andor Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Ser i Dagbladet idag at dei anbefalar noko som heiter Mozilla Firefox og do. Thunderbird. Er det nokon som har røynsle med desse greiene, og kan fortelje om det er bryet verdt å skifte ut Microsoftskrammelet? 0 Siter
Gjest hvordan det er Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Jeg brukte Mozialla for en stund siden. Helt greit. Nå bruker jeg siste versjon av Opera og er meget fornøyd (bedre enn IE). Kan lastes ned gratis. http://www.opera.com/ 0 Siter
citoyen Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Selv bruker jeg Opera til både web og mail. Har også Firefox installert, og har god erfaring med den, men bruker den ikke til daglig. Jeg synes brukergrensesnittet til Firefox er litt klumsete, man må installere tredjeparts plugins for en hel del funksjonalitet som finnes innebygget i Opera, og det er veldig mye man ikke kan stille inn selv. Thunderbird har jeg ikke prøvd, men har hørt den skal være bra. 0 Siter
favn Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Selv bruker jeg Opera til både web og mail. Har også Firefox installert, og har god erfaring med den, men bruker den ikke til daglig. Jeg synes brukergrensesnittet til Firefox er litt klumsete, man må installere tredjeparts plugins for en hel del funksjonalitet som finnes innebygget i Opera, og det er veldig mye man ikke kan stille inn selv. Thunderbird har jeg ikke prøvd, men har hørt den skal være bra. Laste ned Opera... skal man hake av for Java eller non-Java i grunnen, tror du kanskje littegrann? 0 Siter
Åsemor Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Opera! Opera! Opera! Opera! Opera! Opera! Opera! 0 Siter
citoyen Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Laste ned Opera... skal man hake av for Java eller non-Java i grunnen, tror du kanskje littegrann? Tja, kommer an på om du vil ha Java eller ikke Om du ikke er sikker kan du like gjerne laste ned uten Java. Java kan installeres separat hvis du får bruk for det en dag. 0 Siter
citoyen Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Opera! Opera! Opera! Opera! Opera! Opera! Opera! *flire* 0 Siter
favn Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Tja, kommer an på om du vil ha Java eller ikke Om du ikke er sikker kan du like gjerne laste ned uten Java. Java kan installeres separat hvis du får bruk for det en dag. Jeg lastet ned og installerte Opera m/java. Og hva skjer? Explorer legges dødt, nada, null og niks. Noe så dumt, bokmerker og alt utilgjengelig. Jeg avinstallerte Opera igjen. Men alt virker jo helt rart nå og går TREEEEGT. Faen. Jeg må vel fjerne disse Java-greiene, men hvordan vet jeg hvilken mappe / fil / ellerhvafaen jeg skal gå løs på? 0 Siter
tiliti Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Jeg lastet ned og installerte Opera m/java. Og hva skjer? Explorer legges dødt, nada, null og niks. Noe så dumt, bokmerker og alt utilgjengelig. Jeg avinstallerte Opera igjen. Men alt virker jo helt rart nå og går TREEEEGT. Faen. Jeg må vel fjerne disse Java-greiene, men hvordan vet jeg hvilken mappe / fil / ellerhvafaen jeg skal gå løs på? Har aldri (noen gang) hørt om noe sånt skje, det er jo to helt uavhengige programmer. Men java finner du under leggtil/fjern programmer, kontrollpanel. 0 Siter
citoyen Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Jeg lastet ned og installerte Opera m/java. Og hva skjer? Explorer legges dødt, nada, null og niks. Noe så dumt, bokmerker og alt utilgjengelig. Jeg avinstallerte Opera igjen. Men alt virker jo helt rart nå og går TREEEEGT. Faen. Jeg må vel fjerne disse Java-greiene, men hvordan vet jeg hvilken mappe / fil / ellerhvafaen jeg skal gå løs på? Har aldri hørt om at Explorer blir påvirket av Opera.. Java avinstallerer du på samme måte som du avinstallerer alt annet, fra Legg til/Fjerne programmer i kontrollpanelet. 0 Siter
