uansett!!!

laguna1365380434
Skrevet

Nei fy f***!

Verste jeg har hørt! Bare så jævlig synd at det er plent umulig å få has på inkassofolk. Jeg synes inkassopraksisen flere steder er mer eller mindre mafiøs.

Har hørt mange uhørte eksempler. Selv har jeg en jeg nekter å betale der de har splittet en regning på opprinnelig 161 kr opp i tre ulike deler, med hvert sitt salæer på 6-700 kr + andre gebyr og ting.. :-o

Kunne selvsagt betale de 161 og til nød det svinske salæret, men ganger tre..Niks!

Skrevet

Kan vel ikke akkurat sammenlignes.. men kan fortelle noe jeg opplevde.

Hadde betalt en inkassovarsel... riktignok altfor sent. Så en dag eller to etterpå fikk jeg inkassokravet... Visste ikke hva jeg skulle gjøre.. om jeg måtte betale det (minus det jeg allerede hadde betalt)... så jeg sendte en mail ca en uke før betalingsfristen. Den ble ikke besvart, jeg prøvde å ringe, men fikk ikke tak i noen. Dagen før betalingsfristen fikk jeg endelig tak i dem på tlf.. og fikk beskjed om at kravet var trukket tilbake...

Burde de ikke gitt beskjed om det? (og forresten, noen dager ETTER betalingsfristen, fikk jeg samme svar på emailen)

Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd! Sånn er ikke meningen at _noen_ skal oppleve!

Har blitt ringt opp et par-tre ganger av slike byråer, men alle jeg har snakket med har vært relativt hyggelige...

Godt du ringte og klaget og jeg håper den som ringte deg fikk en skikkelig skrape.

Om det ikke er mennesker som sliter skal man ikke prate sånn uansett!!!

Jeg må selvfølgelig levere inn skriftelig klage, og det skal jeg... men jeg gjør det ikke før eksamen...

Hun kunne se på skjermen sin at jeg IKKE skulle kontaktes før den 14 juni, det sto der svart på hvitt sa hun, hun såg det samme som hun andre såg, og kunne heller ikke skjønne hvrofor de har ringt meg minst tre ganger i uken, gjerne på samme dag....

Vet at da jeg jobbet som telefonselger (mange år siden) så kunne vi gjør dette; Jeg ringte opp en mann, lite visste jeg at dette var Vinje;) han Nynorskhateren...

Han gav meg en reprimande om at skulle jeg ringe ham hjemme så måtte jeg snakke et språk han forsto, jeg måtte legge om språket mitt, og absolutt snakke bokmål så lenge jeg snakket med ham og andre østlendinger... Dette resulterte i en laaaaang diskusjon om dialekter osv... ganske morsomt iallefall fikk vi det! Til og med sjefen ringte ham opp og snakket en annen dialekt ;) (barnslig ja jeg vet)

MEN cluet her er at det ikke er snakk om mennesker med økonomiske problemer (som kan føre til enda større problemer både psykisk og fysiks), mennesker i en vanskelig livssituasjon, og at de burde tenke mere over hvem de ansetter til å sitte der å bestemme over liv å død... ( for å si det mildt, hadde det vært den feil dagen så er det ikke godt å vite om jeg også så dette som eneste utvei, noe jeg ikke har gjort... men hvem vet)

Skrevet

"For å gjøre en laaang og jævlig telefonsamtale kort, endte det med at jeg spurte; Ok hva foreslår du at jeg gjør? Da fikk jeg dette til svar "jeg foreslår at du går å henger deg"........"

*Måper*

Jeg har ingen egen erfaring, men jeg har hørt andre har fortalt hvor jævlige de kan være.

Skrevet

Inkassoloven:

"§ 8. God inkassoskikk

Inkassovirksomhet skal utøves i samsvar med god inkassoskikk. Det samme gjelder ved leilighetsvis inndriving for andre og ved inndriving av egne pengekrav.

Det er i strid med god inkassoskikk å bruke inkassometoder som utsetter noen for urimelig påtrykk, skade eller ulempe."

"§ 17. Skyldnerens ansvar for kostnader ved utenrettslig inndriving (...)

Skyldneren plikter heller ikke å erstatte kostnadene dersom fordringshaveren, en inkassator eller andre som har bistått fordringshaveren, har opptrådt i strid med god inkassoskikk overfor skyldneren, jf § 8, eller en inkassator har unnlatt å følge pålegg i forholdet til skyldnere etter § 30 tredje ledd. Erstatning for vederlag til en inkassator kan ikke kreves dersom reglene i §§ 9 til 11, jf § 12, er overtrådt."

http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-026.html#map0

Skrevet

Inkassoloven:

"§ 8. God inkassoskikk

Inkassovirksomhet skal utøves i samsvar med god inkassoskikk. Det samme gjelder ved leilighetsvis inndriving for andre og ved inndriving av egne pengekrav.

Det er i strid med god inkassoskikk å bruke inkassometoder som utsetter noen for urimelig påtrykk, skade eller ulempe."

"§ 17. Skyldnerens ansvar for kostnader ved utenrettslig inndriving (...)

Skyldneren plikter heller ikke å erstatte kostnadene dersom fordringshaveren, en inkassator eller andre som har bistått fordringshaveren, har opptrådt i strid med god inkassoskikk overfor skyldneren, jf § 8, eller en inkassator har unnlatt å følge pålegg i forholdet til skyldnere etter § 30 tredje ledd. Erstatning for vederlag til en inkassator kan ikke kreves dersom reglene i §§ 9 til 11, jf § 12, er overtrådt."

http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-026.html#map0

Takker for link, skal sette meg skikkelig inni desse lovenen etter eksamen!