favn Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Har aldri hørt om at Explorer blir påvirket av Opera.. Java avinstallerer du på samme måte som du avinstallerer alt annet, fra Legg til/Fjerne programmer i kontrollpanelet. Det gikk greit andre gang. Første gang frøys hele greia og jeg måtte slå av strømmen. Hm. 0 Siter
favn Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Har aldri hørt om at Explorer blir påvirket av Opera.. Java avinstallerer du på samme måte som du avinstallerer alt annet, fra Legg til/Fjerne programmer i kontrollpanelet. Da gjorde jeg et nytt forsøk. Har installert og kjører litt på Opera, og prøver å orientere meg i menyutvalget... ... men ikke akkurat nå fordi en eller annen innstilling gjør at jeg feks ser Dagbladets webside som en haug med små overskrifter til venstre og ellers er alt svartere enn natten. Eh? *på følelsen av at jeg kommer til å mase litt framover* 0 Siter
favn Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Har aldri hørt om at Explorer blir påvirket av Opera.. Java avinstallerer du på samme måte som du avinstallerer alt annet, fra Legg til/Fjerne programmer i kontrollpanelet. Har du sett... jeg åpner sider i Opera og nå ser wesidene greie ut - bortsett fra at jeg strever med å finne ut hvordan jeg skal få mindre fonter. Det er jo fryktelig enkelt i IE 'Vis' > 'Tekststørrelse', men altså i Opera? Det kan nok bli irriterende med reklamebanneret øverst, ikke fordi det er en stripe reklame i og for seg, men fordi jeg jo må vafle over med musepekeren for å komme til menylinja helt, helt øverst. Og den stripen som går nedover på siden med assortert utvalg av ditten og datten... med skarve 19" skjerm og halve webben tytende over av reklame, må man holde tunga rett i munnen for å finne de interessante tingene innimellom her. Og hvorfor flasher det jevnt og trutt i Progress-baren selv om jeg sitter helt rolig og skriver her? 0 Siter
citoyen Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Da gjorde jeg et nytt forsøk. Har installert og kjører litt på Opera, og prøver å orientere meg i menyutvalget... ... men ikke akkurat nå fordi en eller annen innstilling gjør at jeg feks ser Dagbladets webside som en haug med små overskrifter til venstre og ellers er alt svartere enn natten. Eh? *på følelsen av at jeg kommer til å mase litt framover* Hehe, jeg tipper at du ved et uhell kom over i "small screen rendering" (shift-F11) som viser websider slik de ser ut på en mobiltelefon. 0 Siter
citoyen Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Har du sett... jeg åpner sider i Opera og nå ser wesidene greie ut - bortsett fra at jeg strever med å finne ut hvordan jeg skal få mindre fonter. Det er jo fryktelig enkelt i IE 'Vis' > 'Tekststørrelse', men altså i Opera? Det kan nok bli irriterende med reklamebanneret øverst, ikke fordi det er en stripe reklame i og for seg, men fordi jeg jo må vafle over med musepekeren for å komme til menylinja helt, helt øverst. Og den stripen som går nedover på siden med assortert utvalg av ditten og datten... med skarve 19" skjerm og halve webben tytende over av reklame, må man holde tunga rett i munnen for å finne de interessante tingene innimellom her. Og hvorfor flasher det jevnt og trutt i Progress-baren selv om jeg sitter helt rolig og skriver her? "Har du sett... jeg åpner sider i Opera og nå ser wesidene greie ut - bortsett fra at jeg strever med å finne ut hvordan jeg skal få mindre fonter. Det er jo fryktelig enkelt i IE 'Vis' > 'Tekststørrelse', men altså i Opera?" Tools > Preferences > Fonts er et greit sted å starte Ellers har du en zoom-rullegardin oppe i hjørnet. "Det kan nok bli irriterende med reklamebanneret øverst, ikke fordi det er en stripe reklame i og for seg, men fordi jeg jo må vafle over med musepekeren for å komme til menylinja helt, helt øverst." Hvor ofte bruker du menyen, da? Tror ikke jeg bruker den menyen mer enn en gang i uka eller noe sånt "Og den stripen som går nedover på siden med assortert utvalg av ditten og datten... med skarve 19" skjerm og halve webben tytende over av reklame, må man holde tunga rett i munnen for å finne de interessante tingene innimellom her." Den kan du jo slå av hvis du ikke bruker den. De ulike panelene er veldig nyttige, synes jeg. Men hvis du synes den tar for stor plass foreslår jeg at du høyreklikker på den, velger Panel selector placement > Top, og så trykker F4 for å vise/skjule panelene. Eventuelt kan du bare klikke på kanten ytterst til venstre for å vise/skjule hele linja med knapper og paneler. "Og hvorfor flasher det jevnt og trutt i Progress-baren selv om jeg sitter helt rolig og skriver her?" Det er fordi DOL har et script som laster nye reklamer med jevne mellomrom. 0 Siter
tiliti Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Har du sett... jeg åpner sider i Opera og nå ser wesidene greie ut - bortsett fra at jeg strever med å finne ut hvordan jeg skal få mindre fonter. Det er jo fryktelig enkelt i IE 'Vis' > 'Tekststørrelse', men altså i Opera? Det kan nok bli irriterende med reklamebanneret øverst, ikke fordi det er en stripe reklame i og for seg, men fordi jeg jo må vafle over med musepekeren for å komme til menylinja helt, helt øverst. Og den stripen som går nedover på siden med assortert utvalg av ditten og datten... med skarve 19" skjerm og halve webben tytende over av reklame, må man holde tunga rett i munnen for å finne de interessante tingene innimellom her. Og hvorfor flasher det jevnt og trutt i Progress-baren selv om jeg sitter helt rolig og skriver her? Det meste kan kastes rundt om kring, fjernes, tilrettelegges og gjøres om slik at du liker det. Nå ser min slik ut: (vel og merke har jeg ikke reklame lengre men ..) http://home.powertech.no/tiliti/opera.jpg 0 Siter
favn Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 "Har du sett... jeg åpner sider i Opera og nå ser wesidene greie ut - bortsett fra at jeg strever med å finne ut hvordan jeg skal få mindre fonter. Det er jo fryktelig enkelt i IE 'Vis' > 'Tekststørrelse', men altså i Opera?" Tools > Preferences > Fonts er et greit sted å starte Ellers har du en zoom-rullegardin oppe i hjørnet. "Det kan nok bli irriterende med reklamebanneret øverst, ikke fordi det er en stripe reklame i og for seg, men fordi jeg jo må vafle over med musepekeren for å komme til menylinja helt, helt øverst." Hvor ofte bruker du menyen, da? Tror ikke jeg bruker den menyen mer enn en gang i uka eller noe sånt "Og den stripen som går nedover på siden med assortert utvalg av ditten og datten... med skarve 19" skjerm og halve webben tytende over av reklame, må man holde tunga rett i munnen for å finne de interessante tingene innimellom her." Den kan du jo slå av hvis du ikke bruker den. De ulike panelene er veldig nyttige, synes jeg. Men hvis du synes den tar for stor plass foreslår jeg at du høyreklikker på den, velger Panel selector placement > Top, og så trykker F4 for å vise/skjule panelene. Eventuelt kan du bare klikke på kanten ytterst til venstre for å vise/skjule hele linja med knapper og paneler. "Og hvorfor flasher det jevnt og trutt i Progress-baren selv om jeg sitter helt rolig og skriver her?" Det er fordi DOL har et script som laster nye reklamer med jevne mellomrom. Så mange slags tusen takk for svar! Ja, nå kan du se... det er jo delvis du som har fått meg til å prøve Opera, såh :-) 'Tools > Preferences > Fonts er et greit sted å starte :)' Jeg fant det, litt snirklete vei, men ok. 'Ellers har du en zoom-rullegardin oppe i hjørnet.' Nja, den forstørrer/forminsker siden, greit nok - men jeg mente at jeg enkelt vil bytte mellom små/store _fonter_ på siden, ikke forminske/forstørre selve siden. Nuhvel. 