*hodeflommerover*

Skrevet

Jeg har bare vært i kontakt med ett inkassobyrå og det var pr mail. Fikk slettet et krav som var uriktig. Gikk kjapt, saklig og høflig for seg. De svarte ikke på faxen jeg hadde sendt noen dager før, da :(

Vet ikke hvordan de er å samtale med pr telefon, men det er nok ofte personavhengig. Skal kanskje ta videreutdanning i økonomisk rådgivning snart, så da får jeg sikkert mer trening i å snakke med dem. :)

Skrevet

Jeg har bare vært i kontakt med ett inkassobyrå og det var pr mail. Fikk slettet et krav som var uriktig. Gikk kjapt, saklig og høflig for seg. De svarte ikke på faxen jeg hadde sendt noen dager før, da :(

Vet ikke hvordan de er å samtale med pr telefon, men det er nok ofte personavhengig. Skal kanskje ta videreutdanning i økonomisk rådgivning snart, så da får jeg sikkert mer trening i å snakke med dem. :)

Jeg vet det er studenter og husmødre o.l som sitter der på samme måte som telefonselgere, de får prosenter etter hilke avtaler de får til, og da sier de hva de vil, tydeligvis...

Nå er det sånn at behandleren av saken din er en annen person, og ikke de som sitter på callsenter, men ja sikkert økonomiske rådgivere o.l

Kan ikke tenke meg hva dette hadde gjort mot meg om jeg hadde hatt det sånn som jeg hadde det for et par år siden, da hadde jeg nok følgt det rådet... og det er det som er skremmende!

Gjest tjallos
Skrevet

Jeg må selvfølgelig levere inn skriftelig klage, og det skal jeg... men jeg gjør det ikke før eksamen...

Hun kunne se på skjermen sin at jeg IKKE skulle kontaktes før den 14 juni, det sto der svart på hvitt sa hun, hun såg det samme som hun andre såg, og kunne heller ikke skjønne hvrofor de har ringt meg minst tre ganger i uken, gjerne på samme dag....

Vet at da jeg jobbet som telefonselger (mange år siden) så kunne vi gjør dette; Jeg ringte opp en mann, lite visste jeg at dette var Vinje;) han Nynorskhateren...

Han gav meg en reprimande om at skulle jeg ringe ham hjemme så måtte jeg snakke et språk han forsto, jeg måtte legge om språket mitt, og absolutt snakke bokmål så lenge jeg snakket med ham og andre østlendinger... Dette resulterte i en laaaaang diskusjon om dialekter osv... ganske morsomt iallefall fikk vi det! Til og med sjefen ringte ham opp og snakket en annen dialekt ;) (barnslig ja jeg vet)

MEN cluet her er at det ikke er snakk om mennesker med økonomiske problemer (som kan føre til enda større problemer både psykisk og fysiks), mennesker i en vanskelig livssituasjon, og at de burde tenke mere over hvem de ansetter til å sitte der å bestemme over liv å død... ( for å si det mildt, hadde det vært den feil dagen så er det ikke godt å vite om jeg også så dette som eneste utvei, noe jeg ikke har gjort... men hvem vet)

Har aldri hørt om nynorskhateren Vinje. Derimot har jeg hørt om Vinje som skreiv blåmann, blåmann. Han døde forresten på 1800- tallet, så han kan ikke ha svart i telefonen.

Skrevet

Jeg vet det er studenter og husmødre o.l som sitter der på samme måte som telefonselgere, de får prosenter etter hilke avtaler de får til, og da sier de hva de vil, tydeligvis...

Nå er det sånn at behandleren av saken din er en annen person, og ikke de som sitter på callsenter, men ja sikkert økonomiske rådgivere o.l

Kan ikke tenke meg hva dette hadde gjort mot meg om jeg hadde hatt det sånn som jeg hadde det for et par år siden, da hadde jeg nok følgt det rådet... og det er det som er skremmende!

Har ikke tenkt å søke meg jobb på inkassobyrå, altså. Der får grensa gå. Er ikke såå morro å få kjeft. :D

Men jeg har nå prøvd meg som telefonselger og jeg. Norges dårligste selger? Ble noen morsomme samtaler da. Snakket som regel lengst med folk og solgte minst og fikk færrest gjennomførte intervju, da jeg drev med det. :)

Skrevet

Har aldri hørt om nynorskhateren Vinje. Derimot har jeg hørt om Vinje som skreiv blåmann, blåmann. Han døde forresten på 1800- tallet, så han kan ikke ha svart i telefonen.

Men det har jeg!

Så da er vi vel enige da!

Skrevet

Jeg trodde Vinje var han som fant opp nynorsken,men er sikkert helt på jordet jeg da.

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Jeg trodde Vinje var han som fant opp nynorsken,men er sikkert helt på jordet jeg da.

Hørt om Ivar Aasen?

Skrevet

Men det har jeg!

Så da er vi vel enige da!

Snakker dere om Å.O.Vinje? Han var da ikke noen nynorskhater han....!! Han fant heller ikke opp lansdmålet...Men han brukte det.

Skrevet

Hørt om Ivar Aasen?

Kremt, ja han har jeg selvfølgelig hørt om.

* rødmer *

Skrevet

Snakker dere om Å.O.Vinje? Han var da ikke noen nynorskhater han....!! Han fant heller ikke opp lansdmålet...Men han brukte det.

Okey, da var jeg ikke helt ute å kjøre da?

Skrevet

Okey, da var jeg ikke helt ute å kjøre da?

Jepp...;) Bortsett fra at Vinje skrev nynorsk..

Skrevet

Aasen det, Aasen, han Ivar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...