'Hvor ofte bruker du menyen, da? Tror ikke jeg bruker den menyen mer enn en gang i uka eller noe sånt :)' Går det an? Jeg bruker menyen 'hele tiden'. Da er du vel god på hurtigtaster, da... 'Den kan du jo slå av hvis du ikke bruker den. De ulike panelene er veldig nyttige, synes jeg.' Enig, det ser bra ut. Men skulle gjerne hatt smalere stripe med mindre ikoner. "Og hvorfor flasher det jevnt og trutt i Progress-baren selv om jeg sitter helt rolig og skriver her?" 'Det er fordi DOL har et script som laster nye reklamer med jevne mellomrom.' Jeg av-haket hele progress bar. Ble bare stress, jo. Jeg må være ekstremt følsom på bevegelig ymse på skjermen, for det greier jeg ikke. *** Jaja, to timer med Opera. Det ser fint ut, men jeg har ikke helt funnet fram til fonter jeg er fornøyd med overalt. Akkurat nå, feks, er det én font på det jeg skriver, en annen på overskriften i denne tråden samt nicket mitt som jeg ser under her, en tredje på 100 nyeste til venstre, muligens en fjerde på menyer / formaninger fra Dol under. Ser ut som produktet til en amatør-rosemaler som har forvillet seg på brigdeklubbens it-kurs. Forresten, det er en ting til: Hvorfor greier jeg ikke å mate inn den startsiden jeg vil ha, altså 'Home', slik at den sitter uansett hvordan jeg ber om den? Ctrl + Space laster riktig side (about:blank) og likedan går det fint når jeg åpner Opera. Men _ikke_ når Opera er åpen og jeg trykker Home-ikonet på den verktøylinja som heter Navigation Bar (det renser sinnet å blanke siden innimellom, derfor gjør jeg det av og til ...). Og ikke på vilkår om jeg greier å få norsk tekst i Opera? Jeg følger anvisninger om å laste ned / installere en programsnutt som skal gi Norsk bokmål, men ingenting skjer? 0 Siter
favn Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 Det meste kan kastes rundt om kring, fjernes, tilrettelegges og gjøres om slik at du liker det. Nå ser min slik ut: (vel og merke har jeg ikke reklame lengre men ..) http://home.powertech.no/tiliti/opera.jpg Jøss, det var morsomt å se! Såvidt jeg kan se har du endel favoritter øverst og så har du fjernet dette panelet jeg snakker om. Samt reklamen, da har du vel betalt? Men si meg, du vet ikke hva som har skjedd i og med at jeg ikke lenger kan draaaaa og gjøre feltet 100 nyeste bredere? Takk for bilde fra privaten :-) 0 Siter
favn Skrevet 7. juni 2004 Skrevet 7. juni 2004 "Har du sett... jeg åpner sider i Opera og nå ser wesidene greie ut - bortsett fra at jeg strever med å finne ut hvordan jeg skal få mindre fonter. Det er jo fryktelig enkelt i IE 'Vis' > 'Tekststørrelse', men altså i Opera?" Tools > Preferences > Fonts er et greit sted å starte Ellers har du en zoom-rullegardin oppe i hjørnet. "Det kan nok bli irriterende med reklamebanneret øverst, ikke fordi det er en stripe reklame i og for seg, men fordi jeg jo må vafle over med musepekeren for å komme til menylinja helt, helt øverst." Hvor ofte bruker du menyen, da? Tror ikke jeg bruker den menyen mer enn en gang i uka eller noe sånt "Og den stripen som går nedover på siden med assortert utvalg av ditten og datten... med skarve 19" skjerm og halve webben tytende over av reklame, må man holde tunga rett i munnen for å finne de interessante tingene innimellom her." Den kan du jo slå av hvis du ikke bruker den. De ulike panelene er veldig nyttige, synes jeg. Men hvis du synes den tar for stor plass foreslår jeg at du høyreklikker på den, velger Panel selector placement > Top, og så trykker F4 for å vise/skjule panelene. Eventuelt kan du bare klikke på kanten ytterst til venstre for å vise/skjule hele linja med knapper og paneler. "Og hvorfor flasher det jevnt og trutt i Progress-baren selv om jeg sitter helt rolig og skriver her?" Det er fordi DOL har et script som laster nye reklamer med jevne mellomrom. Sorry, jeg tok feil av hvilken zoom-meny du mente. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.